Nye TRX til sommeren?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Nye TRX til sommeren?

Post by olav48 »

Mine originale TRX-felger til CX25 turbo 1986 har ligget og samlet støv i garasjen i over ti år, og jeg nærmer meg en mental tilstand som innebærer avhending eller restaurering. En forståsegpåer mente at felgene er liv laga, men da uten kost/nytte-vurdering. Spesialistene i Fredrikstad mente det samme, og da gjenstår bare å finne plass på 18-budsjettet :) Dette er originale 150 mm turbofelger.
Ved å undertrykke enhver kost/nytte-betraktning blir neste øvelse å tråle markedet etter nye 210/55 VR 390 TRX dekk, i følge vognkortet. Om andre dimensjoner kan brukes på disse felgene er ikke mitt fagområde. Spørsmål til klubbens gummimenn blir da:

Er det noen som har anskaffet slike dekk i det siste, og fra hvilken leverandør (SMR, Speedline el.l)?
Priser er jo ventet å være hinsides enhver økonomisk fornuft, men det kan jo komme en lottogevinst en dag :)

Når dette er sagt så må jeg tilstå at bilen i år har tilbakelagt 2 - 3 tusen km på ukristelig ikkeoriginale 205/65R15 Nokian Hakka green eco på ditto felger, og erfarte egenskaper for våt vei, rullemotstand og støy (67 db) er bedre enn noe jeg har prøvet tidligere.
Vel, jeg har aldri kjørt nye TRX da :D :D
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by dagmatti »

Hei,

de selger nye michelin på dekkonline:

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rsho ... p=D-117935

Jeg mener jeg har sett slike billigere også, men jeg klarer ikke å huske når det kan ha vært. Antakeligvis lenge siden. :)


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by olav48 »

Takk for svaret! Det beroliget ned hensyn til tilgjengelighet, men bekreftet mine bange anelser om at originalitet koster - selv om det ser bra ut :D Et budsjett for restaurering av felger og ny gummi ender opp i 25 tusen da :shock: En avskrivning over fartøyets eller eierens levetid vil forhåpentligvis gi en mening i regnestykket :D :D
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by dagmatti »

Hmm, ja de ser ikke ut til å være så enkle å få tak i billigere andre steder heller. Også andre dimmensjoner, f.eks. 190 og 200 ser ut til å koste nesten det samme. Det må bety at det er et veldig begrenset marked vil jeg tro, egentlig merkelig lite.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by mads »

Mentalt sirkler jeg også om et sett nye TRX, men skal jeg være ærlig tror jeg nok et sett 16-tommere man liker utseendet på gjør en bedre jobb i å få CX'en dit føreren kan finne på å ville ha den.

Min TRX-greie skriver seg nok litt fra erfaringen på tampen av 80-tallet med en ikke veldig gammel TRI og restene av dens TRX'er. Det var veldig gøy på gode, svingete veier. På tørt føre. Sammenlignet med dagens 16-tommere er jeg redd nye TRX'er kommer veldig dårlig ut, unntatt på tøyse-skalaen, der er de HELT på topp :D
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by pigland »

Hvis bare 16" turbo-look felgene kommer på markedet så er man jo på sett og vis reddet..

viewtopic.php?f=1&t=6822

Noen som vet hvordan det går med de?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by olav48 »

Felgservice har innlagt data for TRX-felgene, og fotos over utførte jobber. Ser veldig bra ut, selv om gråfargen på lakkflatene er lett metallic og ikke helt som min karosserifarge forøvrig. Jobben krever dessuten helt runde felger, og det koster noen hundrelapper å får rettet slike skader. Det gjenstår å finne en løsning for mutterdekslene (plast), men det burde være kurant :?:

Olav
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by mads »

Oslo felgservice eller felgteknikk eller noe sånt har skaffa seg utstyr til dajmond-køtt som er greia her, maken til Østfold. Kanskje ikke så mange som lager slikt? Problemet er ofte at det mangler for mye materiale, korrosjon går for dypt. Ja, materiale kan legges i, men $$$ 8)

Og å få plast og alu til å se maken ut er heller ikke lett :)
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by dspecial »

Jeg har tidligere kjøpt dekk til min DS hos www.longstonetyres.co.uk vesentlig billigere enn andre steder. Prisene deres for 4 stk dekk er inkl frakt. De selger selvfølgelig mva-fritt til Norge så det tilkommer bare norsk mva fra tollen + gebyrer.

Det ser imidlertid ut til at de dekkene du skal ha bare er en 100-lapp billigere per stykk ift dekkonline, men i tillegg er det gratis porto.

Jeg skal ha nye MXV-P til min 83 Prestige, og de er ca 800 kr billigere per stk enn hos dekkonline + gratis frakt

Trond
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by dagmatti »

Den siden var ikke dum. Hvis jeg ikke har regnet feil sparer man med dagens valuttakurser nesten 500 kroner pr TRX dekk i forhold til prisen på dekkonline (~3700 vs ~3200). Likevel stiv pris selvsagt, men ingen vits i å gi bort penger heller. :)


-m
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

16" Turbo felger

Post by CarlT »

Det er en god stund siden, men jeg syntes og huske at det var noen i Sverige som bygde om Turbo felgene til 16"..? Noen som husker det? De sveiste på en ring og deride dem til. Det var meget profft og så kjempe ut. Ja ikke billig, men da får man brukt nye modern dekk og etter 2 sett så er man i pluss syntes jeg og huske..

Noen som husker..?

Glem det, fant en link lengre ned til nye 16" Turbofelger.... hehehe
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 16" Turbo felger

Post by mads »

CarlT wrote:..og etter 2 sett så er man i pluss..
..ermm, joda! Skal vi see.. Hvor langt tilbake i tid må jeg for å ha kjørt ut to sett dekk på en CX? Selv om jeg bytta rundt og brukte same dekk hele tida..? Maange år er jeg redd :)
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: 16" Turbo felger

Post by CarlT »

mads wrote:..ermm, joda! Skal vi see.. Hvor langt tilbake i tid må jeg for å ha kjørt ut to sett dekk på en CX? Selv om jeg bytta rundt og brukte same dekk hele tida..? Maange år er jeg redd :)
Ser den, dekkene blir nok gamle og harde før de er utslitt... :) hehehe
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by olav48 »

Må dele en liten erfaring med denne saken:
Jeg forskutterte fra 2018-budsjettet og bestilte disse dekkene fra dekkonline.no den 17. november 2017. Fikk kjapp ordrebekreftelse med antatt leveringdato Oslo 22. november. Sporingsdata fra Postnor estimerte utlevering til kunden 5. desember. Greit nok :(
Sporingsdata viste snart gjentatte frem-og-tilbake sendinger Oslo-Langhus de neste ukene, inntil de lovet utlevering 22. desember. Slik leveranse fant ikke sted, og den 27. des ventet jeg meg gjennom 143 i kø på chattekanalen hos Postnor for en etterlysning. Etter to dager kom svar om ukjent leveringsstatus - etterlyst internt. Jeg informerte leverandøren om tilstanden, og de iverksatte umiddelbart erstatningsleveranse med estimert utlevering her 12. januar. Topp service :D
I dag ankom dekkene fra første bestilling - de var blitt hensatt under et bord i julestria! Om det var siste stoppested før Øst-Europa ble ikke oppklart!
Dekkonline's erstatningsleveranse er allerede underveis, men jeg trenger ikke flere dekk, så de vil bli returnert :lol:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye TRX til sommeren?

Post by dagmatti »

Oi, ja det tok sin tid da. Men vinteren har jo festet godt grep uansett. :) Dekkonline har bra service ja. Utrolig med den frakten, men PostNord har hatt trøbbel i jula. Rart de sleit alerede i november. Blir spennende å høre hvordan dekkene er å kjøre på. Det begynner å bli lenge siden folk hadde nye trx å sammenligne med. :)

-m
Post Reply