Vinglete kjøring

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Vinglete kjøring

Post by olav48 »

Vinglete kjøring kan skyldes flere forhold, men jeg tror det skyldes bilen denne gang :D
Den er tydelig overfølsom rundt nullpunktet, og trekker litt til venstre. Dette var særlig merkbart med de nye TRX-dekkene (skuffelse). Prøvekjøringer på Vestby ga mange gode innspill. Jeg har nå vært gjennom følgende tiltak og tanker uten å være helt i mål:
- dekk/felger - skiftet tilbake til 205/65-15 Hakka Eco - noe bedre stabilitet, mindre støy, klart mindre sporing
- defekt svingarmslager venstre bak - skiftet - noe bedre stabilitet
- bærekuler foran - nye i fjor - OK sa Larsen/Vestby
- styreledd venstre - nytt i fjor - kanskje ikke helt tilskrudd iflg Larsen (jeg kan ikke se det selv)
- spissing bak - 0 mm på høyre side, 1 mm på venstre side
- spissing foran - 3 mm på venstre side, 0 mm på høyre side (er det her hunden ligger begravet?) - Arthurs forslag
- Diravi - har ikke ikke sjekket midtstilling - Fredriks forslag
- regulator for servo - har ikke sjekket- Fredriks forslag
Innspill fra forumet mottas med takk, spesielt de som er bygget på egen erfaring, rå kunnskap, eller sunt folkevett.
OBS! Dette er IKKE en ny tråd om dekkdimensjon!

Mvh Olav
-straks på vei til sommercruise :D :D
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vinglete kjøring

Post by mads »

Det kan være du erfarer sjarmen(?) med en drivari som begynner å bli mekanisk slitt. Det er noen små biter inni der som skal sitte helt sammen for ikke å gi noe av det du beskriver og de fleste har merket. Hvor smått det er vet jeg ikke, men millimeter blir veldig store her. Lager, oppheng, foringer, spissing, etc må være i orden og TRX er helt riktig måten å finne ut om noe ikke er det..

Mer svar og beskrivelse siden. Min åpne diravi ligger på hylla, kanskje vi skulle blåse støvet av den og kikke en dag. Ymse film og beskrivelser på nett har jeg egentlig aldri hatt stort ut av, kan hende mitt indre er begrensningen. Når jeg fikk ta på den lysna det :) Prinsippet er ganske spenstig og kan beskrives som en aksial-følger, altså en aksel som skal følge en annen. Nivå-følger er vanligere, alle ser for seg hvordan plate valses til rett tykkelse. Og som vanlig har man ikke noe å regulere på før det er gått galt og kjerra vingler eller plata har feil tykkelse. Reguleringsteknikk i et nøtteskall 8)

Det sagt så har jeg hatt mye glede av å kjøre diravi-bil selv om den trekker litt og kringla er litt "død" på midten. Åka førr helv...te :P
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Vinglete kjøring

Post by olav48 »

Takk Mads, jeg får ta en ting om dagen. I dag var det LHM-vask og skifte til flush for en tid. Ingenting ble verre av det, og blodpumpa syntes å ha det bedre nå. Den gamle guffa var blitt rimelig grøtete etter noen hundre mils kjøring.
Mht til Diravi så kom jeg over en story om en overhaling av Steering Governor, det er vel en del av komplekset? Fyren fjernet en eller to av tre shims inni denne enheten som påvirket en sentrifugalregulator, og oppnådde kraftig forbedring av selvopprettingen både ved stille og kjøring. Vel, jeg venter litt med den :) Med så mye som 3 - 4 mm ulikhet i spissingen foran. synes det å være neste angrepspunkt :idea:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Vinglete kjøring

Post by rundgren »

Kjenner meg litt igjen i beskrivelsen, Ola. Ikke lett å oppnå perfeksjon innenfor DIRAVI.
Alltid hatt lyst til å kjøre en CX med perfekt justert forstilling, riktige dekk og ny DIRAVI for å se hvor lista ligger. Og om man handler litt på CX-Basis og skrur "litt" burde det være mulig å oppnå. Ny DIRAVI: http://www.cx-basis.de/shop/hydraulikte ... 12804.html
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vinglete kjøring

Post by mads »

olav48 wrote:Med så mye som 3 - 4 mm ulikhet i spissingen foran. synes det å være neste angrepspunkt :idea:
Amen :!: Ikke kast TRX'ene før du har prøvd med rett spissing.. 8)

Sentrifugalregulatoren skal fungere, ja. Den ble satt inn med fett da den ble samlet og antagelig neppe siden. Fettet blir ikke renere og mykere med tiden, nei så rens og smøring er fint. Jeg hadde holdt fingrene unna der med mindre jeg visste regulatoren er defekt/inaktiv på et vis som forstyrrer eller ødelegger noe. Langt mindre endre på den med mindre jeg visste veldig godt hva jeg ville.

Start med begynnelsen, høres ut som du er orienter rett der :)
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Vinglete kjøring

Post by olav48 »

En kjapp status på dette er at skifte av venstre styrestag, og derpå følgende korrigert spissing, gjorde bilen akseptabelt stabil i alle forhold, inklusive 100 km skybrudd på vestlandsveier. Det må tilstås at TRX-hjulene roer seg i garasjen til paradeformål, mens 205/65 HakkaBlue Eco gjør en utmerket jobb som piratløsning i hverdagen.
Stabiliteten i nullpunktet er fortsatt ikke veldig påtrengende, så det går nok mot et vinterprosjekt på denne "steering governor" som er så skvetten. Er det noen i forumet som har tuklet med denne, med eller uten bra resultat, så er jeg lytter øre :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vinglete kjøring

Post by mads »

Tror "tukling" bør begrense seg til å rense og smøre så det som skal bevege seg gjør det på rett måte.

Og for å gjenta meg selv, før resten av hjuloppheng er i orden er det ikke så mye man har ut av å skru på diravi eller sikle på en ny, hvis ikke noe er helt på tur da. Skru TRX'er på CX'en din og jeg skal si deg om det er noe galt med den 8)

Jeg bytta et sett eldgamle TRX'er med et sett nye 14-tommere, riktignok med noen mm feil innpress (OZ "Eike-felgene", tror de var i katalogene til Citroen, viewtopic.php?t=3544&start=165#p42529 ) De nye er selvfølgelig betydelige "mykere" å kjøre med, men selv på som sagt eldgamle TRX'er savner jeg presisjonen og syns 14-tommerne var en nedtur. Dessverre :) Akkurat slark på midten syns jeg egentlig ikke er så ille.
Post Reply