elektronisk tenningsmodul

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by n10516 »

For å ta brytingen av primærkretsen for coilen først: Jeg skrev følgende:
Skulle jeg foreslått en endring ville det være å bruke en ekstra transistor eller to og litt passive komponenter for å få det på plass. Men det er jo bare å skru av tenningen..
En transistor eller to, er definitivt aktive komponenter.... (Ditt innlegg over er skrevet mens jeg skrev dette, jeg velger likevel å ikke ta min kommentar vekk)

Energiomsetningen i switcheelementet, uansett om vi snakker om MOSFET eller en vanlig bipolar transistor vil være forårsaket i det alt vesentlige av det spenningsfallet som blir liggende over komponenten i full ledning, og det er ikke vesentlig forskjellig for mellom de to komponent typene. Det er selvfølgelig riktig at "styrestrømmen" i en MOSFET er tilnærmet lik null, mens den for en bipolar effekttransistor av den typen vi snakker om her, vil fort være i størrelsesorden 50 mA, noe som vil gi et effekttap mellom basis og emitter på ca 0,035 W i den delen av syklysen hvor transistoren styres i ledning. Om vi opererer med en kamvinkel på 60 grader, vil dette si ca 0,023 W, altså forsvinnende mot det totale effekttapet i switcheelementet. Men jeg gjør oppmerksom på at her er det forskjeller ut fra hva en måtte velge av komponenter. Det gjelder uansett teknologi.

Ja, vi bruker veroboard til prototyping. Det er nettopp det de er laget for. For de som ikke har sett en, kan fortelles at platene er laget etter "sveitserost" prinsippet, dvs. de har ett hull for hver ca 2,54 mm og en lager de rette forbindelsene ved på kappe baner og legge "lus", altså forbindelser som ikke automatisk er der. De er som regel laget av pertinax (papirbakelitt) som brekker lett, i motsetning til et vanlig PCB som er laget av G10 glassfiber og utrolig seigt. Å montere et litt komplekst prototype kort i noe som er i bevegelse og, på tross av bilenes gasshydrauliske fjæring, rister ganske mye, er for meg risikosport. Men det er mulig jeg stiller for store krav til "mekatronikken...". Mine invendinger mot bruk av slike løsninger i en bil, er også at det er tøffe klimatiske forhold. En slik enhet skal fungere pålitelig hele tiden, uansett om temperaturen er -35 eller er +70 under panseret. Og da må det kort og godt være solid bygget.

Vi må også være klar over at svært mange mennesker knapt nok vet hvilken ende av loddebolten som blir varm, langt mindre er i stand til å legge ut komponentene riktig på en Veroboard plate og lage de rette forbindelsene. Det er IKKE enkelt for en ikke-fagmann, sjansen for at et eller annet blir "kremert" er ganske stor...! Og da har Velleman sin løsning klare fordeler. Og med en pris på £ 11,30 (boks £ 5,25) vet jeg hva jeg ville valgt.

Jeg er full av beundring for den løsningen du presenterer, den er helt opplagt gjennomarbeidet og fungerer sikkert meget bra. Det jeg mener med "over engineered" er rett og slett at om en skal vurdere hvor mange aktive og passive komponenter en trenger for å oppnå en presis switching når allerede det en får fra stiftene er firkantet og å få til et brudd etter en gitt tid for strømmen i coilen kommer i det minste jeg til langt færre. Men det funker og komponentindustrien skal leve den også. At det gikk galt med bruk av integrerte komponenter skyldes nok at faren din har hatt uflaks med et eller annet. Jeg er også glad i diskrete løsninger i slike sammenhenger, robust og godt, ikke noe galt i det. Men moderne er det IKKE!!!!

Det er kjempebra at du og faren din har laget dette - og deler det med andre. Men det er viktig å påpeke at det finnes andre, mindre arbeidskrevende metoder som gir ca det samme resultatet. Jeg tror det hadde vært langt bedre om en hadde lagt ut et print, det er ikke all verdens jobb, og solgt det, evt. sammen med komponentene og en ferdigborret boks. Det hadde uansett blitt dyrere enn Velleman, men DA hadde det vært virkelig interessant.

Når jeg har gått så pass kraftig ut, må jeg til sist si at dette er faget mitt. Jeg er ingeniør og har i tillegg universitetsutdannelse innen dette - og har jobbet med kraftelektronikk og profesjonell elektronikk innen kringkasting (lyd/video) i flere år enn jeg liker å tenke på. Så det jeg skriver bør være rimelig etterettelig.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by Pollux »

Hei,

Jeg tror at vi skal ikke blir enige om det. Du kan tenke at det har vært mye bedre å lage en produkt, men ingenting ligger i veien å gjøre slik. Hvis en vil lage det til en produkt vær så god! Som sagt har hverken jeg eller faren min lyst og tid til det.

Jeg tror ikke at folk som er ikke spesielt interessert i elektronik og lodding, skal prøve å lage selv en slik modul. Hvis de gjør det, er det veldig enkelt å komme tilbake til originaltilstand.

Kanskje du og faren min bør møte en gang. Det kan vaere interessant. Han har også jobbet med audio og video, og nå utvikler han elektronmikroskoper.

Mvh,

Pol
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by n10516 »

Nei, det er ikke sikkert vi blir engige, Pol. Men det er egentlig ikke det viktigste heller. Det viktigste er å belyse saken fra flere sider og finne frem til løsninger som fungerer for de fleste.

Nei, jeg håper ikke at de med begrensede eller ingen kunnskaper innen elektronikk og skjemalesning gårpå og forsøker å bygge den løsningen du presenterer. Men de vil kanskje klare å sette sammen et byggesett som Velleman. Eller montere Lumenition eller tilsvarende.

Vi har fått frem i dagen mange synspunkter, litt teori - og da er mye oppnådd.

Om jeg får tid og overskudd skal jeg legge ut et PCB for den løsningen du har, ikke for å lage et salgbart produkt, men for å teste - og evt. kjøre en liten prototype serie av kortet som interesserte kan få til selvkost. Som jeg har skrevet noen ganger, kretsen ser fin ut den. Vi får se hva som skjer.

Det hadde vært gøy å møtt faren din en eller annen gang, vi ville sikkert fått en interessant diskusjon, selv om elektronmikroskop ligger litt utenfor det jeg kan noe vesentlig om....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by mads »

n10516 wrote:Om jeg får tid og overskudd skal jeg legge ut et PCB for den løsningen du har, ikke for å lage et salgbart produkt, men for å teste - og evt. kjøre en liten prototype serie av kortet som interesserte kan få til selvkost. Som jeg har skrevet noen ganger, kretsen ser fin ut den. Vi får se hva som skjer.
Det hadde vært til stor hjelp! Som jeg har vært inne på kan jeg for lite om tinn og komponenter til å gjøre dette på egenhånd. Jeg vet omtrent hvordan tinn ser ut, men når det ligger en neve ruller foran meg vet jeg ikke hvilken som er den rette. Et kort og noen å holde i hånden med loddebolten er nok det jeg trenger. Enn så lenge er det nye stifter og et sett til på hylla (trur eg, hylla er strengt tatt en samling pappesker...)

Skal vi se.. AOF-katalogen, det må da være kurs i lodding for bil-tullinger en plass :)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by n10516 »

Til orientering, Mads: Den enden av loddebolten hvor ledningen er, er den som IKKE blir varm.... :D Og å spise loddetinn er ikke bra for helsen, det inneholder alt for mye bly. :D

Jeg synes det er interessant å jobbe videre med Pollux sin løsning for elektronisk tenning, men når jeg rekker å legge ut det printet vet jeg ikke. Men la oss ha som mål at det bør være gjort i løpet av sommeren da. Jeg lager ett test eksemplar som blir "lab testet" og deretter kan doneres (mot å dekke komponentene, selvfølgelig...) til en verdig trengende. Jeg aner ikke hvor mange som vil kunne være interessert i å kjøpe et print fra en evt. prototype serie, løsningen fungerer på alle biler med stifter, også de uten chevroner. Det eneste kravet er "negative earth", dvs. det egner seg ikke for engelske biler med pluss til jord som ikke er blitt konvertert.

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by mads »

Bra plan! Prosjektene mine går omtrent i farten til de fleste av bilene mine .. og de støver ned på lager og ruster vel også der :(
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by Pollux »

Hei,

Jeg har vært på en kortferie til Mallorca. Det finnes der en butikk som har masse new old stock GS deler...
http://goo.gl/maps/4JHTa

Bra plan Vidar! Hvis du vil ha en testeksemplar kan du også låne min rerservemodul.

Mvh,

Pol
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by mads »

<bømp> Tenning på GS blir mer i vinden om dagen, både privat og med mylderet av GS på veien... Så gjenstår for en elektronisk novise å finne ut hvilken løsning som er best, teknisk på øsa og med evnene tilgjengelig. Først PKK, det blir nok med stifter ;)
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by gsak »

Hei, bringer denne opp da en som er dreven på småelektronikk skal lage en sånn som dette for meg, han lurer på følgende:

Trenger å vite data på LED (D1) samt om det skal være 1 eller 2 MOSFET, skjema har 1stk (M1), bilde viser 2stk.

Takker for info
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by mads »

..err.. "Sist aktiv: 06 mai 2014 17:28" står det på Pollux her. Lenge siden jeg har sett GS'n, pleier å få med meg blå GS break på vinteren og sånn :shock:
Jeg melder meg gjerne på to stk så fremt de går på 76 Club og 78 X2. Jeg kan ikke forestille meg tenning skal være så forskjellig på dem.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by gsak »

Ja jeg så også at det var lenge siden sist :( Jeg kan godt høre med han om han vil lage flere, pris skulle være 2-300 per stk sist jeg hørte med ham, men må finne ut dette med antall "MOSFET" :P
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by dagmatti »

Hvis du skal lage et kretskort så legger du inn plass til to mosfet'er. Du trenger nok bare en av den typen som er nevnt i skjemaet, men hvis du har liggende to mindre, eller kjøper to mindre, så kan du bruke to. :)


-m
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by Pollux »

Jeg ser nå at det er plutselig nybinteresse for tenningsmodulen jeg har lagt ut her for noe år siden. Jeg tror at min far har laget en del kretskorpset til en slik modul. Jeg kan høre med han hvis det er tilfellet. Siden modulen består av ikke så mange komponenter er det da rimelig enkelt å lage en selv. Min blå GS Break er fortsatt hos meg. Jeg har stort sett sluttet med vinterkjøring. Men savner det av og til veldig. Også har jeg blitt medlem i klubben siden noe få måneder. -Hilsen , Pol
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by mads »

Blir det noe tilgjengelig som eliminerer slitasje på tenning har jeg to GS'er som venter så kjør på! :)
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: elektronisk tenningsmodul

Post by Pollux »

Hei Mads, Skal høre i dag med min far. Jeg tror at det ordner seg. 2 GS’er har du? Hvilke typer? Hilsen, Pol
Post Reply