IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Post by ingkogni2 »

Last edited by ingkogni2 on Sun 25 Mar, 2007 05:13, edited 1 time in total.
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Høres ut som et veldig fint prosjekt du har der
En TRD T2 Berline, en hver 18årings drøm 8)




PS: misunnelig :(
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

http://cx.zapto.org/gallery/Motorbytte-p%E5-Athenaen

Har laget et eget album der det kommer bilder fra prosjektet.
De bildene som er der nå er bare en slags innledning.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå har jeg et spørsmål:

Den motoren som etterhvert skal inn i Athenaen, har også fått festet reimskiva til drifta av dynamo, hydr.pumpe, og vannpumpe med MIG.
Skal derfor bytte kammen, da det ikke lar seg gjøre å sveise det på nytt hvis det detter løst.

Må jeg plukke toppen av, eller klarer jeg å fiske opp løftere og stenger med toppen på? Skal selfølgelig av med vippearmbrua.

Tenkte dette blir gjort til helga :D

Bilder kommer!

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Forandring i planene igjen.
Har ikke byttet kammen på "ny-motorn" enda, men jeg var å sveiste reimhjulet på fredag. Resultatet var at motoren ikke går rundt lenger :oops: :cry: :? :oops: . Kan hende det er en bagatell som en svisepærle eller noe som tar borti et sted. Håper det. Hvis jeg ikke får start på den må jeg finne på en måte å kjøre hydraulikk-pumpa såppas lenge at det blir trykk nokk til å slape 1,5 mil. Noen tips? Har tengt på å sveise på en mutter på akslingen som går inn på hydraulikkpumpa, og så bruke muttertrekkeren. Har bare en følelse at sveising ikke er det den motoren treneger akkurat nå... :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

1,5 mil er et forholdsvis langt stykke å slepe en cx uten hydraulikk og jeg vil i så måte fraråde dette. Om du skulle få nok trykk i systemet til at bilen heiser seg opp, vil trykket fort forsvinne når diravien og bremsene begynner å virke. Hvorfor sier jeg dette? jo fordi jeg har prøvd dette selv. Hadde planer om å flytte en cx noen km med dårlig trykk på systemet vilket resulterte i at Diravien forsvant umiddelbart og bremsene i takt med at bilen sank etter noe 100 meter.

Det sikreste er alltid å frakte "sovende" cx'er på bilfrakter. Har dere en TRD turbo tilgjengelig er jo ikke dette noe stort problem (selv om maks vekt på draget vil overstiges med noen 100 kg). Et annet alternativ er å få falken til å frakte hjem bilen. det koster noen kroner kroner, men kan verd pengene for å slippe alle eventuelle hendelser som du sikkert kunne vært foruten.

Skulle du likevel velge slepe metoden, vil det sikreste være å slepe med et stag. Et standard stålrør (omtrent med radius som ei veskiltstang) på 3-4 meter kan festes på henger feste, og i slepe øyet på cx'en som skal slepes. HUSK Å SIKRE SLEPET MED KJETTING ELLER STÅLVAIER. Jeg har aldri prøvd denne metoden selv, men vet at denne metoden er brukt for å slepe hjem rallybiler fra løp.

sleping med tau håper jeg for all del at du ikke begir deg ut på så lenge motoren ikke går.

En ide jeg som har surret litt rundt i mitt hode er å koble opp en 12 V elektromotor mot hydraulikkpumpa i slike nødstilfeller. Jeg understreker at dette kun er på tankeplanet. Jeg har sett for meg å montere fast en elektromotor rett ovenfor hydraulikkpumpa med diverse tillpassede stålstag. Ta av reima på h-pumpa og sette den mellom elektromotoren h-pumpa. På elektro motoren kobles et ektra fulladet batteri som igjen får ekstra strøm gjennom en kabel fra tilhengerfeste på slepebilen. For å spare på strømen ville jeg montert en bryter som føreren av bilen som blir slept kan kontrollere. Spørsmålet er da om det finnes en elektromotor på 12 V som greier en slik oppgave.

Om noen har tanker om et slikt opplegg kunne vært gjennomførbart så kom med de. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Hva med å koble pumpa til en eller annen 12v motor med reimhjulet på? Det blir litt mekking, men det vil virke det.:) 8)
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hehe...hyggelig å vite at det finnes noen som tenker fornuftig :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Opps... forandret du innlegget ditt eller var det bare meg som ikke leste/så resten på skjermen..? hehee
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Da er det vel bare å dra den ut på veien for så å ringe etter hjelp. Tegn NAF medlem eller redning på forsikring. Og når det ikke går å få i gang bilen kjører sikkert redningselskapet bilen hjem. 8)
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hva med å koble pumpa til en eller annen 12v motor med reimhjulet på? Det blir litt mekking, men det vil virke det.
Har tenkt i disse baner selv, men det er blitt med tanken. Kan ikke bruke en hvilken som helst motor heller. Det trenges krefter. Og ikke minst ei stram reim. Startmotor kanskje?
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

MÅ du slepe går det å la motoren løpe med innimellom, da holder du trykket oppe til styring og bremser. Men det går jo ikke om motoren ikke går rundt. Men det er vel ikke å anbefale..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Hmm... Da går det ikke ann å slepe med tau.
Stag er ikke så dumt, men da må jeg lage det først, selv om det ikke tar allverdens tid å lage det. Eneste problemet er at veien opp fra der bile står er av typen dårlig vedlikeholdt kommunal asfal/grusvei og er veldig sporete nå, og veldig mye telehiv i mai når snøen smelter, slik at jeg får problemer med at det slår neddi :cry:
Biltransport-henger skal jeg sjekke litt rundt. Vi hadde en henger for slikt før, men den er solgt nå da den var 10 cm for kort til å frakte en CX Break :( .
Tror at å få bilen hjem med NAF eller falken vil bli veldig dyrt, siden bilen er avregistrert. Man må vell ha forsikkring for å være medlem? eller er det nokk med prøveskilter?

Hvorfor motoren ikke snurrer som den skall er jeg ganske usikker på, men den snurra fint da vi hadde satt reimskiva på kammen og filte motoren rundt 3-4 omdreininger bare for å se om skiva satt rett. Det var mens jeg sveiste at den slutta å snurre; vi dreide motoren med en lang fastnøkkel, festet på muttra på kammen, for at jeg skulle få sveist på undersiden også. Stoppen er et markert dunk, nesten som om at det er en ventil som ikke lukker... :? Derfor har vi ikke turt å kjøre motoren på starteren enda. Må ta meg en tur en dag å se om jeg finner årsaken.

Tok forresten et til bilde av den som ble bedre. Hadde 2 arbeidslamper på tilsammen 700W, så det ikke ble så mørkt bilde: http://cx.zapto.org/gallery/Motorbytte- ... 18_33_0001

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

prøv å få leid en biltilhenger, det må vel være minst arbeid og mest effektivt. :oops:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
Hva med å koble pumpa til en eller annen 12v motor med reimhjulet på? Det blir litt mekking, men det vil virke det.
Har tenkt i disse baner selv, men det er blitt med tanken. Kan ikke bruke en hvilken som helst motor heller. Det trenges krefter. Og ikke minst ei stram reim. Startmotor kanskje?
Mvh
hadde startmotor i tankene selv, om jeg ikke tar helt feil er disse Mittskibittski-dingsene på 700w og drar lett i gang 2,5 liter frank 70 talls teknologi. Forbruket av strøm er vel et annet problem, men jeg tror nok et fulladet batteri kan holde liv i den en stund. En tredje utfordring ville vært riktig utveksling mellom motor og pumpe, vet ikke om det er så sundt for pumpa å gå med alt for høyt turtall. Hadde jeg hatt behov for dette skulle jeg jammen prøvd, men det får bli en annen gang. :)

CarlT:
Opps... forandret du innlegget ditt eller var det bare meg som ikke leste/så resten på skjermen..? hehee
må innrømme at jeg endret litt ja, oppdaget at jeg endelig kunne lufte den tanken, men ante ikke om ditt innlegg :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply