drenering av takluke

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

drenering av takluke

Post by citro1cx »

prøver å få drenieringen på takluka til å virke. Bak fungerer det greit (når jeg parkerer i motbakke er bilen tørr) men forran er det tett. Har prøvd å stake opp med en gardin-wire, men til ingen nytte. Sysler med tanken om å bytte ut drenerings.slangen. noen som har råd? Vet noen forresten hvor dreneringen ender forran bilen?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg mener dreneringen går ned i forkant av fordøren, at du ser hullet om du legger deg ned og kikker opp.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Slangen går ned A-stolpen,gjennom torpedoveggen og ender opp
rundt/ovenfor styreleddene.
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: drenering av takluke

Post by 1987CX25GTI »

citro1cx wrote:prøver å få drenieringen på takluka til å virke. Bak fungerer det greit (når jeg parkerer i motbakke er bilen tørr) men forran er det tett. Har prøvd å stake opp med en gardin-wire, men til ingen nytte. Sysler med tanken om å bytte ut drenerings.slangen. noen som har råd? Vet noen forresten hvor dreneringen ender forran bilen?
Jeg har også fått problemer med at vann renner inn... i bakkant, midt på takluka.

I forkant: Har prøvd å tre en av disse wirene til gresstrimmer og kommer omtrent 60 cm ned, så stopper det. Antar det ligger noe grums der....

Men dreneringshull i bakkant? Jeg prøver å finne, men disse må da ligge laaangt inn? Og hvordan komme til disse?? :?:
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Trykkluft er fint å blåse ren dreneringsrørene med... det beste er nok å brette ned taktrekket på hver side å ta av gummislangen å stikke en blåsespiss inni!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Ørjan Nagelsen wrote:Trykkluft er fint å blåse ren dreneringsrørene med... det beste er nok å brette ned taktrekket på hver side å ta av gummislangen å stikke en blåsespiss inni!
høres ut som en god ide, skal prøve dette i morra :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Re: drenering av takluke

Post by Alfred »

Men dreneringshull i bakkant? Jeg prøver å finne, men disse må da ligge laaangt inn? Og hvordan komme til disse?? :?:[/quote]

Du har fire dreneringshull. To i forkant der du kommer lett til fra taklukesiden, og to i bakkant som er vanskelig tilgjengelig. Slangene fra bakre drenering kommer ut bak bakhjulene, men kan også nåes bak sidebekledningen i bagasjerommet. Jeg benyttet en av Biltemas plastbelagte wirere, og det gikk relativt greit. Pluggen vil normalt ligge helt øverst (nært innløpet fra takluken).

Jeg hadde samme vanninntrengning som deg, og da var det tett bak, og første oppbremsing etter regnvær ble en våt opplevelse.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: drenering av takluke

Post by 1987CX25GTI »

Alfred wrote:Men dreneringshull i bakkant? Jeg prøver å finne, men disse må da ligge laaangt inn? Og hvordan komme til disse?? :?:
Du har fire dreneringshull. To i forkant der du kommer lett til fra taklukesiden, og to i bakkant som er vanskelig tilgjengelig. Slangene fra bakre drenering kommer ut bak bakhjulene, men kan også nåes bak sidebekledningen i bagasjerommet. Jeg benyttet en av Biltemas plastbelagte wirere, og det gikk relativt greit. Pluggen vil normalt ligge helt øverst (nært innløpet fra takluken).

Jeg hadde samme vanninntrengning som deg, og da var det tett bak, og første oppbremsing etter regnvær ble en våt opplevelse.[/quote]

Men er det hull helt ut i friluft altså? Hmm. Og i bagasjerommet? Dette skal jeg sjekke - det er ergerlig å bli så våt - inne i bilen.. :(
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Hullene bak i "taklukebrønnen" ser nok ut som de foran. Det er en rørstuss. På den skjulte siden er den en gummislange som fører vannet til et utslippssted.

Hvis du kjenner på polstringen over dørene kan du kjenne rørstussen.

Men, siden du har vannoppsamling så er altså dine "hull" ikke åpne til friluft.

:lol: :lol:
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Om du tar av gummilistene rundt dørene,og løser litt på taktrekket
kommer du til.Da kan du blåse skitten ut ,og ikke opp i taklukebrønnen
igjenn.
En annen sak er det at stussene ruster,mine var nærmest helt vekk.
Staale
Posts: 4
Joined: Tue 15 Jun, 2004 22:44
Location: Sør-Fron

Drenering takluke Plumbo !

Post by Staale »

Har forsøkt bruksanvisningene over uten å få åpnet dreneringen.
Så da gjorde jeg det samme som når badevasken er tett.

- Koble fra slangen under taktrekket og sett på en skjøteslange og en
trakt på denne.
-Legg plast i setet under i tilfelle søl.
-Fest opp trakta med en ståltråd til garasjetaket så slipper du å stå og
holde, for dette tar tid.
-hell i varmt vann og en teskje plumbo.
- la stå og virke og fyll etter med plumbo når det har boblet ut.
- Jeg lot det stå over natta og spenningen var stor neste morgen.
Oi, full slange og trakt, skit ! Helte ut guffa og satte på påtrykluft igjen.
- Blåste noen sekunder og da løsnet det.
- Kanskje en ide med vernebriller !


Lykke til for den som vil prøve

Staale
StaaleN

-62 ds
-73 DSpesial
-88 CX 25 GTI Automatic
Post Reply