Fjærbeinslagre?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

pål wrote:Hvor i verden holder du til da?
Holder til i Oslo.

Takk for hjelpa, folkens!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Tok en telefon til Autobjørn og fikk snakke med en ganske så negativ mekaniker. Han var ikke interessert i jobben i det hele tatt, mente det var altfor stor risiko for at jeg endte opp "med å måtte ta med bilen hjem i bæreposer." *Sukk*
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fjærbeinslagre?

Post by givretto »

Har den samme erfaringen selv. Autobjørn er negative når det gjelder eldre biler. Endel som kan gå istykker når man skal plukke fra hverandre "gammalt ræl". Ting har rusta fast i hverandre, rør kan ryke etc. Men har du hørt med Bøhm da? De virket ihvertfall litt mer positive en Autobjørn når jeg snakka med dem sist...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

givretto wrote:Har den samme erfaringen selv. Autobjørn er negative når det gjelder eldre biler. Endel som kan gå istykker når man skal plukke fra hverandre "gammalt ræl". Ting har rusta fast i hverandre, rør kan ryke etc. Men har du hørt med Bøhm da? De virket ihvertfall litt mer positive en Autobjørn når jeg snakka med dem sist...
Nå har jeg snakka med Bøhm, og det var en helt annen tone ja..
Riktig nok er CX-mannen deres sykmeldt til 10.mars.. Men jobben kunne de gjerne ta, med forbehold om at han var tilbake på jobb.
Delelageret leita opp delenummer fra mikrofilm og greier, og han synes det så ut som om bakre fjærbein ikke var utgått og skulle koste kr.1400 pr. stk.. Blir ringt opp i morra når han har fått svar fra importør. God service så langt!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Fjærbeinslagre?

Post by gopp »

rundgren wrote:
givretto wrote:Har den samme erfaringen selv. Autobjørn er negative når det gjelder eldre biler. Endel som kan gå istykker når man skal plukke fra hverandre "gammalt ræl". Ting har rusta fast i hverandre, rør kan ryke etc. Men har du hørt med Bøhm da? De virket ihvertfall litt mer positive en Autobjørn når jeg snakka med dem sist...
Nå har jeg snakka med Bøhm, og det var en helt annen tone ja..
Riktig nok er CX-mannen deres sykmeldt til 10.mars.. Men jobben kunne de gjerne ta, med forbehold om at han var tilbake på jobb.
Delelageret leita opp delenummer fra mikrofilm og greier, og han synes det så ut som om bakre fjærbein ikke var utgått og skulle koste kr.1400 pr. stk.. Blir ringt opp i morra når han har fått svar fra importør. God service så langt!
Kr. 1.400,- pr. stk. er jo "gi bort pris" sammenlignet med hva det ofte koster for en slik del på andre merker. Jeg vet at Fiat tar omtrent det dobbelte for en bakre bærearm til småbiler som Tipo, Punto, Marena, og de andre ti - tolv modellene som har samme plattform, og til disse selges ikke lageret løst fra Fiat heller.

Skrotnisse som jeg er, ville jeg har forsøkt å finne noen brukte bærearmer og montert inn nye lagre i disse, samt å sette inn en smørenippel. Grunnen til at disse lagrene ryker er vanligvis at det kommer inn vann og at de ruster opp. En fettnippel, og to pump på fettpressa i året, er alt som skal til for at de holder "evig".

Det høres ut som bilen er i gode hender, så lykke til!
Gopp
-----------------
Har no' CX
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fjærbeinslagre?

Post by givretto »

Husk at du må ha lagre i tillegg, da... Anbefaler også å høre med Classicparts. Ring dem, det er bedre enn å sende e-post.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Høres ut til at dette går den veien det skal, det er bra. Å du kan glede deg til en kjøreopplevelse hinsides alt du har prøvd før 8)
har masse Citroèn:-)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by Asle »

Ta vare på de gamle bærearmene selv om de har skader, dette er deler som det garantert blir spørsmål om selv om de har mindre skader, jeg har nettopp skiftet lagre på Pallasen min og måtte ned i kjelleren for å finne brukte bærearmer, nå har jeg to armer med litt skader på men de kan helt sikkert brukes senere hvis det blir behov.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Jeg vet fra sikre kilder innen klubben, at mindre slitasjeskader i armen fikses med "kjemisk metall" (tror det er en tokomponent masse), nye lagre og tettinger. Om ikke skaden er for stor er det slettes ikke sikkert at du trenger nye armer, men slipper unna med noen hundrelapper i deler pluss jobben.
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

pål wrote:Jeg vet fra sikre kilder innen klubben, at mindre slitasjeskader i armen fikses med "kjemisk metall" (tror det er en tokomponent masse), nye lagre og tettinger. Om ikke skaden er for stor er det slettes ikke sikkert at du trenger nye armer, men slipper unna med noen hundrelapper i deler pluss jobben.
Jo.. Men i og med at jeg sannsynligvis ender opp med å dra på verksted på timepris, så er det greit å ha klare deler å bytte til vel?
Er redd verkstedet skal sette seg på bakbeina og/eller kreve mye penger hvis jeg vil ha dem til å dille med å fikse fjærbeina..
Men kanskje det må til. Har snakka med både Autobjørn og Classicparts i dag, og ingen av dem hadde fjærbein eller lagere..
Noen som har noen tips? Cxbasis er jo et alternativ, men et rimelig dyrt et..
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fjærbeinslagre?

Post by givretto »

Synes ikke drøye 200 Euro er så verst jeg, med tanke på at fjærbeinet er komplett med lagring og alt. Kjøpte et komplett lagersett (SKF) for noen år siden, husker dessverrre ikke hvor, men jeg mener å huske at det kostet over 700 kroner. Men det er kanskje frakta som trekker opp prisen en del?
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Tja, kun lager kommer fort oppi 200,- pr.stk. og du må ha fire. pluss tetninger for 50,- stk. Da er vi oppe i 1000,- Så kan det hende at støttehylse trengs, evnt armer pluss pluss, kan hende 200E er et kupp. Mener også at lagersett koster 700,- pr side.
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Oppdatering på fjærbeinssagaen inkl. masse spørsmål :-)

Har funnet et firma i Danmark http://www.skovgaard-schmidt.dk (klikk på "realitionsvarer") som har brukte fjærbeinsarmer de kan sende..
Det kommer på 750 danske pr. stykk + 800 i porto + norsk mva. = like under tre tusen.
Da er det ikke nye lagere eller smørenipler (hvertfall slik jeg tolker dansken "Vi har 1 stk venstre og 1 stk højre CX personvogns bagsvingarme uden ABS med brugte lejer der er i orden og uden smørenipler.")
Er det gambling å sette på de gamle lagrene hvis de sjekkes og smøres opp, samt får påmontert smørenipler?
Er veldig i tvil, spesielt siden danskene ikke er så voldsomt mye billigere enn CX-basis (gjetter på en tusenlapp totalt.)

På den annen side så er det par ting jeg stusser på hos cxbasis: Se på http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=3453 - det står spesifisert "new bearings" på alle armene utenom den ene jeg skal ha (den nederste til 175 E). Forglemmelse eller korrekt tysk pertentlighet? Det er dessuten ikke spesifisert om det er nipler eller ei..

Lurer dessuten på om jeg bør kjøpe inn skiver/shims e.l. - eller kan de gamle brukes?
CXbasis har jo diverse som ikke er så dyrt, kan kanskje være like greit å kjøpe med et par "rear suspension thrustwasher" ?

En siste ting: Regner med det er ikke er noe problem for verkstedet å få på plass nipler hvis det ikke er montert. Bør jeg kjøpe med sjøl eller er dette hyllevare som de har? Det er vel ikke en spesielt tidkrevende jobb?

Til slutt: Noe annet jeg bør tenke på? Når jeg får organisert alt her, CX-mannen til Autobjørn er friskmeldt og time er bestilt vil jeg nødig ende opp med å mangle en liten ting...

Ble litt mange spørsmål her, men håper på like god hjelp som vanlig :-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Å sette in nippler er enkelt. Bør kunne gjøres på en halv time pr. side inkludert rengjøring før og etter. Shims er de metallskivene som simmeringen sitter på. Disse har de neppe på lager. Og er ikke sikker på at de er å få tak i lenger heller. Jeg har laget sånne metallskiver selv, og bruker bladmetall og shimser med. Funker perfekt. Jeg tror ikke jeg har armer til personbil liggende. Da skulle du fått armer med nya lager av meg. Men ring meg midt på dagen i morgen så skal du få vite det sikkert. 952 18 701.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

For å slippe å tenke på shimsing ville jeg gått for brukte armer med brukte lager fra danmark, da shimsen er der for å ta opp differansen mellom støttehylse/lager/lagersetet i armen. Å plukke shims på måfå har lite for seg. Dessuten varierer det etter årsmodell om det er løse shims eller varierende dim på ytre "tetningsring" (og da mener jeg selvsagt ikke gummien)
har masse Citroèn:-)
Post Reply