Periodisk treg heving

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Periodisk treg heving

Post by CarlT »

I forgårs etter at bilen hadde stått i over en uke, startet jeg den og den hevet seg til øverste posisjon i løpet av 30-40sec. Det var jo kjapt og greit. I dag etter å ha seget ned i løpet av nattet så hadde den ikke hevet seg et 3-4 min. Det var heller ingen trykk til styring.

Ruste bilen noen ganger, så begynte ting å skje. Noen som har noen forslag?
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Har samband med din andra fråga. Förmodligen kärvar bakre höjkorrektor lite. Gör rent och smörj upp korrektorn och alla stag!
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Kan det bare være høykorrektørene? Jeg syntes det er rart jeg heller ikke har noe trykk til styringen.. Burde jeg ikke ha hatt servo styring selvom bilen ikke hever seg? Jeg hører ikke pumpen går heller, når jeg problemer med løftingen. Det er som om systemet ikke ser at der er bruk for mer olje...
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det første som slo meg var luft på sugesiden av pumpen. Klikker det i ventilen ved hovedaccen? Skjer det samme igjen, prøv å ta av sugeslangen til pumpa ved LHM beholderen og se om det er olje i den. Er det ikke det, fyll den opp med LHM og prøv igjen. Når du har fått den opp på topp får du lufte systemet og ta litt citroën aerobics. :lol: Se om ikke det kan hjelpe.
Mvh
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Periodisk treg heving

Post by tdbugge »

CarlT wrote:I forgårs etter at bilen hadde stått i over en uke, startet jeg den og den hevet seg til øverste posisjon i løpet av 30-40sec. Det var jo kjapt og greit. I dag etter å ha seget ned i løpet av nattet så hadde den ikke hevet seg et 3-4 min. Det var heller ingen trykk til styring.

Ruste bilen noen ganger, så begynte ting å skje. Noen som har noen forslag?
Visst du kommer ned til Øvrebø og henter meg,så skal eg finne fort ut hva som er galt :D
Tommy D.Bugge
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

jonsto wrote:Det første som slo meg var luft på sugesiden av pumpen. Klikker det i ventilen ved hovedaccen? Skjer det samme igjen, prøv å ta av sugeslangen til pumpa ved LHM beholderen og se om det er olje i den. Er det ikke det, fyll den opp med LHM og prøv igjen. Når du har fått den opp på topp får du lufte systemet og ta litt citroën aerobics. :lol: Se om ikke det kan hjelpe.
Mvh

Ja det tenkte jeg også på, at det må være luft. Hvordan lufter man hovedpumpa/systemet? Jeg trodde at den mer eller mindre var automatisk. Det som er rart at det skjer bare av og til. Noen ganger løfter den seg kjapt andre ganger ikke i det hele tatt, og da har jeg heller ikke noe servo, mao pumpa gjør ingenting.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvordan lufter man hovedpumpa/systemet?
På den "klumpen" som hovedaccen er skrudd fast på og trykkreguleringsventilen sitter i. Det er en bolt (skrue) med 12mm hode.(Er en av de få boltene,om ikke den eneste, som det passer en 12 mm nøkkel på :D ). Kjør bilen på topp, løs en 1/4 til en 1/2 omdreining på skruen og vent en 3 til 4 sekunder. Steng skruen og vent til trykket tar seg opp igjen. Åpne så på nytt en 3 til 4 sekunder. Steng osv. Gjør dette mange ganger. Gjerne en 15 til 20 ganger. Ta litt Citroën aerobics og gjenta prosedyren en 10 til 15 ganger. Nå skulle det begynne å hjelpe.
Mvh
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ahh

Ok jeg har bare sluppet ut tykket en gang, etter at jeg fylte på Hydroflush. Skal prøve dette og se om det hjelper. Takker.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ok da virker hevingen som den skal. Lot bilen stå i nederste stilling og slapp ut trykket og lot den bygge opp trykket en 10-15 ganger. I begynnelsen så tok det ey par minutter før pumpa koblet seg inn etter og å sluppet ut trykket. Etter 5-6 ganger så begynte pumpa umiddelbart og pumpe når man slapp ut trykket.:) Bilen løfter jeg kjemperaskt nå.

Neste problemet er at styringen er veldig treg når bilen ikke er gjennomvarm. Returnering 180 fra grader tar 10-15sek ved 10 grader celsius... Har just satt på Hydro flush, håper at dette hjelper over de neste 3-4000 km. Vi får se.

CG
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Lot bilen stå i nederste stilling
Du burde kanskje kjørt den opp på topp så snart det lot seg gjøre, men så lenge det virket er det vel greit. :D
Når det gjelder returneringen til 0 punkt på styringen så er det jo et stempel med en rull på som trykker mot en kam. Er bilen tung å svinge? Er den ikke det kan det jo bli med rensing. Men forbered deg mentalt på at du må ned med Diravi enheten for å sjekke dette stemplet. Sitter på toppen av Diravi enheten nærmest rattet. Under en gummihette.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Min erfaring er at Hydroflush virkelig får med seg mye grums, og at det hjelper på alle funksjoner. Du kan også "lufte" diravien, du ser en luftenippel like under reservehjulet, lett å komme til. Garantert sort søle som kommer ut. Da får du rensevesken inn overalt. Tror du etter kort tid vil merke stor forskjell på styring. Husk at hovedacc må være ok, ellers sliter diravien. (nesten punkterte dekk gir også sen retur...)

Har hatt hydroflush på 3 CX, på alle har det som kom ut etterpå sett ut som mørkegrønn/sort motorolje! Sier litt om det tidligere vedlikehold/skiftintervaller av hydraulikkolje, tror mange "storservicer" på merkeverksteder har latt være å skifte, bare fylt på til riktig nivå.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er enig i det du sier her. Har sett det samme på mange biler. Det er for øverig meget viktig at den plastskiva som ligger i bunn av hydrauliktanken er der. Det er under der dritten skal samles. Spesielt viktig når du kjører hydraflush. Ellers oppserverer jeg det møkkete fenomenet hver gang jeg tar opp høydekorrektørene. Det gjør jeg konsekvent før jeg setter en "ny" bil i drift.
Mvh
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

jonsto wrote:Du burde kanskje kjørt den opp på topp så snart det lot seg gjøre,
Ja jeg har drevet men opp og ned ovelser hver dag siden.:) Løfter den opp på høyeste nivå hver kveld og lar den synke ned til neste kveld. Den tar over 24 timer for å legge seg helt ned.

Den er ikke tung å sving. Den er helt fin når man kjører og returnere seg ganske raskt når bilen er varm. Men ikke like "feit" som den gml TRS'n som var kjempe rask.

Jeg lurer litt på dette med ACC kule. Hvor mange ganger skal man høre pumpe gå fra nederste til øverste nivå? Min bil løfter seg kjempe raskt og man hører at pumpa slår inn 3 ganger. Er dette på noen som helst måte en pekepinne på om ACC kule er god eller dårlig?

CG

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Sturla wrote:Min erfaring er at Hydroflush virkelig får med seg mye grums, og at det hjelper på alle funksjoner. Du kan også "lufte" diravien, du ser en luftenippel like under reservehjulet, lett å komme til. Garantert sort søle som kommer ut. Da får du rensevesken inn overalt. Tror du etter kort tid vil merke stor forskjell på styring. Husk at hovedacc må være ok, ellers sliter diravien. (nesten punkterte dekk gir også sen retur...)
Er dette også en 12mm? Er den "umulig" å ta feil av eller? Skal jeg lufte/tømme veske til jeg ser HFlush veske komme ut eller...?

CG
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er dette også en 12mm? Er den "umulig" å ta feil av eller?
Dette er en vanelig lufteskrue, lik den som er på bremsecaliperne. Luft til du har fått ut den møkkete oljen f. eks.
Vent med å tenke mer på returen til du har kjørt med rensestoffet en stund. Det er som sagt trykket oppe i det stemplet jeg snakket om som bestemmer hastiheten på returen. Det trykket bestemmes av sentrifugalregulatoren. Skal, om jeg ikke husker feil, være 25 bar når bilen står stille. Det er en to tre små filter i dette systemet som kan være delvis tette. Altså, vent og se. Det kan jo være at TRSen var for rask også. :wink: :D
Post Reply