Tappe av gammel LHM? Filter? Fylle på hydroflush?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citrusen wrote:
En ting jeg synes er rart at mange har god tro på denne rensingen for ventiler og andre ting, men er skeptisk til middel som renser ventiler osv i en automat kasse.
du sier noe der, men siden du nevner dette så har du vel en grunn vil jeg tro?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Det er jo mildt sakt ei stund siden forige innlegg i denne tråden, men...
Om man vill bli kvitt all gamel LHM i bremsekretsene, så lufter man vell bare med en gummislange på luftenippelen til man får ren hydroflush i slangen? Oljen i bremsesystemet går vell stort sett kunn frem og tilbake i bremsesystemet?

Skal få bytta LHM og kjørt på med hydroflush iløpet av jula håper jeg. Håper at bremsene mine blir mer typisk for CX etter en kur...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

ingkogni2 wrote:Om man vill bli kvitt all gamel LHM i bremsekretsene, så lufter man vell bare med en gummislange på luftenippelen til man får ren hydroflush i slangen? Oljen i bremsesystemet går vell stort sett kunn frem og tilbake i bremsesystemet?
Ja! Ja!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

ingkogni2 wrote: Skal få bytta LHM og kjørt på med hydroflush iløpet av jula håper jeg. Håper at bremsene mine blir mer typisk for CX etter en kur...

IngKogni2
hm... hvordan utypiske er de? Har bilen stått mye er det nok lurt å ta fra hverandre kalipre, og sette dem sammen igjen. Fordi så lite veske faktisk flytter seg når man bremser har jo ny/gammel lhm mindre å si for bremsene skulle man tro.

En annen sak, min erfaring er at bakbremsene på personbilene settes seg oftere/lettere fast enn på break'ene.


--
mattis
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Bortsett fra det, så skal vel bilen sette seg når du bremser...
Det gjør i hvert fall mine (i større eller mindre grad), og det er jo dritkult å ha en bil som oppfører seg som et levende vesen når den bremser. Den setter seg på rompa for å forskyve tyngdepunktet. Se på en hest (eller er det mer rein oppe hos dere? :lol: :lol: ) som bråstopper...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Adelsøn wrote:Bortsett fra det, så skal vel bilen sette seg når du bremser...
Det gjør i hvert fall mine (i større eller mindre grad), og det er jo dritkult å ha en bil som oppfører seg som et levende vesen når den bremser. Den setter seg på rompa for å forskyve tyngdepunktet. Se på en hest (eller er det mer rein oppe hos dere? :lol: :lol: ) som bråstopper...
Tror ikke jeg har sett en eneste rein etter at vi flytta hit i 2000... Bare elg... Og da gjerne forran bilen... :? ...

Bremsene kjennes litt "slappe" ut.... Kjennes ut som om jeg har vann på skivene alltid og bestandig.... Tror det er dårlig gjennomstrømning i bremseventilen... Har sjekka calipperne (2 år siden), og dem funker helt fint... Denne bilen er i daglig bruk året rundt de siste 2,5 årene, men før det hadde den stått i ca 5-6 år...

Samenlikna med 87 TRD T2 Break, så er det som å kjøre en vilken som helst anna bil...men den er jo noe skarpere på bremsene alikevell enn andre biler...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Jo, men hvis dette er en personbil, og du ikke regelmessig smekker inn 4-500kg last over bakdekkene kan 2 år være mere enn nok til at den ikke har bakbremser lengre. :) (ihvertfall testet og prøvd flere ganger her i oslo-saltsuppa). trd t2'en min klarte seg mye bedre. Men gjelder det frambremsene er det jo litt merkelig ja.. :)


-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå har jeg tappa av den gamle LHM-en og fylt på ren Hydroflush...
Hadde en LHM-tank som var ferdig vaska som fulgte med et delelager, så jeg sparte meg å gjøre ren tanken...

Gjorde den bommerten å koble av sugeslangen og retur-slangen fra sentralen i begge ender, slik at jeg fikk tømt dem for LHM... Brukte så flere timer (ca 3) på å få trykk på systemet igjen siden pumpa bare søyg luft...

Det gikk med en hel dunk med Hydroflush, men det er for mye på tanken når den er helt oppe nå... Regner med at det blir ca passe når jeg har fått lufta bremser... Burde jeg lufte DIRAVIen også?

Det gamle filteret var forresten VELDIG svart, og plasten som filterene sitter på var også svart. Det sylinderiske filteret som suger opp veske ser ut som det er helt tett..... Tror jeg kommer til å kjenne STOR forrandring... :D

Nå skal bremsene luftes, og så snakkes det om handletur i morgen, så da vil jeg få prøvekjørt den skikkelig... + at jeg må ut en tur i kveld... 8) ...

Tror jeg har en liten lekkasje på en av returene.... man kan vell fylle etter me rein LHM?...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote: Det gamle filteret var forresten VELDIG svart, og plasten som filterene sitter på var også svart. Det sylinderiske filteret som suger opp veske ser ut som det er helt tett
Dette betyr at filtret har fungert og ikke sluppet dritten i systemet, noe du selvfølgelig skal være glad for. Skifta LHM på XMen jeg hadde og ble forbausa over hvor fort dette filtret ble svart igjen da jeg sjekket etter noen mnd. Dette kan vel komme av at jeg ikke luftet bremser men bare skiftet oljen (i beholderen).
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Da har jeg lufta bremser forran...og oljebehandla hjulbuene forran... :) 8) :oops:

Bakbremsene er neste... Var det sånn at man har fult msetrykk på bakbremsene om bilen står i høyeste poss? Liker ikke å måtte sette vekt på bærebruene...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Når jeg har skiftet klosser bak på Break, pleier jeg å få noen til å holdwe bremsen nede mens jeg løsner lufteskruen. Så vidt jeg har skjønt (og erfart) opprettholdes trykket, og du kan holde bremsen nede og spruten oppe) til LHM-beholderen er tom... Han som eier verkstedet var ikke hundre prosent entusiastisk etter første forsøk med 170+ bar grønn olje oppetter veggene, men med Biltemas fortreffelige bremselufteslanger har det bedret seg. Hvis jeg skal LHS'e bilen tar jeg og lufter bremsene til det kommer gul olje... Det går med litt mer LHS men jeg får virkning FORT. ...og så setter Berline'en seg også...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Man trenger da ikke å lufte bremsene etter å ha bytta klosser...

Bruker å kile et bordkledningsbord på passe lengde mellom pedal og setet. Funker alltid :D ... Men bak så tar jo bremsene trykk fra fjæringen, og da må man vell egentlig sette en bukk under bærebrua slik at man får vekten av bilen på fjæringen... Så det jeg lurte på var om å sette bilen i høyeste poss. vil gi samme virkning og fult bremsetrykk bak...

Hva slags bil er det du bruker LHS på sier du?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Skal holde å sette den i "høy" ja. Og ja, lufte diravi er lurt, men da er det lettere å være to, en til å styre lufteskrue/slange og en til å svinge fullt høyre/venstre etpar ganger :D
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Hvordan er framgangsmåten på lufting av DIRAVIen da?.... Bare å åpne og så full skværring begge veier ett par ganger.. Motor igang, ja?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

ingkogni2 wrote:Hvordan er framgangsmåten på lufting av DIRAVIen da?
Vel, du har jo ein lufteskrue på Diravien, nokon som har prøvd?

(Om du let lufteskruen stå open og koplar ein slange frå den og opp i LHM-behaldaren so får du forøvreg Diravi utan automatisk retur til midtstilling... :? :wink: )
Post Reply