Lager - simmeringer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Lager - simmeringer

Post by pål »

Jeg vet at endel av kulelagrene på våre biler, også motorlager, er såkalte standardlager som kan kjøpes andrfe steder enn orginalt hos Citroen.
Hvordan er det med simeringer? er disse også standard'er som kan skaffes andre steder? Tenker spesiellt på ringen bak svinghjulet , som hos Citroen koster ca.: 800,- !!!

Hva med å lage en oversikt over lager? SKF-nummer? (om det er noe som heter det)
har masse Citroèn:-)
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Simmerringen bak svinghjulet er ikke lett å få tak i uorginalt. Jeg hadde selv samme problemet for noen år tilbake, og syntes Citroenpris var for j....g, 800 for noe som normalt skulle koste maks 200 hører jo ingensteds hjemme. Etter mye frem og tilbake fant jeg et firma i Brobekkveien som er ganske god på simmerringer og O-ringer o.l. De hadde en ring med riktig innvendig og utvendig diameter, men ikke med riktig bredde.
Jeg kjøpte den gangen en ring som var noe smalere, men ble den gangen advart av en kamerat (som var Citroenforhandler fra 70 tallet frem til 2000) om ikke å bruke den. Det å spandere 600 ekstra på akkurat denne saken her, er jo ikke så mye i forhold til å gjøre jobben to ganger.
Forøvrig er min erfaring at originale Citrondeler faktisk holder ganske mye lenger enn såkalte piratdeler, og følgelig kommer best ut økonomisk.
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

På de aller fleste simmeringer står målene. Jeg bruker å ta en telefon til Abra Kulelagersenter i Trondheim. De har det meste og vet veldig mye. De sender nok over hele landet.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Imorgen blir det telefon til Abra a/s ( http://www.abraas.no ) for å høre om de har simmering til veiva bak svinghjulet. For de som er intressert er målene: 95x112x12,5 delenr.: 051433 , peugeot skaffer til en pris av 890,-.Jeg kommer tilbake med hvordan det gikk.
Last edited by pål on Wed 26 Apr, 2006 23:15, edited 1 time in total.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

(som var Citroenforhandler fra 70 tallet frem til 2000) om ikke å bruke den.
Vil bare si at min erfaring er at franskmenn er j.vl.g dårlig på motortetning. Om det er ringer/pakkbokser eller toleransene på motorkonstruksjonen som er synderen vites ikke.
har masse Citroèn:-)
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

151180 MOTORDICHTSATZ mit Simmerringen CX 2,4 50.19
151181 MOTORDICHTSATZ mit Simmerringen CX 2,5IE+CX 2,5GTI 79.94
151182 MOTORDICHTSATZ mit Simmerringen ab 1983 CX 25 Diesel 80.53
151183 MOTORDICHTSATZ mit Simmerringen CX 25 RD+CX 25 TRD 80.19 euro

http://www.f-w-meisen.de/
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

litt offtopic kanskje, men jeg vil like vel tipse dere om høre med forskjellige Citroën forhandlere. Det er stor inidivuell forskjell på priser. Da jeg for noen dager siden forhørte meg om om ny clutchpakke til XM, var prisforskjellen på hele 1000 kr mellom de 2 Citroën forhandlerne i Tr.heim. Auto 2000 var faktisk billigst og da med orginal clutch.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Abra klarte ikke å skaffe, og det ble endel telefoner før jeg tilslutt kom over et firma ved navn motor-teknikk nord for hovedstaden. Der fantes et såkalt bunn-sett med flere simmeringer og pakninger, dette skulle de ha ca. 700,- for. Et kupp må jeg si, venter i spenning for å se hva som følger med i settet, fortsettelse følger.

www.motorteknikk.no

verdt et besøk/telefon de har dette på lager!!
har masse Citroèn:-)
hunterx33
Posts: 1
Joined: Fri 18 Aug, 2023 14:11

Re: Lager - simmeringer

Post by hunterx33 »

Vær trygg, du finner Citroen kulelager her, prisen vil aldri overstige 800. https://en.tradebearings.com/
Tilbyr også verdensomspennende frakt: https://www.tradebearings.com/ball-bearings-catalogue.html
For den spesifikke matchingsgraden kan du sjekke produktdetaljer-siden eller spørre kundeservice.
Post Reply