22 TRS starter ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

citro1cx wrote:vel, så kom våren...har koblet og vridd hodet men den hvite madamen vil ikke :cry: har misstanker om at det kan være noe annet enn el. feil, men akkurat nå er jeg tom for ideer. Det jeg har gjort hittil er:

nytt batteri
skiftet tenningsmodul
gått over ledningene
skiftet spolen i fordeleren
fordelerlokk og rotor er helt nytt
tenningskabler er nye
pluggene ser friske og fine ut

har såvidt begynt å mumle om hugging, men det hjalp heller ikke, madamen vil ikke gi fra seg gnist. noen forslag? noen som trenger 4 hvite rustfrie dører?
Hadde du bodd litt nærmere ville jeg ha tatt meg en tur... Jeg ser det ikke på lista di, men har du sjekket eller byttet coilen? I tillegg er det én kontakt mellom tenningsmodulen og fordelerlokket. Hvis du ikke har koblet denne ut og inn igjen, er det verdt et forsøk. Den ser tett og fin ut, men det er bare et bedrag. Irr og møkk lager kvalme i denne kontakten. TRS'en min stod i 6 mndr og ville ikke starte. Etter å ha sjekket akkurat denne kontakten - startet bilen uten tull. Regner også med at du har sjekket at pluggene gnistrer.
Uansett - ikke høgg den hvis den er rustfri!!!!!
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Uansett - ikke høgg den hvis den er rustfri!!!!!
:shock:
Han bor for nær meg til at han får lov å sende den til hogging selv om det er rust på den! :wink:
Skal den hogges blir det i Surnadal. (Og den kommer ikke på toppen av den listen). :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

siste oppdatering:

nytt batteri
skiftet tenningsmodul
gått over ledningene
skiftet spolen i fordeleren
fordelerlokk og rotor er helt nytt
tenningskabler er nye
pluggene ser friske og fine ut
skiftet coil + condensatoren
skiftet ledningen mellom tenningsmodul og fordeler
skidtet ledning mellom spolen i fordeleren og tenningsmodul
målt pluggledninger
gått over alle tvilsomme kabelsko og byttet
sjekket alle sikringer
målt jording mellom coil/batteri, tenningsmodul/batteri, motor/batteri=god jord.
målt spenningen mellom coli/batteri, tenningsmodul/batteri, motor/batteri=godt over 12 V.

men....ingen gnist :(
blondina er sær og vil ikke...
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Har du mätt spänning till spole (coil) när du drar på starten?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Göran W wrote:Har du mätt spänning till spole (coil) när du drar på starten?
ja det har jeg, her er resultatet:

først uten at tenning er på (nøkkelen ut av tenningslås):

melllom +/- på coil = 0 V
mellom + på coil/- batteri = 0 V
mellom - på coil/+ batteri = 12,45 V


med tenningen slått på:

mellom +/- coil = 0 V
mellom+ på coil/ - batteri = 11,75 V
mellom - på coil/+ batteri = 0,39 V


med startermotoren på :

mellom +/- coil = 4,0 V
mellom+ på coil/ - batteri = 9,6 V
mellom - på coil/+ batteri = 5,0 V


motstand målt med batteriet frakoblet:

mellom +/- coil = uendelig
mellom + coil og + kabel til batteri = uendelig
mellom + coil og - kabelt til batteri = uendelig

måling med ohm må vel taes med en klype salt ettersom måleapparatet er kun en billig Biltemavariant


hva jeg kan se ut ifra dette er at coil gir fra seg spenning ut når startmotor er igang.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

noen som vet hvordan jeg kan finne data som bekrefter eller avkrefte at mine målinger stemmer med slik det skal være ?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Vet inte hur det är på en 22-motor. Om det varit en 25 hade jag sagt att spänningen är för låg när du kopplar in starten.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg begynner virkelig å lure på ledningsbrudd/korrodert kjerne. Jeg ville nok ha byttet hele "¨kjärven" eller hva det var. det er ikke så ille som man skulle tro. :wink:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Jeg begynner virkelig å lure på ledningsbrudd/korrodert kjerne. Jeg ville nok ha byttet hele "¨kjärven" eller hva det var. det er ikke så ille som man skulle tro. :wink:
vet ikke helt hva det er du mener med dette, men mener du at jeg skal bytte alle ledninger fra sikringsboksen til motoren?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Var vel det jeg tenkte på. Har for ikke mange ukene siden tatt ut komplett el på TRD T2 og den biten som går ut på venstre siden (lys og motor) er ikke så voldsom som en skulle tro. Mulig jeg hadde ment noe annet om jeg hadde vært der å sett hele prosessen??
Tanken min er at om det ikke finnes gnist og "alle" komponenter er byttet, så kan det snart ikke være annet enn ledning(er) som ikke gjør jobben.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Selvsagt med forbehold om at det hele er koblet sammen riktig.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Var vel det jeg tenkte på. Har for ikke mange ukene siden tatt ut komplett el på TRD T2 og den biten som går ut på venstre siden (lys og motor) er ikke så voldsom som en skulle tro. Mulig jeg hadde ment noe annet om jeg hadde vært der å sett hele prosessen??
Tanken min er at om det ikke finnes gnist og "alle" komponenter er byttet, så kan det snart ikke være annet enn ledning(er) som ikke gjør jobben.
å bytte alle ledninger er en nokså stor jobb, har vært med på demontering av akkurat denne kabelgata og gjør det nødig uten at jeg er helt nødt. Skal prøve noen andre triks først, som f.eks justere pluggen, og ev sette strøm direkte på coilen. Har også vært innom tanken på at tenningslåsen kan skape trøbbel.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Jeg må bare melde pass. Håper du får orden på la Voiture.
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
Thor G.
Posts: 14
Joined: Mon 13 Sep, 2004 10:03
Location: Etnedal

Post by Thor G. »

citro1cx wrote:
pål wrote:Var vel det jeg tenkte på. Har for ikke mange ukene siden tatt ut komplett el på TRD T2 og den biten som går ut på venstre siden (lys og motor) er ikke så voldsom som en skulle tro. Mulig jeg hadde ment noe annet om jeg hadde vært der å sett hele prosessen??
Tanken min er at om det ikke finnes gnist og "alle" komponenter er byttet, så kan det snart ikke være annet enn ledning(er) som ikke gjør jobben.
å bytte alle ledninger er en nokså stor jobb, har vært med på demontering av akkurat denne kabelgata og gjør det nødig uten at jeg er helt nødt. Skal prøve noen andre triks først, som f.eks justere pluggen, og ev sette strøm direkte på coilen. Har også vært innom tanken på at tenningslåsen kan skape trøbbel.
Tror tenningslåsen er et godt tips. For en del år tilbake opplevde jeg at min CX 2000 nektet å starte etter å ha vært parkert mens jeg var en snartur inne i en forretning. Tilfeldigvis stod bilen parkert i en lang bratt bakke, men da bakken flatet ut hadde jeg fremdeles ikke fått startet bilen.... Resultatet ble tauehjelp hjem til garasjen, med påfølgende feilsøking. Feilen satt nettopp i den elektriske delen av tenningslåsen, med mer og mindre irrede kontaktpunkter. Grundig rengjøring, og bilen startet igjen som et skudd.

mvh Thor
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Gaston Lagaffe wrote:Jeg må bare melde pass. Håper du får orden på la Voiture.
skal få orden på blondina, har vanligvis sans for blondiner og mener jeg selv jeg takler dem godt :P litt krangling og surmuling må man nesten bare regne med...skulle bare mangle hun har ikke svevd på snart 4 år...dessuten har jeg lovt å kle henne opp med annet interiør når alt det tekniske er på plass, og smykke henne opp med fine felger :) :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply