"Slepe-trykk-reserve-system-idè"

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

"Slepe-trykk-reserve-system-idè"

Post by ingkogni2 »

Har syssla med ei skisse i hodet i høst og vinter.

Vittsen med innrettnigen er å kunne slepe en CX med en annen CX når den som slepes ikke starter.

Slenger ut skissen og så får dere spørre og fåreslå 8) :P :wink:

Image

Denne skissen er feste for montering av drag mellom bilene.

Image

Dette er slik jeg tenker meg at hydraulikksystemet på bilene bindes sammen. En T-kobling på hovedrøret etter hovedacc på slepebilen vil være punktet for delingen mellom det orginale systemet og suply'en til bilen bak. Mellom delingen skal det være to acc'er ekstra for å sørge for at trykket holder seg stabilt. I overgangen mellom trekk-bilen og staget/draget og staget/draget og bilen som skal slepes skal det brukes bremseslanger fra CX eller lignende (tåler disse trykket?). Acc nr 2 skal da monteres på den bakerste bilen. Derfra skal det gå rør inn til hovedrøret ut av pumpa, slik at LHM'en må om enda en acc før den kommer ut i systemet.

For returen så tror jeg det er nokk å legge en hageslange eller lignende fra slangen som går inn til pumpa på den bakerste bilen og fram til tanken på den fremste bilen. Dette må jeg eventuelt prøve meg fram på. Eventuelt så må jeg bruke en liten el-pumpe for å pumpe LHM mellom tanken på den bakerste bilen og den fremste bilen.

Den ekstra akumulatoern på den framste bilen tenker jeg å plassere på lasteholdere i en tre-kasse oppå taket, og at rørene "henges" opp på lasteholdere. Å få røret opp av motorrommet må jeg bare eksprimentere litt med for å få til, men om man tar opp røret på midten av panseret og fører det fra midten mot bilens venstre side (evt legge en gummislange rundt for å forhindre gnissing) etter frontrutas nedre kant, og derifra og opp på taket etter takrenna. Bak tas røret ned i gummislange på siden av bakskjermen. Her blir utfordringen å få festet opplegget tilstrekkelig. Videre skal røret ha en kobling for å kobles på en bremseslange som skal gå mellom trekkbilen og draget mellom bilene. På selve draget er det et rør som er stripset fast til selve draget inni en slange, og systemet med bremseslangen tas opp igjen i fronten av bilen bak. En ny akkumulator for å sikkre trykket. Denne tenker jeg meg plassert enten der batteriet egentlig skal stå, eller området der reservehjulet skal være. Den orginale pumpa på den bakerste bilen skal kobles fra. Fra den ekstra akumulatoren på den bakerste bilen skal det gå et rør til den orginale acc'en.

Regner med jeg også skal få plass til en overtrykksvetil/sikkerhetsventil et eller annet sted på systemet i tilfelle feil.

Er dette for optimistisk idè, eller er det gjennomførbart? Det har jo egentlig ikke praktisk nytte i det hele tatt for de fleste, men det hadde jo vert artig å sett om det ville fungert... :D

Få noen innspill, da 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har oppdatert overstående innlegg 24.02/06.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jeg har biltransport tilhenger med tipp, så dette blir vel litt mye jobb i forhold til den. :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

problemet med dette systemet slik jeg (teoretisk) ser det, er mengden LHM som skal flyttes rundt og at systemet blir dobbelt så stort. Det spørs om ei pumpe klarer å jobbe opp nok trykk til alle accene, 2 sett med diravi, 2 sett med bremser og 8 fjæringskuler. jeg vil tro driavien på "trekkbilen" vil bli "treg" og hoved accen vil tikke relativt i ett sett. men dette er som sagt bare mine teorier. Nå er jo dette et prinsipp som skal brukes i situasjonen hvor det skal berges biler, og hvis det fungerer vil det kanskje være et godt alterantiv til bilfrakter over lange avstander. synes dette er en morsom og orginal idè. :D
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Har vore inne på tanken sjølv. Ikkje for å slepa ein annan CX, men for å bruka bakenden på ein vraka break som tilhengar. Tilhengaren ville vera tilkopla hydraulikken og bakbremsene på trekkbilen. Hydraulikkuttaket og returen kunne monterast attmed straumuttaket på tilhengarfestet (som på ein traktor). Dette ville bli den ultimate tilhengar, med max køyreegenskapar (og konstant bakkeklaring), bremser som doserer seg etter kor mykje last ein har i (eller?), og fantastisk design!

Når det gjeld sleping av ein annan CX, ville eg laga til eit permanent opplegg under trekkbilen (slik som eg skisserte oppanfor), i staden for å byrja med slangar oppå taket. (Alle CXar burde eigentleg ha eit hydraulikkuttak bak!)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

egentlig har jeg mer tro på et system som bruker den "havarerte bilens" eget hydraulikksystem. I motorommet på CX er det relativt god plass til å montere en hjelpe motor som kan dra hydraulikkpumpa. En av de små BRIGGS & STRATTON motorene tror ville passe perfekt til jobben.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

egentlig har jeg mer tro på et system som bruker den "havarerte bilens" eget hydraulikksystem.
Dette er nok absolutt det beste. Då kunne ein slepa på normal måte. Å ha ein 1400 kg tung bil direkte tilkopla bak ville vera ganske skummelt ved kollisjon eller kraftig oppbremsing (er nok ikkje lovleg heller).
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Og jeg som mener att "kaputte" hydraulikk rør var den største feil kilde på gammle Citroen'er.Og da er det ikke meget hjelp i Reodor Felgen system.
Bedre og kjøpe en cx med trippel aksel bak 9,5 meter.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:Og jeg som mener att "kaputte" hydraulikk rør var den største feil kilde på gammle Citroen'er.Og da er det ikke meget hjelp i Reodor Felgen system.
Bedre og kjøpe en cx med trippel aksel bak 9,5 meter.
er egentlig litt uenig med deg i akkurat det. Hydraulikkrør ruster, det vi jo alle, men de ruster ofte på de samme plassene. Det er selvfølgelig de stedene som er mest utsatt for rust som ruster først og mest. Av erfaring vet jeg at rørene som går til bremsene forran er de som ruster mest. Om disse har lekasje kan kretsen blendes og bilen kan forsatt ha trykk nok til resten av systemet. dette betyr at bilen blir adskillig enklere å flytte eller hanskes med. Dessuten er disse rørene en smal sak å skifte for den gjennomsnittlige CX hobby mekaniker.

Når det gjelder cx med trippel aksel bak 9,5 meter, så er det vel det alle CX samlere går og drømmer om. Så vidt jeg vet finnes det ikke slike i Norge, eller sverige. De er utrolig skjeldne og nesten helt umulig å få tak for en normalt bemidlet cx entusiast. Å bygge en slik i Norge ville vært fullstendig håpløst, da myndighetene aldri ville finne på å tiltate at en slik å kjøre på norske skilt og norske veier.

så da står vi igjen med med kreativiteten og det er jo denne tråden handler om.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Denne idèen min har som jeg har skrevet tidligere egentlig ingen praktisk nytte, annet an at det er artig å eksprimentere med ting man har tenkt ut selv. Om et slikt system skulle fungere, så gjøre jo ikke det noe heller.

Ang. lovligheten med stag mellom to biler: Jeg mener dette er fult lovlig. det finnes systemer for lastebiler som gjør at en lastebil med feks gåen trykkluftkompressor kan kobles på en hjelpebil med stag og slanger til bremsetrykk og fjæringen (de som har belg). Disse stagene dem bruker kobles slik at forhjulene på den som slepes svinger etter trekk-bilen og det trengs kunne å sitte folk i den fremste bilen.

Ang. om pumpa vil klare å levere nokk trykk: Det tror jeg den vil klare. Det er pga at systemet er dobbelt så stort at det skal være 2 ekstra akumulatorer. Akumulatorene kan sammenlignes med et batteri. har du 4 batterier så vil det vare 4 ganger så lenge som om man hade bare ett batteri. MEN pumpa vil måtte jobbe maks en lengere periode før alle akumulatorene er fylt tilstrekkelig.

Ang. motering av rør bakover: Grunnen til at jeg tenker meg rørene på taket er at da kan det demonteres og monteres på forskjellige biler etter behov uten at man må under bilen. Dette er ikke noe som skal være montert permanent (ikke i første omgang i allefall).

Idèen med henger: Ikke dumt. Kommer jo på at hjemme har vi stående 4 breaker som ikke skal på veien flere ganger og jeg tror alle rammene er rustfrie. Hvordan er det å få godkjent selvbygde hengere? Tenker meg en boggy-henger med bakhjulopphenget fra break og forsterket ramme fra break. Rammen må da forlenges bakover slik at hjulene kommer midt under. Kanskje det kan breddes også. Eneste ulempen med en slik henger med hydrauliske CX-bremser er vell at den kunn passer en modifisert CX.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

En slik henger som nevnt her er det flere som grubler på, ja. Det sier seg selv at hvis den lages avhengig av trekkvognens hydraulikk vil den være avhengig av en modifisert CX (eller annen modifisert LHM-Citroën).

Men - hva hvis man lager en henger med eget system? Elektrisk drevet pumpe, egen trykkregulator og bremseventil i draget? Alle hengere med brems er jo egenforsynte med bremsetrykk, de benytter tyngdekraften inn mot kula. Samme prinsippet burde vel kunne utnyttes til å betjene en bremseventil tror jeg, eller....

Da ville man kunne være uavhengig av hydraulikksystem på trekkvognen. Eneste modifiseringen som trengs av trekkvognen vil være å legge en elektrisk forsyning til pumpemotoren som vil kunne levere nok strøm.

Har sett ideen i praksis, riktignok ikke i Citroënversjoner, men men. :( Den ene var en semikonstruert campingbil laget av 3 stk VW transporter (siste typen med hekkmotor) og den andre en Saab 96, hengeren konstruert så den så ut som en kort litt lav utgave av en Saab 96. Stilig ekvipasje, fullt utstyrt med lykter også i fronten, lav frontrute og bakrute. små sideruter og eksosrøret på plass med slange slik at det kom eksos ut av hengeren... :shock:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Kom plutselig på:

Den Saab-hengeren vet jeg er konstruert med brems. Det er benyttet "bremsekulefeste" (aner ikke hva jeg skal kalle det for noe annet) som betjener bilens originale håndbremssystem (som på disse fungerte på bakhjulene).

Derfor vet jeg at teorien er mulig, men det var det med praksisen da....
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:
Idèen med henger: Ikke dumt. Kommer jo på at hjemme har vi stående 4 breaker som ikke skal på veien flere ganger og jeg tror alle rammene er rustfrie. Hvordan er det å få godkjent selvbygde hengere? Tenker meg en boggy-henger med bakhjulopphenget fra break og forsterket ramme fra break. Rammen må da forlenges bakover slik at hjulene kommer midt under. Kanskje det kan breddes også. Eneste ulempen med en slik henger med hydrauliske CX-bremser er vell at den kunn passer en modifisert CX.

IngKogni2
den er jo like genial som den er komplisert :D men det er jo slik vi vil ha det :P fant et par bilder av slik greie med svanehals-system.

bildet er hentet fra: 12th ICCCR, Amherst, MA, USA
Image

Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Har prøvd å laga ein liten foto-montasje:
Image
(Må ha to break-bakendar for å få til denne.)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Kjempelekkert :D
Kan en av dere photoshop-gururer lage en med boggy også? :D 8)

OT: fant dette bildet på 12th ICCCR:

Image

Tror det er trekkvogna fra "svanehals-hengeren" :D :shock: 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply