Frakt av CX uten H-trykk

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Frakt av CX uten H-trykk

Post by s.bjelke »

Dette er et stort problem, hva gjør man om man ikke får start på bilen ute på veien, og skal taue den hjem?

Dette kan jo løses ved å bruke en bærbar h-pumpe som er elektrisk. Og det finnes mange varianter der ute. Jeg har fått med meg at det kreves 175bar, som er det som den orginale pumpen leverer, men noen som vet hvor mye veske den må flytte? Det kan vel ikke være så mye?
Desto høyre trykk disse pumpene levere, desto mindre veske flytter de, derfor må vi finne en pumpe som ligger midt i. Kostnadene tror jeg ikke skal bli uoverkommelig heller.

Så er det bare å lage noen hurtigkoblinger som kobles rett på kretsen.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Om du legger den i gir av og til, så går det greit å slepe en CX.
Eventuelt blokker bensintilførselen.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Men hvordan får du den opp når den først har satt seg?
Det var mest det problemet jeg tenkte på.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du Simen, nå har du pønsket på slepeinnrettning med overføring av hydraulikktrykk, og nå funderer du på ei elektrisk pumpe. Greit nok i og for seg, men jeg tror du må ha en stor motor om den skal greie å få opp såpass trykk. En annen ting som jeg synes hadde vært minst like interesant er om det finnes et punkt der en enkelt og greit kan sette på en hydraulnippel og så ta trykket fra en annen Cx via en slange slik at den hevet seg. Så kan en som jank sie holde trykket oppe ved å sette den i gear en og annen gang. Jeg er mest interesert i å få opp et trykk slik at jeg kan få de opp og ned av henger. Du har tenkt så mye på dette at du kanskje har en idè om hvor en kan sette inn nippelen? Husk at den må kunne settes i på en bil som ikke er din egen.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Ska det göras med finess så montera en elektrisk pump från en C5 som tillägg till originalpumpen. Då kan du dessutom få en bil som reser sig när du låser upp dörrarna...... 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

jonsto wrote:Du Simen, nå har du pønsket på slepeinnrettning med overføring av hydraulikktrykk, og nå funderer du på ei elektrisk pumpe. Greit nok i og for seg, men jeg tror du må ha en stor motor om den skal greie å få opp såpass trykk. En annen ting som jeg synes hadde vært minst like interesant er om det finnes et punkt der en enkelt og greit kan sette på en hydraulnippel og så ta trykket fra en annen Cx via en slange slik at den hevet seg. Så kan en som jank sie holde trykket oppe ved å sette den i gear en og annen gang. Jeg er mest interesert i å få opp et trykk slik at jeg kan få de opp og ned av henger. Du har tenkt så mye på dette at du kanskje har en idè om hvor en kan sette inn nippelen? Husk at den må kunne settes i på en bil som ikke er din egen.
Mvh
Tja, stor pumpe? egentlig ikke. 175bar trenger du ikke store motoren for. Men det det ligger på er hvor mye olje den må dytte. Klarer det seg med lite fløding så kan man få pumper med liten størrelse.
Pumpen må jo kobles inn istedenfor orginalpumpen. Evt. med en T-kobling før og etter orginalpumpen. Disse T-koblingene kan man jo bruke om man skal bruke trykket fra en annen bil.

Noen som har spesifikasjoner på C5 pumpen?

Jeg har fortsatt tro på at dette er fult gjennomførbart, men har ikke funnet en spesifikk motor som egner seg, Mest fordi jeg ikke vet hvor mye olje den må dytte.

Og bare for å pirke, det var Inkogni2 som hadde denne slepe anordningen, men jeg må innrømme at jeg jeg ble påvirket av hans ideèr :wink:
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

[quoteMen hvordan får du den opp når den først har satt seg?
][/quote]
Kommer selvfølgelig an på hvordan veien er.


Man har styring til en viss grad.Bremser har man ikke,så du er avhengig av håndbremsen.
Bakkeklaringen er liten,men det går på asfaltert vei.
Det tar ikke mer enn 50-100m. sleping før du har trykk på hyd.systemet.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og bare for å pirke, det var Inkogni2 som hadde denne slepe anordningen, men jeg må innrømme at jeg jeg ble påvirket av hans ideèr
Ber så meget om unnskyldning. Skal skjerpe meg. :wink:
Men som sagt, jeg er interesert i en ENKEL måte å få såpass trykk på bilen at den hever seg. Demontering av to rør og ei pumpe for så å sette dit en ny er ALT for mye arbeid. Men så var det en plass å sette inn en nippel da. :roll:
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

jank wrote:[quoteMen hvordan får du den opp når den først har satt seg?
]
Kommer selvfølgelig an på hvordan veien er.


Man har styring til en viss grad.Bremser har man ikke,så du er avhengig av håndbremsen.
Bakkeklaringen er liten,men det går på asfaltert vei.
Det tar ikke mer enn 50-100m. sleping før du har trykk på hyd.systemet.[/quote]

Nei, men da har du hærpet ganske mye også da.
Jeg hadde i hvertfall aldri gjort det. Drivakslinger blir ganske missbrukt da, og er vill ikke br aå flytte bilen på "stump" demper.


Jeg har ikke råd til å eksperimentere med dette nå, men skal se om ikke jeg kan begynne å mikke litt med dette.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ja, det er slike jeg har sett på, men har også vurdert såkalte "microhudraulic pumps".

Denne håndpumpen her kan levere 200bars trykk og 1.5 in3 per pumpebevegelse.

Microhydrauliske pumper er meget små, så her kan man finne en pumpe som er på størelse med den orginale pumpen Og som alikevel kan lever nok trykk.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

En motor som kan drive pumpen, og tar strøm fra hjelpebilen kan
være en ide.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

3 ideer om å løse problemet med å slepe en nedsunket CX uten å skade bilen.

12 V el motor som hjelpemotor for å drive H pumpe
har i "det stille" prøvd ut noen el. motorer i.f.m. en ide jeg har. Ideen er rett og slett å benytte den orginale H pumpa. Montere av reima som driver pumpa og skifte den over på et nytt drev. dette drevet er drevet at en el. motor som er montert på en "sinnrik" feste annordning i cx'ens motorom.

Det er mer enn nok plass og steder å feste en slik anordning i motorommet, og det er heller ingen problemer med å finne det rette drevet og kilreima som skal til.

I utgangspunktet ville jeg prøve å få dette til med en 12 V motor. Det viste seg å være vanskelig å finne en motor som både kunne drive pumpa og samtidig ikke bruke opp batteriet på kort tid. Det nærmeste jeg kom med dette prosjektet var en viftemotor (friskluftsvifte på CX), men den ble desverre for svak. Jeg står da igjen med en startmotor som bruker opp batteriet relativt fort.

Bensinmotor som hjelpemotor for å drive H pumpe

Min neste ide er da en hjelpemotor. Samme ide, bare at motoren går på bensin. En Briggs and Stratton motor hadde vært et bra utgangspunkt. Disse motorene er å få i alle størrelser og krefter. De er små og fleksible og passer fint i hullrommet der reservehjulet vanligvis ligger på CX. Planen er da å montere et drev på motoren som driver den orginale H pumpa med ei kilereim. Motoren bruker lite drivstoff og kan gå i timesvis mens CX'en slepes dit den skal med f.eks vanlig slepetau eller stag.

Fordelene er da at trykket blir gjevnt, og at styring, fjæring og bremser virker normalt. Kostnadene er heller små, og monteringen bør kunne skje på 15 minutter med enkelt verktøy. Motoren skal festes der reservehjulet ligger og monteres fast med aluminiumsprofiler som er lette å ta med seg. Hele pakken tar ikke mer plass en et ekstra hjul og veier ikke mer enn et bilbatteri.

Bakdelen er at man må være minst to person med slepet, en i slepebilen og en i den bilen som slepes. Nå finnes det annordninger som gjør at man kan slepe bilen bilen spessielle stag uten fører i bilen som slepes, men det er dyrt og komlisert, og krever en del forhåndsmontering.

220 V el motor som hjelpemotor for å drive H pumpe
Et tredje alterantiv er å bruke en kraftig 220 V el. motor, men det forutsettes da at man har et bensinaggregat som gir strøm til motoren. I likehet med ideen med bensinhjelpemotor er dette en enkel og rask måte å flytte en nedsunket Citroën på, bakdelen er at bensinagregatet er dyrt og tar større plass, i tilegg til at man må konstuere et 220 V el.anlegg som kan gi betydelige skader på bilen hvis det ikke fungerer etter planen.

Jeg sitter igjen med at ideen om en bensin hjelpemotor er det beste alterantivet. Når jeg har anskaffet meg riktig motor vil jeg prøve dette.

En idè om å løse problemet med å flytte en nedsunket CX uten å skade bilen over kort avstand.
En annen ide for flytting av nedsunket CX over korte avstander (noen meter) er å bruke en oppladbar bormaskin som kobles på et drev og kilerem på samme måte som nevnt ovenfor. Konstuksjonen vil være svært billig, meget enkel å montere og effektiv hvis man f.eks skal flytte bilen over på bilfrakter. Det forusettes at man har en bormaskin av bra kvalitet. Er man i nærheten av et strømuttak er det fullt mulig å bruke en bormaskin som går på 220 V. Dette er pantent jeg kommer til å prøve ut ganske snart, da behovet for å flytte en bil noen meter er tilstede.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

http://www.mitedb.dk/shop/default.asp?P ... BC/AM15207

Dette løser jo motorproblemet dit vel?
Disse H-pumpene jeg snakker kommer ikke til å bruke alverdens strøm heller, 10-15A kansje.

Citro1cx, når du skal flytte den bilen. TA BILDER! :D
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

En annen ting som jeg synes hadde vært minst like interesant er om det finnes et punkt der en enkelt og greit kan sette på en hydraulnippel og så ta trykket fra en annen Cx via en slange slik at den hevet seg.
Image
Ved ogso å ha returslange vil ein behalda likt væskenivå på begge bilane. Har tenkt meg at ein dings A kunne vore montert på slangane. Den vil bli driven av trykkslangen. So er spørsmålet: Eksisterer dings A?
Post Reply