Akkumulatoren klikker som en gammel klokke

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Akkumulatoren klikker som en gammel klokke

Post by Steino »

På min 87 modell CX GTI har akkumulatoren for hydraulikken etter hvert begynt å klikke oftere og oftere. Nå klikker den ca hvert 3 sekund når bilen står stille og går på tomgang.
Tenkte jeg først skulle få sjekket akkumulatorkula, men er usikker på om dette kan være problemet???
Siden det ikke renner hydraulikkolje fra bilen antar jeg at det er en intern lekkasje i jekker, bremseventil eller annet. Sjekkes dette ved å ta av returslangene en etter en og se hvor det renner mest fra????

Har noen erfaring med dette? Hva er det vanligvis som forårsaker dette problemet?
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Nå er jeg ingen eier selv, men alt jeg har lest om hydraulikk på cx sier at renseveske gjør underverker. Men 3sec høres temmelig drastisk ut.....
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Du må skifte hovedakkumulatorkule! Den mister trykket efterhvert som årene går...

Tron
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Riktig. Det er viktig at du gjør dette raskt, ellers kan du risikere at returslangen opp igjen til taken går til dundas. Da har du ikke styring , fjæring, bremser lenge.....
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Kaster meg på denne: Bytt kule :!: Den er vel sansynligvis mange år allerede :?:
har masse Citroèn:-)
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Snakket med Per Deren i dag (han som etterfyller kuler). Han mente også at akkumulatorkula var ødelagt og anbefalte ikke å forsøke å etterfylle. Trodde gummimembranen inne i kula var ødelagt. Han anbefalte at jeg også skulle skifte kula for bremsetrykk, siden den ofte går samtidig.
Bestiller nye kuler fra Classicparts. Håper de kommer til helgen. Lover å rapportere resultatet.
Guest

Post by Guest »

Endelig kom akkumulatorkulene fra ClassicParts. Akkumulatorkula ble skiftet og motoren startet. Nå klikker det hver 40. sekund. :lol: Alt er vel!!
Fikk ikke tid til å se så mye på bremsekula. Den sitter nederst i motorrommet mellom gearkassa og radiatoren og er vanskelig å komme til. Virker som den er festet i en tynn plate som gir etter dersom man bare tar litt i. Ikke noe å bruke krefter på.
Er det noen som har erfaring med å skifte denne???
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Skru løs alle tre rør, løsne slangeklemme som holder akkumulator fast til denne plata, sett så ventil eller kule i skrustikka og løsne. (bruk klosser o.l. mellom) settes sammen i motsatt rekkefølge med nye pakninger og greier:-)
har masse Citroèn:-)
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

OK, høres greit ut. Gjør et forsøk senere i uka. Takk for tipset! :lol:
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Husk å trykke på bremsen til den er helt flat først! Ellers får du en sprut rett i fjeset når du drar av rørene, selv om du har sluppet ut trykket. Ikke spør hvordan jeg vet det...

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ikke spør hvordan jeg vet det...
Nei da, det skal vi ikke. :? :D :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Sitat:
Ikke spør hvordan jeg vet det...

Nei da, det skal vi ikke.
for det er sikkert bare du som har gjort akkurat det der!!
:oops: :oops: :oops:
har masse Citroèn:-)
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

På tross av advarslene og flere tiltak for å få ut trykket av bremsekula, fikk jeg en ubehagelig opplevelse da jeg dro av hydraulikkrøret – LHM-oljen sprutet ut og jeg sto der med olje i munn, øyne, hår og skjegg. Det er bare å slå fast en gang for alle – LHM smaker vondt. Tilbrakt lang tid i dusjen i går. :oops: :oops:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er bare å slå fast en gang for alle – LHM smaker vondt.
Det er jo så. :roll: På den annen side er en Citroën eier som aldri har smakt LHM ingen riktig Citroën eier. :)
Du blir nok vandt det. :oops: :D
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Du blir nok vandt det. :oops: :D
I England omtaler man "vanskelige" smaker som f.eks. lutefisk og gammelost som "aquired taste". Det vil si at det krever tilvenning før en liker det.

Øl og kaffe var ikke særlig godt første gangen heller eller? :D
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Post Reply