Vil ikke reise seg...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Vil ikke reise seg...

Post by trymgreg »

Skal flytte en bil som har stått i 1 1/2år. Men den vil ikke reise seg, den vil bare løfte den ene enden av gangen. På fredag løftet den seg foran og idag var det bare bakparten som kom opp.
Det kommer ingen klikke lyder fra hovedakkumulatoren - kan jeg da gå ut ifra at akkumulatorkula er tom? De siste gangene jeg har startet den opp, så har har det klikket ganske ofte, og den har vært treg på styringen. Men nå er det helt stille.

Gode råd mottas med tak. Må få flyttet bilen iløpet av ett par dager, pga byggearbeider der den står.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg regner med du har fyllt opp LHM beholderen, samt etterfyllt den tykke returslangen? Ingen synlige lekasjer? prøvd å lufte akken? greier pumpa jobben sin? Det er vel også en mulighet for at stagene som sittet på hevemotoren har blitt skadet, men på din bil er det vel lite sannsynlig. synes egentlig at akken bare slutter brått og virke.

hadde samme problem nettopp på den hvite TRSen, den manglet 2 liter LHM, etter at jeg fyllte opp spratt den nærmest opp både forran og bak.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Lufte opptil flere ganger, :shock: "hallo gutter hvor lenger har dere jobbet med cx" :?:
på pumpa kan man lufte v/og oppne en skruv".
:idea: :arrow: "oppnes 1-1,1/2 omdreininger på denne skruva når bilen er i gang gjenntas flere ganger."
Sjekk att der finnes olje på grønn tank. :!: :!: :!: :!: :!:
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:Lufte opptil flere ganger, :shock: "hallo gutter hvor lenger har dere jobbet med cx" :?:
omtrent siden tidenes midt på dagen.. :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Vil ikke reise seg...

Post by Citroencx »

trymgreg wrote:Skal flytte en bil som har stått i 1 1/2år. Men den vil ikke reise seg, den vil bare løfte den ene enden av gangen. På fredag løftet den seg foran og idag var det bare bakparten som kom opp.
Det kommer ingen klikke lyder fra hovedakkumulatoren - kan jeg da gå ut ifra at akkumulatorkula er tom? De siste gangene jeg har startet den opp, så har har det klikket ganske ofte, og den har vært treg på styringen. Men nå er det helt stille.

Gode råd mottas med tak. Må få flyttet bilen iløpet av ett par dager, pga byggearbeider der den står.

mvh
Du kan ha lekkasje i sugeslangen fra LHM beholderen til pumpa.

Du vil ikke høre klikkelyder da fordi pumpa går hele tiden for å forsøke å lage trykk. Klikket kommer jo når den slår inn og ut igjen.

Det andre alternativet er kaputt pumpe men det er lite trolig for den gir seg ikke så fort men blir langsomt dårligere (langsommere)

Sjekk også at kula som sitter i enden av lufteskruen ikke er ødelagt. Denne skruen skal nesten bare skruse igjen med fingrene for det ligger en bitte liten kule i enden av den som skal stenge for trykket. (pass på at du ikke mister den) Strammer man lufteskruen hardt ødelegger man denne kula.

At den ikke hever seg har ingenting med kuler å gjøre.
Kulene er bare en gassbeholder og defekte kuler merkes mest på komfort og hyppig gange fra pumpen fordi det ikke er fjærende gass mottrykk i kulene som er et trykk reservoar.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Jo, jeg har luftet og luftet og luftet og ..... , men den vil ikke. Det er en "liten" lekasje bak på venstre fjærbein, så den har lekket litt LHM. Har fylt på litt ny LHM, men nå er jeg fri :? må vel ta en kjøretur på landet til lageret og hente mer 8).
For gjøre ett nytt forsøk imorgen.
Takk for tips og råd!

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

trymgreg wrote:Jo, jeg har luftet og luftet og luftet og ..... , men den vil ikke. Det er en "liten" lekasje bak på venstre fjærbein, så den har lekket litt LHM. Har fylt på litt ny LHM, men nå er jeg fri :? må vel ta en kjøretur på landet til lageret og hente mer 8).
For gjøre ett nytt forsøk imorgen.
Takk for tips og råd!

mvh
*roper.
SUGESLANGEN!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

*roper.
SUGESLANGEN!
Skal sjekke den og :wink:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citroencx wrote:
trymgreg wrote:Jo, jeg har luftet og luftet og luftet og ..... , men den vil ikke. Det er en "liten" lekasje bak på venstre fjærbein, så den har lekket litt LHM. Har fylt på litt ny LHM, men nå er jeg fri :? må vel ta en kjøretur på landet til lageret og hente mer 8).
For gjøre ett nytt forsøk imorgen.
Takk for tips og råd!

mvh
*roper.
SUGESLANGEN!
skulle ikke "trymgreg" sett LHM søl rundt slangen da jmfr. at bilen faktisk har reist seg vekselsvis forran og bak?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Ta av sugeslangen og fyll opp med LHM til du hører noe begynner å skje du :)
Tommy D.Bugge
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

citro1cx wrote:
Citroencx wrote:
trymgreg wrote:Jo, jeg har luftet og luftet og luftet og ..... , men den vil ikke. Det er en "liten" lekasje bak på venstre fjærbein, så den har lekket litt LHM. Har fylt på litt ny LHM, men nå er jeg fri :? må vel ta en kjøretur på landet til lageret og hente mer 8).
For gjøre ett nytt forsøk imorgen.
Takk for tips og råd!

mvh
*roper.
SUGESLANGEN!
skulle ikke "trymgreg" sett LHM søl rundt slangen da jmfr. at bilen faktisk har reist seg vekselsvis forran og bak?
Nei. Om slangen har en lekkasje vil den lekke luft unn og ikke LHM ut.
Dette er jo en suge slange - ergo er det vakum og ikke trykk i den.
lekkasjen kan også ligge i selve plastdingsen som sitter i LHM beholderen.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Da har prinssesa endelig reist seg :D
LHM rett i pumpa via sugeslangen, og ca. 2 liter etterfylt i beholderen 8) .
Bilen kjennes litt stiv ut, selv om jeg har foretatt masse citrobatic og lufting av pumpa. Må vel kjøre på med en liten Hydroflush kur for å få rensket litt opp i systemet.

Må også bytte returslangen ("blekkspruten"), det er jo selvfølgelig knekt på den vanlige plassen :evil: :evil: . Tror jeg må kjøpe meg opp ett lite lager av denne delen :wink: . Dette er den tredje :twisted: av de fem CX'ene jeg har, som jeg må bytte denne på :evil: . Heldigvis har jeg en liggende :D

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply