Turbo blokk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Turbo blokk

Post by s.bjelke »

ER det forskjell på Turbo 1 og Turbo 2 motorene? Eller er det samme greia fra '85 turbo og ut.
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Du nevner ikke om det gjelder diesel eller bensin. Når det gjelder diesel vet jeg at det er forskjeller utover intercooleren men ikke hvor mye det går ut over selve blokka. Det er bl.a. større underspyling av stemplene for å gi bedre kjøling, utover det er jeg helt grønn på detaljene i forskjellene.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Siden han skriver fra 85 turbo og ut, er det vel bensin han mener. Men jeg vet ikke noen spesifikasjoner her. :oops:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Hadde faktisk helt glemt jeg stilte dette spørsmålet :lol:

Det gjelder bensin ja, lurer jo egentlig på hva forskjellene er mellom turbo 1 og turbo 2.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

skal ikke uttale meg i så veldige påståelig retning, men jeg har selv lurt litt på dette. Noe forskjeller er det. b.la. på kompresjonsforholdet. Hvis du leser på frenchies servicebulletin vil du finne enkelte forskjeller, men jeg har merket meg at modellbetegnelsen VF7MA NK er den samme på begge modellene, mens motortypene har forskjellig kode (T1=M25 662 T2=M25 666) noe som indikerer forskjell.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

er ikke sikkert det er så mye i og med at de er trimmet likt. Men kanskje det er forskjellige lagre her og der? :)

Det er forskjellig turbo, t1 har en større T3, mens t2 har en T25.

Ellers er det vel småting, som forskjeller i dysene og ECU, kaldstartdyse finnes bare på t1, og små forskjeller i tenningssystemet. Kammen er kanskje forskjellig. Men det har jo lite med blokka å gjøre. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Er litt på tynn is angående kompresjon, men mener å huske at T1, og T2 med og uten kat. alle har forskjellig kompresjon. T1 har ganske lav kompresjon, og dette er opplagt for å redusere faren for tenningsbank. T2 med kat. har høyest, og det er nok en trimming for å redusere de dårlige effektene av katalysatoren. Med intercooler og relativt lavt turbotrykk er dette ikke noe problem.



-mattis
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Kompresjon

Post by Fredrik »

Såvidt jeg vet er det på
turbo 1 1:7,5 mens på
turbo 2 er det 1:85

Faktisk ganske stor forskjell. I praksis tror jeg dette betyr at du kan kjøre med noe høyere ladetrykk på T1, mer effekt!

Fredrik (lykkelig eier av T1)
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Turbo

Post by Adelsøn »

På T1 kan du faktisk kline opp trykket ganske heftig. Vi kjørte et drøyt år med trykkregulator på turboen, og skrudde opp så ytelsen bikket 200 gamper.:twisted: :twisted: Mye råkjøring til tross, motoren gikk og trakk aldeles nydelig, startet på første slag støtt og var i det hele tatt snillere med høyere trykk (turbomåleren på topp ved fullt pådrag, men ikke så mye at lampa lyste). Forbruket lå på ca. 0,88 ved blandet kjøring, og var faktisk lavest med skikkelig trykk på turboen. Nå står bilen uten tak og venter på at noen skal trenge en turbomotor :P
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei, Adelsøn. Sendte deg en PM
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

alle turbomotorene er enkle å trimme, og relativt holdbare ved triming. Når det gjelder bensinforbruk er det nesten alltid en fordel å ha høy kompresjon.

Lav kompresjon gjør at du kan øke turbotrykket, men i utgangspunktet har du altså noe lavere virkningsgrad uten ladetrykk. :-)

Likevel er det meget nærliggende å tro at effekten av en intercooler gjør at du kan trimme en t2 mere enn en t1 uten å få tenningsbank. Temperaturen på luften som suges inn er av meget stor betydning!

I alle/begge tilfeller er det dysene som setter en stopper for effekten... :D



-mattis
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

dagmatti wrote: I alle/begge tilfeller er det dysene som setter en stopper for effekten... :D

-mattis
Og dysene har jeg forsøkt å finne ut av, det er bosch enheter ikke sant? dette vil si at har man lyst på 300 gamp er det bare å slenge 15000 på bordet til en trimmenisse i hedmark. :wink:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Sånn ca. :P

Enten:

1) Bytte dyser, til større.
2) Mode manifoil og sette inn 2 dyser pr. syl.
3) Øke bensintrykk med originale dyser.

Luringer fra Hedmark får sikkert til alle tre. :D (men hva som er billigst vet jeg ikke)


-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Når vi nå er inne på dette med trimming: Jeg vet at dagmatti laget en manifold for å bygge om en 22 (Douvrin) til innsprøytning, så dette er mulig og relativt enkelt. Men noen som har noe detaljer om denne motoren? Stempler å sånn, tåler denne å lades litt forsiktig?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Pål, det er samme motoren som sitter i Peugeot 505 GTI. Det var derfra dagmattis hentet delene. Men det er vel noe med lutingen som gjør at delene ikke kan flyttes direkte over. Men jeg tror det finnes en 505 GTI Turbo også, men er ikke sikker.
Mvh
Post Reply