Luft??

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Luft??

Post by tdbugge »

Må min REFLEX er det noe muffens?Der er ingen lekkasjer,men der kommer inn luft i systemet en plass.Bilen siger veldig fort ned med ræva til vanlig,men i kveld prøvde eg å åpne lufteskruen etter eg stoppet motoren og da gjekk den ned mye senere...gjekk faktisk ned foran først...når eg åpnet lufteskruen kunne eg høre tydelig luft i systemet....har prøvd og luftet systemet flere ganger...ny akkumulatorkule,men likevel står den og jobber hele tiden???Den andre kula hva er den til??Bremsene??Etter erfaring ifra tidligare har det hjulpet og kjørt igjennom med hydroflush i systemet,men da har også slanger gått i stykker etter en slik behandling....så,denne gangen kommer eg til å bare skifte LHM oljen og se da om det hjelper...vet at den er ikke er så gammel.....men,får prøve det.....noen andre forslag??Bremseventilen vet eg også at der kan være indre lekkasjer på....må kanskje bytte den med en overhalt en??
Tommy D.Bugge
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Sugslangen från behållaren till pumpen???? Även minimala sprickor eller läckage i anslutningarna ger luft i systemet! Kolla på den LHM som kommer i den grova returen om det finns några små bubblor!
Trasiga eller felmonterade filter i behållaren?

Ja, den andra kulan är den så kallade bromsaccen! Finns väl på alla som har DIRAVI-styrning då denna tar så mycket tryck att det annars inte skulle räcka till bromsarna i en nödsituation. Bör kollas då denna oftast glömts bort sedan bilen var ny......... Är identisk med huvudaccen!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Da mistenker eg sugeslangen faktisk :)
Tommy D.Bugge
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Bytt bremseakkumulatorkulen samtidig med hovedkulen! Må du bytte hovedkule er helt sikkert bremsekulen flat også. Bremsekulen er en viktig del av systemet!
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skiftet hovedacc og bremseacc på en i går. Hovedaccen hadde fremdeles 20 kg. men bremseaccen var helt flat. Membranen var enten revnet eller vrengt.
Kunne stikke et tunt skrujern 10 cm inn. Var ikke mye bremser der nei etter at motoren hadde stoppet. :shock: :cry:
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Skiftet hovedacc og bremseacc på en i går. Hovedaccen hadde fremdeles 20 kg. men bremseaccen var helt flat. Membranen var enten revnet eller vrengt.
Kunne stikke et tunt skrujern 10 cm inn. Var ikke mye bremser der nei etter at motoren hadde stoppet. :shock: :cry:
Mvh
Så om man vil vite om bremseaccen er ok så er den det om det finnes bremser etter at motoren er stanset?

Finnes det noen mere eksakte mål å gå etter? Hvor mange oppbremsninger skal den tåle uten motor og med åpen lufteskrue på hoved accen før byttte er påkrevd?

Hoved accen min har jeg nettopp bytta med en annen gammel.
Men "pscscscscsct lyden når jeg åpner lufteskruen er ikke der lenger.
Er det et sikkert tegn på tom hovedacc kule? Eller kan den være OK likevel?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det et sikkert tegn på tom hovedacc kule? Eller kan den være OK likevel?
Kan være helt OK. Klikkelyden ved rattutslag er vel det viktigste. Men at lyden er vekk tyder vel også litt på at det fremdeles finnes luft i systemet.
Det er sikkreste å trykkprøve kulene for å vite om de er gode.
Når var det du kom hit sa du? :wink: :D
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Er det et sikkert tegn på tom hovedacc kule? Eller kan den være OK likevel?
Kan være helt OK. Klikkelyden ved rattutslag er vel det viktigste. Men at lyden er vekk tyder vel også litt på at det fremdeles finnes luft i systemet.
Det er sikkreste å trykkprøve kulene for å vite om de er gode.
Når var det du kom hit sa du? :wink: :D
arrrghhh..

Hjemme neste helg?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote: Hjemme neste helg?
Sorry, skal på jobb lørdag 1430 og kommer ikke hjem før søndag 1700. :cry: Men fra mandag 31. og 14 dager fremover... :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Det er sikkreste å trykkprøve kulene for å vite om de er gode.
Kan ein testa bremsekula på føljande måte?: Ta trykket av systemet og so lufta bremsene framme på eine sida, og sjå kor mykje væske ein får ut?
Og i so fall, kor mykje skal ein få ut av ei OK kule?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

hl wrote:
Det er sikkreste å trykkprøve kulene for å vite om de er gode.
Kan ein testa bremsekula på føljande måte?: Ta trykket av systemet og so lufta bremsene framme på eine sida, og sjå kor mykje væske ein får ut?
Og i so fall, kor mykje skal ein få ut av ei OK kule?
Artig ide. Det virker jo logisk.
Forutsetningen er jo da at man tømmer hovedacc og åpner lufteventilen og setter den på lav.

jeg tro det er noe med at bremsen tar trykk fra hvor det skal være om bremsekula er tom.

Men tanken er god.

Mulig man kan bruke den på hele systemet?
Sette den på høy og la den gå lenge nok til at alle kuler er mettet med LHM (ca 1 min). Deretter åpne lufteskruen på en bremse og måle hvor mye som kommer ut?

Jeg tror den skal miste trykket i opphenget da. Så vær varsom.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Luft??

Post by Citroencx »

tdbugge wrote:...når eg åpnet lufteskruen kunne eg høre tydelig luft i systemet....har prøvd og luftet systemet flere ganger
Den "pcshschshh" lyden du hører behøver ikke være luft det kan også være at ventilen har en ujvnhet som gjør at oljen kaviterer og da kommer det en slik lyd.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ideen med å måle hvor mye som kommer ut er artig. Du vil fint klare å detektere en helt tom kule, eller sprukket membran. Men kuler som er halvtomme eller helt fulle vil romme omtrent like mye lhm (?). Men måler man nøyaktig bør man vel se at de halvtomme kulene har en del mere lhm i seg.



-mattis
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

dagmatti wrote:Hei,

ideen med å måle hvor mye som kommer ut er artig. Du vil fint klare å detektere en helt tom kule, eller sprukket membran. Men kuler som er halvtomme eller helt fulle vil romme omtrent like mye lhm (?). Men måler man nøyaktig bør man vel se at de halvtomme kulene har en del mere lhm i seg.



-mattis
Bremsekula vil vel innehalda omtrent like mykje LHM, uansett kva tilstand ho er i, so lenge det er trykk på systemet. Spørsmålet blir kor mykje ho klarar å pressa ut når trykket forsvinn og eit trør på bremsepedalen. Ei halvbra kule vil vel berre klara å pressa ut halvparten av LHMen ho inneheld, og ei defekt kule får ikkje ut noko som helst.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

det tror jeg ikke. :) (si ifra hvis jeg tar feil :) )

Er kula helt tom, så vil det som du sier ikke komme noe ut.

Men hvis kula er halvtom vil det komme ut (trolig) mere enn om kula er full. Grunnen til det er at en halvtom kule vil ha mindre gass i seg og derfor mere plass til lhm. Og siden det ikke er noe motstand når ventilen er skrudd opp vil alt uansett komme ut igjen. :)



-mattis
Post Reply