Montere CD spiller

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Montere CD spiller

Post by Sturla »

Jeg har en CD spiller jeg skal montere. Noen har tidligere koblet helt vilt nede i konsollen, men jeg har fått identifisert høyttalerledningene og satt på en universal ISO kontakt på dem. Så er det strøm og jord til enheten. Har fått satt på strøm og jord også i en ditto ISO kontakt. Men, så ser det ut til at den skal ha TO ledninger med strøm inn? En fra + og en fra tenningslåsen (eller tilsvarende)?

Spsm. Ligger det vanligvis en slik nede i konsollen fra fabrikken? Eller kan jeg hente fra et annet sted i nærheten? Er ikke elektriker.. hm :idea:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Re: Montere CD spiller

Post by Blaamann1975 »

Sturla wrote:Jeg har en CD spiller jeg skal montere. Noen har tidligere koblet helt vilt nede i konsollen, men jeg har fått identifisert høyttalerledningene og satt på en universal ISO kontakt på dem. Så er det strøm og jord til enheten. Har fått satt på strøm og jord også i en ditto ISO kontakt. Men, så ser det ut til at den skal ha TO ledninger med strøm inn? En fra + og en fra tenningslåsen (eller tilsvarende)?

Spsm. Ligger det vanligvis en slik nede i konsollen fra fabrikken? Eller kan jeg hente fra et annet sted i nærheten? Er ikke elektriker.. hm :idea:
Har ikke ligget klart i noen av mine CXer, men hvodan det var på ny bil vet jeg ikke!

På denne siden er det hjelp å få:
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

+ Batteri
+ Tenningslås
+ Bakgrunnsbelysning
- Jord

Lykke til!

MVH.
Mårten
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

regner med det er serie 2 du har? i såfall skal det se slik ut fra fabrikken:

Image

1. pluss
2. jord
3. antenne
a-d) høytalere

den ene plussen med konstant strøm skal fungere som hvilestrøm slik at innstillingene på radio og cd ikke må stilles hver gang den brukes. Den andre plussen er driftstrømmen som godt kan kobles på tenningen. Finn et punkt som kun virker når tenningen er på (f.eks fra tenningslåsen) i tillegg til de ledninger som allerede er i konsollen. Jording finner du i festeskruene til konsollen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det kjipe med CX'en er at den har bare ett trinn på tenningslåsen :? Dermed må man ha på full tenning for å høre på radio :(
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

pål wrote:Det kjipe med CX'en er at den har bare ett trinn på tenningslåsen :? Dermed må man ha på full tenning for å høre på radio :(
Endeleg fann me ein feil på CX'en! :D :D :D (Det var på tide. :wink: )
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Det kjipe med CX'en er at den har bare ett trinn på tenningslåsen :? Dermed må man ha på full tenning for å høre på radio :(
:shock: Du har ikke oppdaget at det er en av - på knapp på radioen da? Kobles utenom tenningslåsen og slåes av på radioen. Funker veldig bra på mine. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Montere CD spiller

Post by Sturla »


+ Batteri
+ Tenningslås
+ Bakgrunnsbelysning
- Jord
Mange takk, det var slik jeg trodde. Da kan jeg altså egentlig koble alle + til samme plusspunkt og bruke av/på knappen slik Jonsto foreslår?

Flott, takk for tips!
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote: :shock: Du har ikke oppdaget at det er en av - på knapp på radioen da? Kobles utenom tenningslåsen og slåes av på radioen. Funker veldig bra på mine. :wink: :D
Mvh
Trodde det gjorde det på min radio, da jeg en dag stoppet motoren midt i en (lydløs) pause og gikk ut av bilen....neste dag da jeg skulle sette meg inn i bilen ble jeg overrasket av...."Raidio-EEEEEEEEEN!!!" og et klikk fra starteren :roll: men det sorterer vel under "menneskelige svakheter"?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Skal vel ikke mye med releèr og slikt for å få dette til å virke?

På orginalradioen min kan jeg ihvertfall høre på radio om tenningen er av.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

hentet strøm avhengig av tenningslåsen fra kontakt 1 på setevarmerbryteren. Nå virker det fint, og jeg trenger ikke være redd for at radioen står på når jeg ikke kjører.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

På orginalradioen min kan jeg ihvertfall høre på radio om tenningen er av.
"problemet" er å måtte bruke av-knappen hver gang. :roll:
har masse Citroèn:-)
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Re: Montere CD spiller

Post by Blaamann1975 »

Sturla wrote:

+ Batteri
+ Tenningslås
+ Bakgrunnsbelysning
- Jord
Mange takk, det var slik jeg trodde. Da kan jeg altså egentlig koble alle + til samme plusspunkt og bruke av/på knappen slik Jonsto foreslår?

Flott, takk for tips!
Det kan du selfølgelig gjøre!

Jeg vet jo ikke hva slags lydutstyr du har, men på min er det slik at om jeg skrur på radioen med bare batteristrøm tilgjengelig så står den på i en time så slår den seg automatisk av igjen.
Om du kobler alle via tenningslåsen så eliminerer du jo denne muligheten.

Om du ikke har funksjonen på nåværende radio så kanskje det er ved neste bytte!

Mårten
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote: "problemet" er å måtte bruke av-knappen hver gang. :roll:
En vanesak. Jeg må slå av og på lysene manuelt også.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Ta straum direkte frå batteriet (hugs sikring), set på eit rele og ta styrestraumen til releet frå ein brytar i førarsetet. Dermed sler radioen seg på kvar gong du set deg! :D :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:Ta straum direkte frå batteriet (hugs sikring), set på eit rele og ta styrestraumen til releet frå ein brytar i førarsetet. Dermed sler radioen seg på kvar gong du set deg! :D :wink:
beste forslaget hittil. :D :D
Mvh
Post Reply