Demontering av bakre fjæringskuler

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Demontering av bakre fjæringskuler

Post by Steino »

CXen begynner å bli litt stiv i fjæringen, så jeg vurderer å skifte fjæringskulene.
Men hvordan i all verden får jeg demontert de bakre kulene. De sitter jo montert inne i en "ramme", hvor det ikke er plass i bakkant til å skru dem ut? Regner med at mange har gjort denne før meg. Gode råd mottas med takk!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hvordan i all verden får jeg demontert de bakre kulene
Ja, dette er en utfordring :!: Nå skriver du ikke noe om hvilken bil du har. Er det en Break eller en personbil? Min erfaring er at det er noe bedre plass på Break. Jeg gjør det på følgende måte: Bilen må selvfølgelig opp på bukker, og hjulet av. :D Så er det enklest om du kan finne en som kan gi deg ei hand. :shock: Du får vedkommende til å låse fast løftecylinderen med ei stor rørtang eller "kjettingtang". Så slår du løs kula med en sett-meisel. Slå på sveisen midt på kula. I 8 av 10 tilfeller løsner den. :? :D Gjør den det, løsner du slangeklemma som låser cylinderen og trykker denne så langt sammen som det går. Nå skal du klare å få skrudd av kula og få den ut. Du må vaske eller blåse bort skitt og lort før du begynner slik at du ikke får uhumskheter inn i systemet når du skal sette det sammen igjen. :oops: Når kula er fjernet tar du ut den gammle pakkningen, fukter en ny med LHM og setter på plass. Skru så på den nye kula. Dette kan være en utfordring, men det går. :roll: :D Den må settes til kun med håndmakt. Så drar du cylinderen bakover til kula tar i atterkant, og skrur til slangeklemmen igjen. Vips har du en behagelig fjæring. :D :D
Skulle du ikke klare å slå løs kula må hele cylinderen ut og i skrustikka. Da har du en større jobb forran deg. :evil: :oops: :shock: :roll:
Lykke til.
Mvh
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Jeg har personbil(er).
Beskrivelsen din virker jo grei nok. Får gjøre et forsøk til helgen. Så lenge man vet hvordan jobben skal gjøres er det oftes bare god tid og mye tålmodighet som skal til.
Takk for tipset. :)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei,
Du kan med hell gi sylinderen et godt slag vinkelrett inn like under kulen. Da "slipper" gammelt irr og du kan skru av kulen med en kraftig oljefilteravdrager (mens du holder fast i sylinderen med rørtang som nevnt over. Jeg forsøkte dette tipset, og kunne fakttisk rett og slett skru kuler av med hånden etterpå. Har tidligere benyttet meisel men synes det er mye mer brutalt selv om det også fungerer. Er du redd for hydraulikkrøret kan du jo skru det av slik at det ikke skades.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Etter å ha slitt av oljefiltertang av "hobby" kvalitet kjøpte jeg oljefiltertang av "proff" kvalitet. Det kostet 2-3 hundrelapper, men du verden for en forskjell.
Men jeg måtte lage "spesialverktøy" for å løsne acc. kula på min XM 2,1 D.
Tenk deg et eggeglass der du med en skrue kan stramme til slik at egget sitter fast. Så sveiser jeg fast hodet på en kraftig bolt i bunnen og vips kan du bruke pipesettet til å løsne kulene. Det funket bra og kan brukes på de steder oljefiltertang ikke kommer til.
Det er forøvrig utrolig at ikke denne tappen på kulene ikke kan formes og brukes til pipesett.
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er forøvrig utrolig at ikke denne tappen på kulene ikke kan formes og brukes til pipesett.
Denne tappen er vel kun et "deksel" over ventilen for gassfylling. (På enkelte kuler er den en del av ventilen).
Post Reply