Lite grenrør for LHM...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Lite grenrør for LHM...

Post by dagmatti »

Hei,

På lørdag byttet jeg LHM væske på min CX22RS. Det gikk jo fint (men fy flate, den olja var jo svart som motorolje?!), helt til jeg dagen etter hadde en fin dam med olje på gulvet under bilen! Det viste seg at jeg under operasjonen har revet halv-veis over en morken returslange. Slangen har røket nær en kobling, der 4 slanger møtes... men ingen av slangene som møtes er særlig lange (lett å bytte tror jeg).


Selges disse nye hos norsk citroen eller hos noen andre? Og pris? :roll:



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det de tynne gummislangene du mener? Jeg har reparert dem med et stykke hydraulikkrør. Husker ikke om det er 3,5 eller 4,5 mm røret. (Husk: kast ikke noe, for du kan få bruk for det. :D ) Det er jo ikke noe trykk i disse returslangene. Kapp til en to tre cm av røret, kapp slangen og sett den inn i slangen. Trenger ingen slangeklemmer. Det har funket helt greit.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jo, jeg mener de relativt tynne gummirørene, det er et slikt som har sprukket. Det går også et enda tynnere hvitt plast rør inn i koblingen.

Du reparerte dette med en bit stålrør altså? Høres vel smart ut det! :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Joda, jeg vet hvilken "forgrening" du snakker om nå. Det går helt fint å bruke et stålrør. Det må være litt trangt selvfølgelig. Er det helt inne ved "forgreningsstykket" må du være litt forsiktig så du ikke kjører reprasjonsrøret for langt inn. Lykke til.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei igjen,

Sprekken er veldig nerme selve forgreningen, så sjansene er nok store for at jeg stikker den for langt inn da? :?

Forøvrig har jeg ikke et slikt rør liggende, men jeg har et slikt hvitt plastrør, makent til det som allerede går inn i forgreningen på den andre siden. Kanskje kan jeg bruke det?



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sprekken er veldig nerme selve forgreningen, så sjansene er nok store for at jeg stikker den for langt inn da?
Tror det er forholdsvis bra med plass. 6-7 mm inn skal være nok.
jeg har et slikt hvitt plastrør, makent til det som allerede går inn i forgreningen på den andre siden. Kanskje kan jeg bruke det?
Om det ikke blir i tynneste laget kan du bruke et slikt. Det du eventuelt kan gjøre i tillegg er å sette ei slangelemme over skjøten.
Du kan jo prøve å ringe meg på 952 18 701
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Samme sak på en av mine damer!! Jeg brukte det nevnte plastrør med stort hell!! Ikke no' problem :D :P :!:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

hehe...

jaja, jeg fikset det igår, med plast slange. Gummirøret var så morkent, at det sprakk når jeg klemte inn plastslangen, sprakk helt ned til selve forgreningen. Og videre inn der var det meget tungt å presse røret! Men jeg håper jeg fikk det langt nok inn, og at det sitter der. Det ser tett ut ihvertfall. :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det ser tett ut ihvertfall.
Flott :!: Da svever du igjen. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Glimrende :!: :D
har masse Citroèn:-)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

"Blekksprut"

Post by trymgreg »

Er selv i gang med skifte av LHM væske på min 25TRI. Den gamle væske hadde fin farge, men filterene og hele innmaten var kollsvart. Nå er alt vasket i whitesprit og nye filtre innsatt, og klart for montering. Må bare bytte returslangen(ne) først - har samme problemet som Mattis - slangen lekker der den bøyer seg. Har hatt det samme problemet på GTI'en, men da fiksa verkstedet det. Vil gjøre det selv denne gangen, er bare det at jeg må gjøre det ute og no har det bøtta ned med regn siden Lørdag. Ser ut som det er opphold - får ordne det i kveld.

Kjøpte slangen hos Citroen, den kostet kr. 433.-!(Dele nr.5464374)

Skal fylle på med HYDROFLUSH og bytte gasskuler, så får vi se om det ikke blir en svevende sommer...er første gangen jeg mekker på hydr.systemet, så dette kan jo bli spennende.

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ok, 433 er jo en del, men tross alt overkommelig. :)

Jeg for min del satser videre på plastslangeløsningen til kr 0,-. 8) Hehe.... til helga skal jeg kjøre en tur (forhåpentligvis) ned til Danmark og Tyskland, så da får jeg jo testet om det holder også. :D

Forøvrig noen gode tips før en langtur med flymaskinen? :)



-mattis
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Returslange

Post by trymgreg »

Endelig fikk jeg byttet returslangen. Skal si det trangt der framme, men med litt lirking og luring kom den på plass igjen.
Holdt på å gi opp byttet siden den nederste slangen satt så trangt til. Fant ut at jeg bare skulle teipe over hullet i slangen...
Neste dag var igjen en pøl under bilen...hydroflushen hadde løst opp limet på teipen. Da var det bare en ting å gjøre - hive opp bilen på bukker, av med hjul, gjøre systemet trykkløst ( begynner å bli god til det nå) og røske av den gamle returslangen("blekksruten"). På med den nye og få bilen på hjulene igjen. Voila!! God som ny - hvorfor har jeg utsatt dette så lenge...

mvh
Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Slik skal det gjøres :D :D
har masse Citroèn:-)
Post Reply