Oljemålere

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Oljemålere

Post by jank »

Har brukt mye tid på å finne div. elektriske feil på en serie 1 turbo.Dette er ikke lett, spesielt når jeg ikke finner koblingskjema til denne modellen.

Det jeg sliter med nå er oljetemp./trykk overvåkningen. Oljen blir registrert av 5 følere. To er til temp.som blir registrert på eget instrument på denne modellen.En sensor som registrerer temperaturen og en en bryter som tenner en varsellampe ved for høy temperatur.Dette systemet er adskilt,og fungerer.Kan nemnes at på serie 2,er varselampen sløyfet,og dermed også bryteren.

Det andre systemet-som ser ut til å leve sitt eget liv-består av oljepeiling+oljetrykksmåler+bryter(for varsellampen)

Når man slår på tenningen skal peilingen virke i 20 sekunder,deretter skal instrumentet vise oljetrykk.
Dette fungerer også-til tider.
Mesteparten av tiden er det bare tull.Peileinstrumentet slår seg ikke av,og har noen merkelige utslag og oljelampen blafrer,svak og sterkt,av og på.
Desse tre giverne går inn i en felles enhet(kretskort?).Kan feilen ligge her?

En ting til som virker litt merkelig,serie2 har fortsatt trykksensoren,men har vel ikke noen oljetrykksmåler.

Kan dette være fordi systemet er det samme.(laget for serie 1) og trenger sensoren for å fungere?

Takknemlig for innspill og tips.
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Serie 2 har oljetrykksmåler - ihvertfall på min 88 GTI T2. Måler nederst til høyre på instrumentpanelet viser oljenivå i 20 sek, for deretter å vise trykket.
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Serie 2 har oljetrykksmåler
Og det har du selvfølgelig helt rett i. :oops: :oops:
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Du kan være rimelig trygg på at det er kretskortet som er "iddiot i hue", ja. :roll:
Dette kan du kanskje få tak i ved intens leting over store deler av EUropa (nei, jeg er ikke imponert over Citroens delelager) eller ved å finne et elektronikkfirma som faktisk kan lage et kretskort. Min lokale TV-reparatør påsto han kunne lage et til BX'en min. Jeg solgte bilen (angrer, angrer!)

Ellers har sikkert Jon greie på dette også... :wink: :wink:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Det kan også være en av giverne, eller en ledning ett eller annet sted. Litt å ta tak i... :)
Jeg ville satse på kretskortet først, høre med klubben, Jon og Mæhlum på Øyer om å få kjøpe/låne et som er i orden og sjekke. Erfaringen med etter hvert en god del CX'er er at de gjerne får feil i et kretskort hvis det finnes et kretskort å få feil i...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

Blaffringen i lyset i instrumentet er nok print-kortet sin feil, prøv å lodde over kortet. Hvis instrumentet ikke reagerer på trykk kan du sjekke kablingen til giveren, evt skifte giveren. (dyr)
For å sjekke giveren kan koble et ohm-meter mellom jord og ledningen til giveren, motstandsverdien skal da endre seg litt med turtall, fra tomgang til ca 2000 bør den endre seg en del.

Har jobbet en del for å fikse dette på egen bil. (T2) Har en mistanke om det er ICèn på dette kortet som slutter å fungere, men har ikke klart å finne noen som kan skaffe denne kretsen eller skaffe datablad.

E.T
Post Reply