Norge får en ny Gs.

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

ja, har drevet med Saab sidna interessen for Citroen og Vespa, har hatt Opel også, min far er anglofil, og jeg har vokst opp med T og B Forder, så det var Saab som vant den hotmailkrigen for da snart seks år siden. Men nå er det på tide med en riktig bil, en god bil.
Marius
Posts: 4
Joined: Tue 07 Aug, 2007 14:02

Post by Marius »

Den ser jo strøken ut! artig.
Men det interiørbildet fra forsiden av brukerhåndboken er helt feil... Ble ikke runde klokker før årsmodell 1977.

Ellers er det ikke mye som kan hindre deg underveis. GS er driftssikkert. Men husk at alt av gummislanger sikkert er gammelt og kanskje morkent. Slangebrudd var årsaken til begge mine to nødsstopp i løpet av mange år med GS. Første gangen: Returslangen til hydraulikken røyk. Du bør faktisk vurdere å skifte denne før du starter turen. Andre gangen: Lekkasje fra bensinslange i motorrommet.

Kanskje et oljeskift før du starter på hjemturen?

God tur og lykke til med en flott bil!
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Er bilen kjøpt via Henri Fradet er det all grunn til å regne med at alt er på stell.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Gratulerer!!!
Den bilen er meget bra.
Har sett den med selvsyn - også fra undersiden med fueltanken ute. Dvs. jeg regner med det er den samme bilen...

Se om du ikke får rista noen gule glasshylser til frontlampene på SM ut av Henri når du er der nede - og ta med hjem til meg... :lol:
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

Takk for alle gode tips, som Robert sier er dette en bil som Henri har gått over, men jeg tar alle gode råd med meg. Robert, hør med han selv, frakten skal det ikke stå på.

Bildet av dashen er feil, vet d, men det så så fint ut i albumet.....
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

bilen har landet, turen tok 26 timer, det er kun på veien.
Pussig nok er jeg ikke sliten, det var en tur som er verdt å ha med seg.
Bilen går godt, men den "hopper" litt i lavt turtall, opp til mellom turtall. Og girkassa høres skrall ut. Men den gikk fint i 120. Tenkte jeg skulle se på fordeler og stift åpningen.

Høres kassa på gsen, litt enkel ut? altså at man hører girene gå imot hverandre, det er en pipelyd i fjerde som man ikke kan gå glipp av ved lavt og mellom turtall, er det normalt?

Ellers hadde jeg altså ingen problemer, fylte spylevæske og bensin, thats it, fantastisk bil.

Hvem er gode på tynnstoffbehandling av gser?

Mvh Lasse
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

gratulerer :!:
gs motorene trives visstnok best på høye turtall(ifølge bla.a meg, de jeg har pratet med som kjører/har kjørt gs, samt den danskje motorjournalisten Mogens Damkiær i Skandinavisk Motor Journal (September 1970),anbefales).
Er ikke sikker på hva du mener med "hopper" men min gs kan fort oppfattes som smått fuskete ved lave turtall, på eu kontrollen fikk den en slags bemerkning som het seg "tydelig feiltenning"(hadde ikke noe å si for godkjenning) men når jeg kjører på høyere turtall er det ingenting å merke til dette.
når det gjelder girkassen har alle gs'er jeg har kjørt(totalt 4stk;)) rare hvinelyder fra kassa, uten at man kan si så mye om lyder uten å høre de...
så nå kan de gamle og vise korrigere meg..eller?
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

koxvold wrote:bilen har landet, turen tok 26 timer, det er kun på veien.
Pussig nok er jeg ikke sliten, det var en tur som er verdt å ha med seg.
Bilen går godt, men den "hopper" litt i lavt turtall, opp til mellom turtall. Og girkassa høres skrall ut. Men den gikk fint i 120. Tenkte jeg skulle se på fordeler og stift åpningen.
Gratulerer med hjemkommet kjøretøy!

Sikkert lurt å sjekke stiften. Kommer selv til å sette på elektronisk tenning av den typen som bruker stiften. Fordelen er at da trenger man ikke justere stiften så ofte som ellers. Og det er lett å sette tilbake til det originale hvis man vil det.
Min hoster og harker litt på kald motor, men sviver fint så fort den er blitt varm både på tomgang og med turtall. Kjører på 98-oktan, ellers kan det komme litt ulyd ved belastning.
Høres kassa på gsen, litt enkel ut? altså at man hører girene gå imot hverandre, det er en pipelyd i fjerde som man ikke kan gå glipp av ved lavt og mellom turtall, er det normalt?
Har vel ikke nok erfaring til å si hva som er normalt og ikke på GS-girkasser, men generelt er det vel mer lyd i gamle kasser mye pga støynivået i biler er dårligere enn moderne. Men GS er ingenting mot gearlyden til en Fiat kassebil jeg har. Den har rettskrårne drev og uler som et uvær i 90km/t. Andrè var jo som kjent ikke dum med sine tannhjul :)
Ellers hadde jeg altså ingen problemer, fylte spylevæske og bensin, thats it, fantastisk bil.
Gøy! Trengte du ikke engang å etterfylle olje? Jeg må etterfylle ca halvliteren på 2000 km.
Hvem er gode på tynnstoffbehandling av gser?
Oj, spørs om dette er spesialkompetanse noen lengre har.. Et vanlig antirustfirma vil vel skjønne litt, men ikke vite hvor de typiske rustfellene ligger..

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Gratulerer med hjemtur og bil.

Hvordan ble den forsikret for hjemtransporten?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Grattis!

Funderud Antirust i Østfold http://www.antirust.no

Vestfold Antirust

Begge disse bruker spesialolje med sinnsykt god krypevne.
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Robert - vet du om det er noen på Sørlandet som bruker samme olja? (Med tanke på vedlikehold av CX'en, om ikke årlig så i alle fall annethvert år)
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

takk for alle svar, jeg forsikret den gjennom IF, som fikk chassinummeret. Det var en transport forsikring.

Hvor ligger pris på oljebehandlingen?

og når er neste lhm kaffe?
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

og når er neste lhm kaffe?

Idag, tirsdag 9/10 - se link til LHM-sidene i sakens anledning nedenfor :P
Men OBS spes. opplegg denne gangen, som beskrevet:

http://www.lhm-kaffe.com/forum/viewtopic.php?t=494
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

dette høres hyggelig ut, dette prøver jeg å bli med på.
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Pris står vel på sidene til Funderud - klikk på linken - såpass må du kunne få til. :lol:
Post Reply