Siging bak og hengende bremser...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Siging bak og hengende bremser...

Post by Tjensen »

Mange CX siger fort ned bak, min også, I tillegg sliter jeg bakre bremseklosser uhyggelig fort og bakre felger blir varme. Hva bør jeg gjøre ? Det har vært slik i mange år nå. Jeg skiftet bakre høyderegulator for ikke så lenge siden og har brukt Hydraflush. Nå tror jeg det er bremseventilen jeg bør skifte, antagelig har den indre lekkasje. Jeg har en "ny" og kan vel få verkstedet på Voss til å gjøre jobben. Noen meninger ?
CX Turbo 1 1985
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei og takk for sist.
Trodde ikke at dette kunne ha noen samenheng, men etter å ha tenkt og fundert litt ei stund fant jeg ut at det nok kan ha en sammenheng. Lekker det forbi i ventilen slik at du har kostant trykk på bremsekretsen er det klart at det spiser klosser. Når bilen stoppes og pumpa ikke går synker den raskt ned. Joda det rimer!
Skift ventilen du og se hva som skjer.
Mvh
Guest

Post by Guest »

Det er sikkert flere som har "sige"-erfaring. La oss få høre resultatet av skiftingen.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Dette er egentlig ikke et spørsmål, men heller en beskrivelse av et lignende problem.

Vi har et lignende problem (tror jeg) med "svanen" (flere som har så mange CX'er at de må ha navn?). Når man bremser så kjennes det først ut som at man er fri for bremser, men når først bremsene tar tak så låser de seg, rompa går ned, og når man da slipper pedalen så henger bremsen ei stund før de løser.

Det var et lignende problem forran, men der tok gamlingen (pappa) ut stemplene i kalipterne på begge sider å gjorde de rene (kostet minst en lim-tvinge (lim-tvenga) livet da han brukte den til å holde det andre stemplet på plass mens jeg tråkka på bremsen for at det første skulle komme ut). deretter har de vert gode forran, men rompa henger fremdeles, så til sommeren skal vi ta ut stemplene bak å gi de samme behandling en gang til (far ute samtidig med fronten, men ble ikke bra).

kan foresten dete mad at rompa går i bunn ha noe med at bremsene stjeler trykket fra fjæringa?

*gruble :?: *

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er vel intensjonen at CX skal "sette" seg noe når man bremser, er ikke det en av finessene som skiller den fra andre biler? CX "suger" seg fast mot bakken og får økt bremseeffekt mens ordinære biler "løfter baken" og mister kontakt med underlaget = mister bremseeffekt?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Nå tror jeg det er bremseventilen jeg bør skifte, antagelig har den indre lekkasje. Jeg har en "ny" og kan vel få verkstedet på Voss til å gjøre jobben. Noen meninger?
Tror du har rett, jeg hadde samme problemet på en GTI, det b le veldig bra, bilen sto fint oppe og bremsene sluttet å henge. Det kan jo være verdt et forsøk med renseveske og heftig lufting av ventilen??

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er vel intensjonen at CX skal "sette" seg noe når man bremser, er ikke det en av finessene som skiller den fra andre biler? CX "suger" seg fast mot bakken og får økt bremseeffekt mens ordinære biler "løfter baken" og mister kontakt med underlaget = mister bremseeffekt?
Det ene skjer vel som følge av det andre. Dess dårligere hovedaccen blir jo mere fremtredende blir tendensen til å "sette" seg. (Tror jeg :D )
Etter å ha studert systemet til bremsene bak tror jeg det fungerer på følgende måte: For å få progresiv virkning på bremsene bak har de kommet med en genial løsning. (Progresiv virkning vil si høyere bremseefekt ved tyngre last). Jo tyngre last i bilen ,jo høyere trykk for å få den opp i riktig høyde. (Konstant bakkeklaring). De tar så ut trykket til løftecylindrene og kjører gjennom bremseventilen og inn på bakre bremsesystem. Når du da trår på bremsen senker du trykket i systemet litt og bilen setter seg. :D Genialt :!: :idea: :D
Mvh
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Bra !!!!

Post by Tjensen »

Verkstedet på Voss skiftet bremseventil og dermed ble alt så meget bedre :-)
CX Turbo 1 1985
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Verkstedet på Voss skiftet bremseventil og dermed ble alt så meget bedre
Flott Tjensen. Da slipper du å mekke på treffet neste år :!: :D :D
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Etter å ha studert systemet til bremsene bak tror jeg det fungerer på følgende måte: For å få progresiv virkning på bremsene bak har de kommet med en genial løsning. (Progresiv virkning vil si høyere bremseefekt ved tyngre last). Jo tyngre last i bilen ,jo høyere trykk for å få den opp i riktig høyde. (Konstant bakkeklaring). De tar så ut trykket til løftecylindrene og kjører gjennom bremseventilen og inn på bakre bremsesystem. Når du da trår på bremsen senker du trykket i systemet litt og bilen setter seg. Genialt
Jeg trodde hensikten med å ta bremsetrykket til bakbremsene fra kretsen for fjæringen bak var å få progressivt høyere trykk = kraftigere bremsevirkning jo tyngre vogna blir. Dvs. at når dine tre McDonalds-kamerater setter seg inn bak vil trykket i fjæringskretsløpet bak stige for å kompensere for vekten/dytte mer olje inn i fjæringssylinderene, samtidig øker trykket i bremsekretsen som tar olje fra fjæringen og bremsevirkningen blir kraftigere. Når de nevnte herrer stiger ut slipper vogna ut olje samtidig som belastningen på fjæringen bak synker og dermed trykket i begge kretser= ingen blokkering av bakbremser som følge av for høyt bremsetrykk.. ??? :?:

Tron
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

jonsto wrote:
For å få progresiv virkning på bremsene bak har de kommet med en genial løsning. (Progresiv virkning vil si høyere bremseefekt ved tyngre last). Jo tyngre last i bilen ,jo høyere trykk for å få den opp i riktig høyde. (Konstant bakkeklaring). De tar så ut trykket til løftecylindrene og kjører gjennom bremseventilen og inn på bakre bremsesystem. Når du da trår på bremsen senker du trykket i systemet litt og bilen setter seg. :D Genialt :!: :idea: :D
Mvh
Dette systemet fikk CX'n fra DS'n. Citroen var langt framme
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Bakbremser

Post by Tjensen »

Sjekk diagrammet og bruk litt blyant og papir, det er genialt. Men det er avhengig av at høydekorrektørventil bak og bremseventil funker, ellers blir det lett litt rare smitteeffekter mellom rumpa og bremsene. Som om ikke det er nok så er det ulike løsninger i kretsene for vanlig DS/CX, Break og Turbo. DS Break hadde et dobbel system som BÅDE begrenset trykket til bremsene bak (dvs hindret låsing) OG balanserte bremseforelingsprosentene mellom for og bak etter lastefordelingen. Begge deler dynamisk under kjøring. Det sies at de første DS'er hadde en manuell hovedjustering av balanspunktet slik at en kunne sette det nærmere 50/50 på glatt føre, feks. Historikken her er at en av de sentrale som laget DS'en (Lefebvre ?)var helt freak på forhjul. De skulle gjøre alt, og han foreslo til og med å kutte bremsene bak. Og DS en kom med smalere hjul bak, smalere sprovidde og dobbelt system for å begrense bremsetrykket....

Jeg bremser nå utmerket ved behov og ikke ellers. Og rumpa henger der den skal.

Jeg løste problemet med Hydraflush en gang, men så måtte det skifte av ventiler til....
CX Turbo 1 1985
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: Bakbremser

Post by CarlT »

Tjensen wrote: Og DS en kom med smalere hjul bak, smalere sprovidde og dobbelt system for å begrense bremsetrykket....
Smalere sprovidde bak har vel CX også...? Dette for å hjelpe til med understyring som både DS og CX'n har. DS er verre og i andre land ble den levert med smalere dekk bak, noe som biltilsynet ikke likte i noreg.. Jeg hadde det på min DS23ieH Pallas og det hjalp faktisk ganske mye. Det kledde bilen også :)

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Tjensen3

smalere i rumpa...

Post by Tjensen3 »

Jo, også CX liker seg best med litt samlere dekk bak. Jeg kjører aller best med 210/55 foran og 190/65 bak.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: smalere i rumpa...

Post by CarlT »

Tjensen3 wrote:Jo, også CX liker seg best med litt samlere dekk bak. Jeg kjører aller best med 210/55 foran og 190/65 bak.
210 foran :o Det virker litt breit, sprorer den mye eller? Åssen type dekk bruker du...?

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply