Navn på bilen?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Navn på bilen?

Post by BEO »

Er det flere enn jeg som har navn på bilene?

Min nyanskaffede CX 2200 Pallas (1975) har fått navnet Ludvig, fordi det er den 16. Citroën'en i ubrutt rekkefølge i familien siden 1973. Og Ludvig XVI kjenner vi jo alle fra historien.... den siste ekte franske konge - som CX er den siste ekte Citroën (provoserte jeg noen nå?)

Min trofaste Opel-sliter har fått navnet Konrad etter rikskansler Adenauer, forøvrig.

Min nettopp solgte ID 19 het "le dauphin" (prinsen) - alle husker vel eventyret om prinsessen som kysset en padde, og så ble den til en prins? :D
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: Navn på bilen?

Post by Frank V »

Tja, mener å huske jeg ga min første XM navnet Elise, tror ikke det stakk dypere enn at det var fordi det var en Elysèe, og at det, ja, rimet (nesten) :oops:

Min første bil (av russisk fabrikat) fikk navnet Vladimir, mens min fars nåværende russiske doning bærer navnet Boris. Er vel ikke fritt for at de siste års russiske presidenter har vært en inspirasjonskilde her.

Min nåværende XM har ikke fått noe navn, kanskje på tide å finne på noe?
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Hva er det med dette med navn på biler...?
Har hatt massevis av biler opp gjennom årene men aldri døpt dem.
Ingen av de tre som huserer i garasjen for tiden har noe navn.

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Høyst relevant med navn på biler! :-) Vi kaller dem jo noe i bestemt form likevel, spesielt vi som har flere og ønsker å skille dem fra hverandre enkelt og greit i dagligtale.

XM'em min heter Luksusdyret - navnet har sin bakgrunn i at den har alt av utstyr uten elektrisk justerbart midtarmelene foran (men dette har jeg kjøpt og skal montere), at den slurper litt vel mye 98 oktan, og at dens verkstedbesøk (dyr feilsøking av f.eks vaklekontakt for kupevifte) må regnes som en kostbar luksus.

Min DS 21, som egentlig ikke greier å bestemme seg for om hun er en Pallas eller ikke, men som egentlig begynte sitt liv som en D Special (det var ikke jeg som bygget henne om!), heter Isolde, hentet fra Tristan og Isolde. Som Isolde hos Wagner skjuler hun en annen identitet, og begge damer forårsaker tidvis ulykkelig kjærlighet. Samt at navnet inneholder både I, S og D (ID og DS), som også hinter om hennes komplekse bakgrunn.

Skal nok greie å finne navn til en CX også etter hvert.:-)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Min første ("EirikJ" sin gamle) 89' CX TRD Break gikk under navnet "Litago", rett og slett fordi det fulgte med en nøkkelring med en Tine Litago-ku-bamse på 8)

Min nåværende CX heter "Berlinda", som kommer av at hun er en Berline... :roll:

Og på denne tiden i fjor fikk vi hjem en TRD T1 Break som lyder navnet "Bjerkvikingen", oppkalt etter stedet vi henta henne, Bjerkvik, samt at gatakjøkkenet i Bjerkvik er kjent for å lage Bjerkviking-burger 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Har aldri hatt navn på bilene mine før førkrigsen kom i hus i fjor - den bar alt navnet "Gråen" - fordi den er gammel og grå av alder og farge. Da kom jeg raskt opp med at Prestigen var "Presidenten" og den blå Pallasen til BEO ble "Blåmann" en sein kveld på rivieraen.

Brukte knapt de CX-navna. Det var Prestigen og Pallasen.

SM har ikke fått noe navn, og kommer heller ikke til å få det.
Hadde jeg hatt flere så kunne det jo være praktisk å skille de ved navn.
Last edited by Robert on Sun 23 Sep, 2007 10:14, edited 1 time in total.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Ikke mye navn på biler her heller, det går på TRI, TRD, RD og dersom det er tvil så blir fargen hengt på. Også har det kommet Tissier'n da :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

er heller ikke så gira på egennavn på biler, men noen får navn nesten av seg selv. Et eksempel på dette er "Merra". Navnet ble faktisk gitt av en herrmann med pseudonymet Citrusen her på forumet da han en gang spurte; hvordan går det med merra da? :lol: Navne passet så utrolig bra denne bilen. Sterk, treg, ofte nedlesset og frakter oss hit og dit i passe tregt tempo, ma.o. en RD. Merra er nå avgått med døden (vraket) etter å ha vært forskningsobjekt for håpefulle bilmekanikere på Byåsen videregående skole i høst.

her står hun og beiter i åkern i sine velmaktsdager
Image

Min forrige RD fikk navnet "Elgen" fordi den meiet ned en elg i 80 km/t, elgen landet på pansret, ble kastet opo og over taket for så å lande bak bilen. Etter at "Elgen" fikk nytt panser og ny vindusvisker var den like fin igjen. :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

En periode for en del år siden kalte jeg CXen og XMen hhv. Storved 1 og Storved 2. Dette er ikke slik ved som du brenner, men en forkortelse for vedkommende. Altså skal man uttale "d"en på slutten. Navnet ble avledet av min første datter som jeg kalte tasse-tass når hun var snill og ikke skrek, men som oftest holdt hun oss våkne om natten med skrik og leven og da kalte jeg henne vedkommende. Dette ble senere forkortet Småved. Citroëne var jo mye større enn min lille datter, dermed ble navnet Storved til tross for at de stort sett ikke skrek verken om natten eller dagen. Det var imidlertid liten logikk i disse navnene og i dag går de stort sett bare under betegnelsene CXen og XMen. Barna lærte tidlig forskjell på de to, blant annet at mamma ikke kjører CX. Det er det kun pappa som gjør.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Min T2 kaller jeg Madame Noir...forste gang jeg har hatt navn paa bilene mine...Hun er svart som natten og fransk...og lunefull noen ganger...naa staar hun under presenning og venter paa eieren som er ute i verden og ser seg om :D :wink: :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Min første 2cv, en rød 84 special, etterhvert med rammeknekk som gjorde at hun endte sitt liv i 96(?) da vrakpanten var 6000, het Juliette. Oppkalt etter den franske skuespilleren Juliette Binoche. (Som forøvrig fortsatt er en glitrende skuespiller og ikke har antydning til rammeknekk eller nær forutstående vraking.)

Ami Super'n går noen ganger under navnet Amir.

BX'en fikk gjorde seg aldri fortjent til noe navn. Særlig ikke etter at den stoppa for godt i full snøstorm mellom Hjerkin og Dovregubbens hall som nest siste bil før kolonnekjøringa.

Xantiaen fikk navnet Xavier. Uvisst av hvilken grunn. Men han er nå i trygge hender hos Ellefsrødene i Sandefjord (pt Trondheim).

Min røde C15E har heller ikke fått noe navn, men det fortjener den nok. Dessuten vil det være enklere med et navn enn å si C-femten'en hver gang. Den (hun) har vært ganske ustabil og lunefull med flere stopp langt hjemmefra, så det må kanskje bli et feminint navn... :wink: :lol:
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
LocaLola
Posts: 23
Joined: Sun 05 Aug, 2007 23:16
Location: kongsvinger

Post by LocaLola »

Jeg syns alle gamle biler, med sjel, fortjener et navn.

Selv kaller jeg og alle som kjenner meg og bilen min henne for LocaLola. Lola er et fantastisk navn. Ikke fransk kanskje, men.. Lolan min og omstendigheter rundt henne har også gjort meg litt loco innimellom. Så jeg syns det er et perfekt navn på min egen bil.
Bingo
(U)lykkelig Lolaeier
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

LocaLola wrote:Jeg syns alle gamle biler, med sjel, fortjener et navn.

Selv kaller jeg og alle som kjenner meg og bilen min henne for LocaLola. Lola er et fantastisk navn. Ikke fransk kanskje, men.. Lolan min og omstendigheter rundt henne har også gjort meg litt loco innimellom. Så jeg syns det er et perfekt navn på min egen bil.
Bare man da uttaler navnet rett og legger trykket på rett plass :wink: , slik at det ikke blir "lokal-ola" :lol: ...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
LocaLola
Posts: 23
Joined: Sun 05 Aug, 2007 23:16
Location: kongsvinger

Post by LocaLola »

Bare man da uttaler navnet rett og legger trykket på rett plass :wink: , slik at det ikke blir "lokal-ola" :lol: ...

Kjetil S[/quote]


:lol: Det er vel ingen fare, eller? Alle vet vel at hun er en Dame!? En meget rusten, men elegant dame.
Bingo
(U)lykkelig Lolaeier
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Lola har jo sin egen sang også :D En hitlåt med "the Kinks" fra 60 tallet. "Well Im not dumb but I cant understand, Why she walked like a woman and talked like a man Oh my lola lo-lo-lo-lo lola lo-lo-lo-lo lola" :lol:
Post Reply