Norsk Citroën klubb?

Mere eller mindre planlagte treff, turer eller arrangementer

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Norsk Citroën klubb?

Post by citro1cx »

På tide med "norsk Citroën klubb" kanskje? :wink:
Last edited by citro1cx on Mon 07 Apr, 2008 21:49, edited 1 time in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:På tide med "norsk Citroën klubb" kanskje? :wink:
Helt enig. Det funker i Sverige så hvorfor ikke her?
Mvh
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Funke vil det nok helt sikkert gjøre. Selv om Citroën-folket ynder å dele seg opp i små grupperinger fremfor en stor, er det jo ikke noe ukjent fenomen med merkeklubber i Norge, fremfor rendyrkede modell-klubber.

Selv er jeg medlem av bl.a. Mercedes Benz-Klubben Norge, en klubb som jeg nå tror har passert 2000 medlemmer. En meget velfungerende klubb i mine øyne med bl.a. avdelinger for ulike deler av landet, kontaktpersoner med ekspertise på hver enkelt modell, fyldig og godt medlemsblad m.m.

Når det er sagt har jeg ikke tatt noen stilling til hva jeg måtte foretrekke.

Litt OT, sorry.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote:
citro1cx wrote:På tide med "norsk Citroën klubb" kanskje? :wink:
Helt enig. Det funker i Sverige så hvorfor ikke her?
Mvh
Fordi vi er nordmenn :?

Med tanke på alle de fikse ideene om restriksjoner på eldre biler som florerer der hvor ting bestemmes i Euopa, vil jeg se det som en stor fordel om man kan se fornuften i å samle seg i større enheter.
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Om Norsk Citroënklubb kan det utvilsomt debatteres langt og lenge, og for og imot, men jeg foreslår at den debatten legges til en egen tråd her på Forumet, hvis moderator kan rydde litt -
jeg synes på det sterkeste at vi her bør konsentrere oss om det opprinnelige emnet: Fransk Bildag 2008.. 8)
...og som man roper i skogen, får man svar:
Moderator har stokket kortene og fordelt innleggene litt (skulle da bare mangle, det var jo han selv som sørget for en liten avsporing.. :wink: )

Kjør debatt om én Citroënklubb her i steinrøysa, istedet 6-7-8 :shock: modellklubber!!! :?
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

JJ wrote:Om Norsk Citroënklubb kan det utvilsomt debatteres langt og lenge, og for og imot.

Kjør debatt om én Citroënklubb her i steinrøysa, istedet 6-7-8 :shock: modellklubber!!! :?
Noen momenter som i så fall må diskuteres:

Hva slags rett og plikt skal et slikt overordnet styre ha i forhold til de andre klubbstyrene?

Hva hvis det dukker opp nye interessegrupper, skal de da automatisk tas med i overordnet klubb?

Når en klubb bestemmer aktiviteter er det ikke bare å finne tid, men også personer som kan være ansvarlige for arrangementet. Begge ting må altså være på plass omtrent et år før arrangementet finner sted for koordinering med andre klubber, og jeg tviler på at alle arrangører vet hva de gjør et år frem i tid?

Er det noe poeng å ha samarbeid for hele landet, er det ikke mer interessant å ha regionale samarbeid som kan planlegge ting lokalt?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Nå er jo første skritt tatt i og med Citrophile. Det hadde jeg aldri trodd skulle gått bra.
Det viktigste for de fleste gammel-Citroën-eiere er jo veteranbilstatusen og de forhold som der følger med. Dette ivaretas av Landsforeningen for Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) hvor CX-klubben ikke er med. Merkelig nok.
Eller kanskje ikke så merkelig, for det er jo fortsatt bare de eldste CX'ene som er veteraner. Men alle blir det jo, så sant de slipper unna høgger'n.
Derfor er det min konklusjon at det egentlig er CX-klubben som står litt på sidelinja i forhold til de øvrige Citroën-klubbene i Norge, og det er derfor CX-klubben som eventuelt må jenke seg siden alle de øvrige i det vesentlige organiserer veteranbiler.
Jeg tror at en klubb etter samme lest som MB-klubben ville komme til å bli vellykket såfremt de rette personer fikk styre løpet.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

La meg med det samme få tilføye at de regionale klubbene, som organiserer veteraneiere av alle avskygninger fra BMW Isetta til Cadillac de Ville, generelt er et mye mer tjenlig redskap for det man kan kalle "veteranbilvirksomhet" enn en merkeklubb.
Merkeklubbens funksjon vil mange ganger hovedsaklig være praktisk hjelp, f.eks. med å skaffe deler og informasjon.
Å arrangere treff med landsdekkende klubber er egentlig dødfødt. Treffet arrangeres der flest medlemmer er i nærheten (altså på Østlandet, stort sett) - og vi andre som ikke finner anledning til å delta blir dermed å regne som kontingentbetalere. I slike sammenhenger er en regionklubb langt mer tjenlig.
(Den gang jeg hadde Traction Avant og ga uttrykk for de samme synspunkter, ble jeg prompte utfordret til å arrangere landstreff i Kristiansand. Det gjorde jeg, selvsagt. Og når fremmøtet da var 11 biler, mot normalt på Østlands-landstreff mellom 40 og 50, lå det egentlig et signal der også.)
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Men er det ikke slik at man har folk som planlegger aktiviteter i hver klubb pr idag? Det er vel ikke vanskelig at de kan planlegge sammen på samme måte som hver for seg... Ved en eventuell etablering av Norsk Citroenklubb (NCK), burdet det være enklere å finne folk som kan ordne aktiviteter og dermed kan færre folk fra hver tidligere klubb bli med på planlegging og dugnad, men likevel få et bedre treff eller hva det skulle være. Det vil kanskje også være lettere/mer praktisk med noen "avdelinger". Feks NCK Nord, NCK SørVest og NCK Øst, disse vil kanskje kunne finne ut at de vil arrangere et "lokalt "treff, dermed ville det i løpet av et år være flere muligheter for å delta på noe, noe nært og noe fjernt. Og ved sammenslåing av modell-klubbene vil det ikke nødvendigvis bli færre interesserte til hvert treff...
Og nye tilskudd i form av nye modeller vil ikke bli noe problem, og man vil da slippe og lete etter "den rette klubben for meg og min modell". Man vil jo aldri ende opp med den problemstillingen AM-car folka sliter med :wink: , skal de eller skal de ikke tillate Daewoo'er med Chevy-emblem adgang på treff...
Tror ikke det er enkelt å etablere NCK, men EU ble heller ikke dannet på en dag :wink: ...
Jeg klarer ikke å se ulemper med NCK, annet enn at man må lære seg til å arbeide med nye folk og glemme gamle klubbgrenser...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Jeg skal ikke slenge meg utpå i klubb-debatten, men når det gjelder stedvalg for landstreff tør jeg påstå at når det gjelder CX-klubben, har spredningen vært god siden oppstarten i '98.

Trondheim,
Kristiansund,
Haugesund,
Valdres,
Telemark,
Ålesund,
Oppdal,
Stavanger,
Tønsberg,
Støtvig/larkollen

Det handler vel mer om hvor det er noen som vil påta seg oppgaven - enn om hvor det er flest medlemmer. Det er tross alt litt jobb.
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Robert wrote:
Det handler vel mer om hvor det er noen som vil påta seg oppgaven - enn om hvor det er flest medlemmer. Det er tross alt litt jobb.

Det er akkuratt dette punktet jeg tror kan bli lettere hvis man har en felles klubb...

Jeg skal heller ikke si noe ang hvor treffene har vært. Norge er altfor langstrakt til at man kan gjøre alle til lags hele tiden. Og da det var treff rundt dørene her kunne jeg ikke komme, da jeg skrudde for fullt for å ha kjøreklar bil til treffet, men fikk ikke oljetrykk :( ...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Jeg henger meg på Robert: Jeg synes CX klubben har vært flinke med å fordele treffene geografisk og ikke bare klumpe seg på det sentrale Østlandet. Det har Norsk XM Klubb også med
Lofoten
Hunderfossen
Røros
Geiranger
Vestby (Tusenfryd)
Fagernes (Valdresflya)
Storvallen (Samtreff med svanske Citronister
Ålesund (i år)

Det er altså ikke alle klubbene som klumper treffene sine til Østlandet. Selv ute på nordvestlandet (Geiranger) i 2004 kom det ca 30 biler og 40 deltakere. Dette kunne vært mange fler med et tydeligere klubbsamarbeid.

Jeg for min del har ingen sterke meninger om klubbene regelrett skal slås sammen, eller om man skal beholde modellklubbene og bare lage en felles paraplyorganisasjon. Jeg er imidlertid temmelig overbevist om at det siste er både enklest å få til og ikke minst mindre kontroversielt for en del av medlemsmassen i flere av klubbene.

En paraplyorganisasjon (Norsk Citroen Klubb) som modellklubbene er medlemmer i, kunne som Citro1cx også har foreslått starte med bare å koordinere treff og aktiviteter og kanskje også organisere noen få store felles treff. På sikt kunne man kanskje også samordne/samabeide om rabattavtaler med mer. Da ville det vel også på sikt vise seg om det er hensiktmessig med en tettere integrering/sammenslåing eller ikke.

En paraplyorganisasjon bør etter mitt syn imidlertid bestå av MER enn bare en person fra hver klubb, helst to fra hver Citroenklubb. Dette sikrer bedre kontinuitet og informasjonsflyt mht fravær/sykdom og frafall.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Jeg nøyer meg da med å konstatere at hverken CX- eller XM-klubben noen gang har lagt sine treff til Agderfylkene. Og Norge nord for Trondheim har altså vært besøkt én gang av XM-erne. Ja ja.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Citrophilfrank
Posts: 5
Joined: Tue 24 Jun, 2008 21:08

Post by Citrophilfrank »

Jeg har nettopp fått regga meg inn her på forumet. Jeg surrer jo som mange vet, mest rundt i DS miljøet.
Så så jeg denne tråden og tenkte at jeg kunne komme med en komentar. Trenger vi egentlig EN felles Citroen klubb i Norge? Faktum er at slik vi har det i Norge, slik er det i de fleste andre Europeiske land hvor Citroen står sterkt som entusiastbil.
Nå har vi jo fått et nytt verktøy til å samle oss. www.citrophile.no (Takk Robert). Hvorfor ikke bruke det som en felles samlingsfaktor for Citroenmiljøet i Norge.?

Denne nettsiden tilhører jo som alle skjønner bladet Citrophile og styret i bladet drøfter i disse dager hva vi skal bruke siden til og hvordan vi kan utnytte denne til å verve flere medlemmer til klubbene våre. Dette er i startgropen, men jeg er sikker på at dette blir topp, og at denne nettsiden kan fungere på samme måte som det den Svenske Citroengklubbens nettside har gjort i mange år allerede,
Vi koser oss med Citrophile :-)
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Min mening...

Post by Helge MS »

Ja... som en av de som startet CX klubben så vil jeg bare si følgende.

Amen til Frank. Det går rette veien.

For øvrig Int å se at de sterkeste synspunkter kommer fra de som aldri har hatt et verv i noen Cit klubb. De som har hatt det vet at Citrophile er en bragd å få til ! Og de fyller behovet for samarbeid langt på vei.

Takk til Frank som initiativtaker for samarbeidet.

mvh

Helge MS
Post Reply