Gasskuler

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
spitsurfer

Gasskuler

Post by spitsurfer »

Hvordan er det nå igjen?

Er alle kulene på bilen like, slik at det bare er gasstrykket som avgjør hvor på bilen den kan sitte? Om detn er til fjøring, hovedakk. eller bremseakk.
Skal se om de har noen bruke kuler (til fylling) på den næraste skroten og vil gjerne vite om det spiller noen rolle hvor kula kom fra på bilen?

mvh
Torstein
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

sjekk denne linken for finne gasskuler/fjæringskuler som passer til din citroen http://www.classicparts.org/ gasskuler er tilpasset de foskjellige citroenmodeller og motorvarianter. din citroen kan bli temmelig ubehagelig å kjøre om du bruker feil gasskule på feil sylinder.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Spitsurfer

Post by Spitsurfer »

Ja, men består ikke denne forskjellen kun i hvilket trykk det er i kula? Og det kan man jo få fikset på.... Er de ellers like i utforming?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Nei ! Kulene er ikke like ellers : De har anderledes boring i hullet samt at noen (akk) har et lite forkammer før boringen! Så Dessverre : de er ikke like! :cry: :( :!:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Utdypning: Hullet: er der LHM'en blir presset gjennom fra fjør-sylinder og inn i kula. Større hull = større fart på olja = minddre dempet fjæringsbevegelse. Større hull brukes på f.eks. akkumulator som bare skal være et "reservetrykk" ved store utslag f.eks. ved ratting, som krever mer olje enn pumpa klarer vede lavt turtall.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

består ikke denne forskjellen kun i hvilket trykk det er i kula?
Fjæringskulene er av en helt annen type enn resevoar kulene. Fjæringskulene har, la oss kalle det "støtdemperventiler" mens reservoarkulene (Accene) er rene, ja akkurat "trykkreservoar" eller vindbokser som det også kalles. :? :D :lol:
Mvh (hentet nr. 15 i helga. Må huske å oppdatere sigen. :lol: :lol: )
THS

bremse- og hovedkule?

Post by THS »

Men bremse- og hoved reservoarkuler går om hverandre, eller er de også forskjellige?
Har sett endel steder på nettet at man ofte ikke anbefaler å refylle bremseakk. kula da den ofte er helt utslitt ?

Jeg må justere høyden på bilen min, men har sett et sted at det ikke er noen vits før man har sjekket at kulene er i topp stand. Det klikker hvert 10-12 sek, så jeg tror det er på tide for hovedreservoarturkula og da er det vel like greit å ta bremsekula med det samme etter det jeg kan forstå?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hoved og bremsekulene er like.
Skift begge når du først er i gang.
Mvh
Post Reply