85' GTi Turbo

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

85' GTi Turbo

Post by ingkogni2 »

Har noen spørsmål om Turboen min...
Hadde 85-modellene ABS?
Hadde dem sentrallås?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 85' GTi Turbo

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote:Har noen spørsmål om Turboen min...
Hadde 85-modellene ABS?
Hadde dem sentrallås?

IngKogni2
ABS. Vet ikke. Eventuelt som ekstrautstyr.
Sentrallås: Ja.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Hmmm... Og sentralen for sentrallåsen sitter forran girstanga som på serie 2?
Min funker nemlig ikke...

Hvor sitter det automatiske kjørelysrelèet på serie 1?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote:Hmmm... Og sentralen for sentrallåsen sitter forran girstanga som på serie 2?
Min funker nemlig ikke...

Hvor sitter det automatiske kjørelysrelèet på serie 1?

IngKogni2
Sorry, husker ikke. Men kjørelyset på serie 1 er annerledes enn på serie 2. Det er lenge siden jeg kjørte Turboen nå så jeg husker ikke hvordan det var der. Men på blåmann, og på en annen serie 1 jeg har brukt i det siste må du slå på parklyset for å få kjørelys. Parklys får du da med å bruke dimbryteren.
Kommer det ikke flere svar så skal jeg prøve å undersøke. Jeg har planer om å ta Turboen ut fra lageret før jul.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Tror inte du har ljusautomatik på den. Det kom som nordiskt tillbehör -86 och eftermonterades i respektive land. Möjligen som extratillbehör.
Styrenhet för c-lås framför växelspaken, ja.
Förmodligen inte ABS. I Sverige kunde det beställas från -86 års modell.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:
ingkogni2 wrote:Hmmm... Og sentralen for sentrallåsen sitter forran girstanga som på serie 2?
Min funker nemlig ikke...

Hvor sitter det automatiske kjørelysrelèet på serie 1?

IngKogni2
Sorry, husker ikke. Men kjørelyset på serie 1 er annerledes enn på serie 2. Det er lenge siden jeg kjørte Turboen nå så jeg husker ikke hvordan det var der. Men på blåmann, og på en annen serie 1 jeg har brukt i det siste må du slå på parklyset for å få kjørelys. Parklys får du da med å bruke dimbryteren.
Kommer det ikke flere svar så skal jeg prøve å undersøke. Jeg har planer om å ta Turboen ut fra lageret før jul.
Mvh
Det systemet som du har på blåman er uten kjørelysrelè, for jeg har det samme systemet på bruks-Athena'n, og den har ikke automatisk relè.

Tror automatikken på Turboen henger da, evt så er bryteren gåen, for jeg har bare kjørelys på trinn 1, uansett hvor mye jeg trykker på dimmebryteren, kjørelys på trinn 2, uansett hvordan dimmebryteren står, og nærlys/langlys på trinn 3....
"Skodde-lysene" virker ikke, men det lyser i lampa på dasjbordet når jeg trykker på bryteren for dem....

Så derfor skulle jeg funnet relèet... siden bilen har gått så vannvittig få km som den har, så har den naturlig nok stått endel iro, og jeg tipper at relèet kan være fastgått/brent...

Var ute og kjørte med den på gårdsveien i dag... Turbofelger med TRX på hardpakka snø på rundt 0 grader er ikke så mye feste å skryte av, men den tar seg kjempegodt fram alikevell 8) ...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Da jeg kjøpte min 83 virket heller ikke sentrallåsen, hverken når jeg låste førerdøren eller passasjerdøren. Det viste seg å være dårlig kontakt til jord i kontrollboksen (som andre har forklart hvor er). Bøyde litt på kontakten, og voila; sentrallås som fungerte.

Herlig hvordan enkelte ting, selv på en CX, kan være fantastisk enkelt å fikse :D
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
took.

Post by took. »

Styreenheten for sentrallåsen ligger rett foran girstanga ja. Vet ikke om det er originalt eller ikke, men min turbo 1 fra 85 hadde iallefall automatiske kjørelys. Rele til disse sitter ( satt iallefall på min) montert like ved batteriet. Er vel en del releer der, styrer bla kjølevifter mm..

Kjørelysene skal være slik montert at du kan slå over til parklys med dimmeren når bryteren står i posisjon 1.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Kjørelysreleet er et stort grønt et foran batteriet under lykten. Er den som min er det fornuftig å bytte alle releene der, de er gjerne brent.
Si fra om du får et forsete til overs...


:wink:
Last edited by Sturla on Fri 05 Dec, 2008 11:49, edited 1 time in total.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sturla wrote:Kjørelysreleet er et stort grønt et foran batteriet under lykten. Er den som min er det fornuftig å byte alle releene der, de er gjerne brent.
Si fra om du får et forsete til overs...


:wink:
Det er vel riktig som Gøran sier. Kjørelysautomatikken på disse er vel montert i ettertid. Da kan releet eller releene sitte der montøren fant det enklest. Og ganske sikkert da i nærheten av batteriet. Er vel enten 1. stk. dobbeltrelee eller 2. stk. enkle releer. Enkleste måten å finne dem på er vel å følge ledningene.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jonsto har helt sikkert rett, det er vel ikke make opplegg på noen..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Moderen hadde en BX der det var ettermontert kjørelys. Den var det ikke mulig å ha på parklysa :roll: Var vel ikke helt etter boka men det ble gjort av citroen i hovedstaden..........
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Jeg mener at automatisk kjørelys ble påbudt i 1985. Jeg hadde en BX16TRS 1985, den hadde i hvert fall originalmontert (les: muligens utført i Norge etter det "serviett" underlaget jeg har sett...) men det fungerte akkurat som en forventer, dvs. normalt kjørelys i "lys av" stilling, park/nærlys i "park" stilling (om jeg ikke husker feil) og normal nær/fjern i den siste stillingen.

Men på den 20 RE Break 1983 ("knekkebrødet") jeg hadde etter den bilen var det ikke kjørelys. Det førte til flatt batteri og jobb for NAF mer enn en gang... Jeg har alltid tatt det som en selvfølge at 1985 modellen av CX hadde automatisk kjørelys koblet etter samme systemet. Har faktisk sett underlag på dette også, det var håndtegnet - og på FRANSK!.... :P


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har vert ute en snartur og sett på dette nå... Parklysene virker ikke i det heletatt. Relèet til tåkelysene klikker når jeg slår på bryteren for dem....
Når tenningen er på så lyser nærlys på alle kombinasjone, unntatt trinn 3 med fjærnlys...
Når tenningen er av, så er det mørkt på trinn 1 (uansett dimmebryter). På trinn 2 kan jeg veksle mellom nærlys og parklys, men siden parklysene ikke virker, så er det helt mørkt. På trinn 3 kan jeg veksle mellom nærlys og fjærnlys.
Når jeg har bryteren i trinn 2 og nærlyset på, og så slår over til trinn 1, så hører jeg et klikk i et relè... Det kommer fra motorrommet et sted, og det høres ut som det kommer fra forran batteriet...

Nermest radiatoren, på den "relè-bjelken" forran batteriet er det et relè som ser ettermontert ut. Skal se om jeg finner ut av hvor styrestrømmen kommer fra og hvilken forbruker som er koblet til...

Men det blir en dag det ikke er 20 minus ute... :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

20 speik er dårlig arbeidstemperatur. :roll: Verktøyet fryser fast til hendene, og det er veldig lett å knekke skruer og plastikkting. Nei, hold deg inne og fyr i ovnen. Det gjør jeg og her er det bare knapt ti minus. :wink: :D
Mvh
Post Reply