Platebearbeidingsverktøy.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Platebearbeidingsverktøy.

Post by jonsto »

Tenkte jeg skulle vise dere noen bilder av det verktøyet jeg bruker når jeg holder på. :wink: :D

Her er jeg i gang med å lage ei bot til dørken (gulvet :wink: ) på førersiden-

Image

Dette er verktøyet jeg bruker til denne opperasjonen.

Image

Og så har jeg dette til andre ting. (Samt en del mer. :wink: :D )

Image

Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Ahh! Dette gleder en ex-biloppretter å se at det finnes noen som har sansen for å forme plater :)

En krympe- og strekke-maskin hadde gjort seg. Dette koster jo litt, men kombinert med en liten plateknekke kan man lage veldig mye nyttig. Gasolin selger mye bra, og har forstått at det ikke nytter å skrive med gaffel i disse Internett-tider.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg har jo 8 år på karosseriverksted da vet du. :wink: :D Lakkerte for det meste, men gjorde jo andre ting også.
Gassolin har mye bra. Handler en del der. Har en liten knekkemaskin. Som jeg setter fast i skrustikka, men den svarte ikke til forventningene. Må nok konstruere en selv. :roll:
Krympe strekke maskin har jeg tenkt mye på, men har ikke fått det akkutte behovet enda. :shock: men naboen har om det skulle bli prekært. Han har også engelsk hjul, så det finnes muligheter. :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Gøy å se dette! :D Det blir nok mye bra karosseriarbeid av dette!

Det virker som om du former alle platene kalde. Jeg er en utsøkt amatør på området karosseriarbeid, men har da likevel formet noen deler. Da her jeg hatt betydelig glede av et gass sveiseapparat til å varme plater med for å gjøre formingen enklere. Gjort med nennsomhet trenger det ikke å føre til formforandringer som krever stuking eller strekking for å få platene tilbake til den formen en ønsker..

Er jeg på jordet ved å gjøre den på en slik måte i mangel av mere maskinelt utstyr for å forme plater?


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

glødede plater ruster mer og fortere, er min erfaring...

H.SaX
Post Reply