Tenningslåssekvens...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Tenningslåssekvens...

Post by TransMedia Int. »

Hvisomatte jeg har en Visa/C15, skal ikke da tenningslåspunktene være:
0- Inn med nøkkel
1- Tenning og alt mulig annet
2- Start!

Så nå da denne bilen har:
0- Inn med nøkkel
1- Tenning og alt mulig annet
2- Varsellampe-tivoli og knatrende reléer inni dashbordet
3- Totalmørkt&dødt

...så da er nok et tenningslåsbytte nødvendig? Eller skal det være tre faser på disse?
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

0
1 radio og div
2 tenning på
3 start

sjekk batteri tilkoblinger er der strøm, dårligt med strøm gå alt i sort når du prøver og aktivere starter
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Ta inte för givet att det beror på defekt tändningslås! Det KAN vara låg batterispänning / dålig kontakt på batterikablarna.

..... och "Finnemann" hann före.... :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Slik ser det ut på en Visa fra 70 tallet:

Image
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

Hrm... håpet det var så enkelt. Er nok av spenning når nøkkelen tas til første hakk, da lyser ihvertfall alle røde lamper. Om det er noe ACC før dette, prøvde jeg ikke. Det som var merkelig var altså neste hakk, hvor jeg da forventet at bilen startet, men da var det noe større kortslutningsproblemer med rødlampene og reléene som nevnt, og når jeg da omsider får vridd nøkkelen til startpunktet slukker absolutt alt.

Me får ta kjappisvarianten, med Tenning På og kabel fra starter/solenoid til batteri... regner med det er mulig, om jeg finner startmotoren bakoppunder der... :?
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

På C15 er det noe slik som:
0 (inn og ut med nøkkel)
1 (merket A) strøm (røde lamper etc)
2 (merket M) tenningstrøm
3 (husker ikke merket...) startmotorstrøm

Så mellom 1 og 2 er det et lite punkt hvor nøkkelen ikke stopper, men hvor tenningslåsen settes i en posisjon slik at den kan trekkes ut.

Så: tenningslåsen er en vanlig feilkilde på C15. De må byttes etter en stund og nettopp derfor er det vanskelig å finne noen fungerende hos biloppsamlerene. I værste fall risikerer du å stoppe opp langs veien (f.eks i Karlskoga på vei fra Uppsala til bryllup i Sarpsborg... ;) )
Komplett låssett fåes betydelig billigere hos f.eks Classicparts enn hos Citroënforhandleren.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

På C15 er det noe slik som:
0 (inn og ut med nøkkel)
1 (merket A) strøm (røde lamper etc)
2 (merket M) tenningstrøm
3 (husker ikke merket...) startmotorstrøm
Da er det altså ingen forskjell på lysende lamper mellom 1 og 2? Om olje- og ladelampe lyser på 1 (sammen med to andre rød), burde vel også tenninga være på? Ellers ryker jo mitt direktekabel-batteri-til-startmotor-prosjekt om nøkkelen må stå i min Tivoli-stilling for å få tenning...
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Om det klaprer i releer, blinker lamper osv. i den siste stillingen før kjøring av startmotor eller når en prøver å kjøre starteren virker dette mest som et batteriproblem, enten dårlig kontakt på polene (ikke usannsynlig), eller kollapset/utladet batteri. (som noen andre allerede har antydet)

I "kjøre" posisjon er alle forbrukere normalt innkoblet og da vil problemet bli mer synlig. Klapringen skyldes i så fall at releer faller pga. lav spg og så trekker igjen når spg stiger igjen pga. redusert last.. . Og så gjentar syklusen seg....

Finn frem ditt trofaste voltmeter og sjekk....

Jeg har ikke så mye å bidra med når det gjelder tenningslåsen på denne bilen, derfor et litt rundt svar....


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

n10516 wrote:Om det klaprer i releer, blinker lamper osv. i den siste stillingen før kjøring av startmotor eller når en prøver å kjøre starteren virker dette mest som et batteriproblem, enten dårlig kontakt på polene (ikke usannsynlig), eller kollapset/utladet batteri. (som noen andre allerede har antydet)

Med hilsen

Vidar
Jo takk, men tenkte ikke på å måle all den tid alt lyste 100% OK av interiørlys og alt annet, og et ekstra battteri ble tilkoblet nettopp for å utelukke batterifeil. Og skjønner ikke helt at det skal være to posisjoner på tenningslås uten noe visuell forskjell, akkurat de samme lampene som gikk bananas ved trinn 2 som lyste konstant på trinn 1...
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Okei. Måtte bare løpe ut og sjekke for å være på den sikre siden. (Kona lurte på hva i all verden det gikk av meg som plutselig måtte ut og titte på tenningslåsen...)

Her er fasiten for en 1990 C15E, og jeg mener låsen skal være lik på C15 og Visa gjennom flere årsmodeller...

0 - Merket S (nøkkel inn og ut)
1 - Merket A (All strøm unntatt tenning går på. Lys, vifte, vidusvisker etc inkl de røde varsellampene for batteri og oljetrykk)
2 - Merket M (All strøm inkl tenning, og de røde varsellampene skal slukne)
3 - Merket D (Startmotorstrøm)

Og en strek for å markere punktet mellom A og M hvor man kan få ut låsen. Men som sagt. Tenningslåsen er et svakt punkt på C15/Visa, så dersom det ikke er dårlig batteri vi har med å gjøre her, så anbefaler jeg å bytte låsen. (15 minutters arbeid med en liten stjernetrekker og en syl/spiker el.l)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

TransMedia Int. wrote: et ekstra battteri ble tilkoblet nettopp for å utelukke batterifeil.
HUR/VAR kopplade du det extra batteriet? Om det finns kontaktfel mellan polskor och kablar så händer det att man sätter klämman utanpå kabelskon vilket inte ger något alls........ :cry: Om original (pressade) polskor finns kvar bör dessa bytas oavsett!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Forskjellen mellom de to trinnene på tenningslåsen er tydeligvis, ref. Alx, (og som på en del biler av mer tvilsomme merker), at i den første stillingen er mye med, bare ikke spenning til selve driftskretsen for motoren (coil evt. ECU etc). Dette skulle ikke utgjøre så utrolig mye, trolig ca max 5 - 7 A, men det kan være nok... Støtter også Gørans vurdering av påpressede batterisko i fohold til tilkobling av hjelpebatteri - og generelt også, for den del.

Hvordan koblet du til hjelpebatteriet? og du har heller ikke beskrevet hva som skjer om du prøver å kjøre startmotoren. Starter f-skapet? Om starteren surrer og gås - og motoren fyrer, kan en utelukke kontaktfeil på batteriet og må se på de litt mer "utagerende" feilkildene....


Med hilsen


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

Alx wrote:Okei. Måtte bare løpe ut og sjekke for å være på den sikre siden. (Kona lurte på hva i all verden det gikk av meg som plutselig måtte ut og titte på tenningslåsen...)

Her er fasiten for en 1990 C15E, og jeg mener låsen skal være lik på C15 og Visa gjennom flere årsmodeller...

0 - Merket S (nøkkel inn og ut)
1 - Merket A (All strøm unntatt tenning går på. Lys, vifte, vidusvisker etc inkl de røde varsellampene for batteri og oljetrykk)
2 - Merket M (All strøm inkl tenning, og de røde varsellampene skal slukne)
3 - Merket D (Startmotorstrøm)

Og en strek for å markere punktet mellom A og M hvor man kan få ut låsen. Men som sagt. Tenningslåsen er et svakt punkt på C15/Visa, så dersom det ikke er dårlig batteri vi har med å gjøre her, så anbefaler jeg å bytte låsen. (15 minutters arbeid med en liten stjernetrekker og en syl/spiker el.l)
Hadde sett på forumet her før at du hadde en C15, så jeg tenkte faktisk igår at jeg kunne jo lett spore deg opp og ringe for en kjapp info-samtale da jeg fant svært lite på nett (hvor blir det av Akuten!?), men så så jeg klokken var blitt 01.30... (som vanlig når man havner på diverse fora). Kunne jo blitt en interessant kommentar fra kona da når du la på og meddelte at "-Nei det var bare en totalt fremmed fyr fra et eller annet forum som lurte på hvor mange hakk det er på tenningslåsen i bilen min". :D:D

Tror jeg skal prøve noe mer og annet på batterisiden da ja... M-stillingen prøver nok sitt beste for å få på tenninga, men for lite strøm er jo da en åpenbar grunn til tivoliet. Så heller for meg en kortslutning i tenningslås pga for mange hakk og nøkkel som vris for langt... har nok hatt for mye italiensk i stallen i det siste...
og du har heller ikke beskrevet hva som skjer om du prøver å kjøre startmotoren. Starter f-skapet? Om starteren surrer og gås - og motoren fyrer, kan en utelukke kontaktfeil på batteriet og må se på de litt mer "utagerende" feilkildene....
Står i første innlegget dah... Totalmørkt&dødt når jeg vrir mot start. :wink: Takker for hjelpen sålangt, så fer me sjå om jeg omsider kan få en Citroen i hus igjen...
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

TransMedia Int. wrote:hvor blir det av Akuten!?
Den är på gång..... genomgår en större översyn och byte av plattform. Under tiden finns många "akutenister" här: http://citroenakuten.egetforum.se/board/
Alla är välkomna!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Beklager, jeg kom sent inn i denne diskusjonen og leste derfor de første innleggene litt diagonalt...

Om det er slik at dashboardet blacker ut fullstendig og det skjer null og niks i motorrommet når du vrir nøkkelen mot start, er jeg svært sikker på at problemet ditt ligger i strømforsyningen i bilen. Jeg ville, som jeg alt har foreslått, konsultere min trofaste Fluke, han vil sikkert gi meg en grei melding om spenningsforholdene i bilen - og hvor evt. "voltene" blir vekk...

Polsko, evt. defekt/dårlig oppladet batteri er min mistanke nr 1 i dette tilfellet, men det står nok også lenger oppe i denne diskusjonen!

Og så litt alvor: når en har problemer av denne typen, vil jeg sterkt anbefale at en går rett på spenningsmålinger, fremfor å vurdere alskens andre problemstillinger... Det er klart at også jakt på elektriske feil kan være svært komplisert og i en viss grad krever kompetanse og god kjenskap til bilen og dens komponenter (derfor spør jeg også om elektriske feil...) Men mye kan avklares om en bruker logikk - kombinert med enkle målinger.

Slike måleresultater gjør det også vesentlig enklere å komme med gode tips om hvor feilen ligger.



Med elektronisk hilsen


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply