CX lever farlig

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg har loddet på kabelsko på denne og jeg har loddet noen ledninger direkte på den. Rengjort omhyggelig og smurt inn med batteripolfett. Etter det har den ikke gitt meg noen problemer.
Lodding høres ut som en bedre løsning. Jeg stakk innom Clas Ohlson i dag for å kjøpe kabelsko. Det pussige var at de kabelskoene de hadde der er av samme type som var i handelen den gangen jeg som 18 åring i 1980 monterte stadig flere høytalere og forsterkere i en Opel Kadett jeg disponerte på den tiden. Jeg trodde det ville være litt bedre kabelsko i handelen i dag, men jeg klippet av de gamle og festet de nye med skikkelig kabeskotang med utveksling og tapet med elektrikertape over så nå får vi se om dette holder.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Black Lemon wrote:... og tapet med elektrikertape over så nå får vi se om dette holder.
Bruk heller krympestrømpe; det er ei mykje meir varig og sterk løysing.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Hvor lenge var Adam i paradis?

I dag begynte tøyset igjen. Starteren slo inn i dag tidlig uten problemer. Stoppet og startet to ganger etter noen minutters kjøretur og starteren slo inn hver gang uten problemer og jeg var fortsatt i paradis. Men så etter at bilen hadde stått i et par timer, skulle jeg starte igjen og da var det dødt. Jeg prøvde med boosteren, men det hadde ingen innvirkning. Jeg rugget litt i de øvrige kontaktene ved batteripolene da dette tidligere hadde gitt resultater og plutselig slo starteren inn igjen og bilen startet. Vel hjemme gikk jeg over de andre kontaktene, deriblant den svarte plastikkontakten nær batteriet (aner ikke hva denne er til), men alt var like dødt. Jeg tok opp kontakten jeg satte i forleden dag og tok den tynne ledningen fra solenoiden til startmotoren rett på batteriet. Det sa tydelig klikk, men startmotoren var like død. Jeg jekket opp bilen og sprayet litt elektrorens på kontaktene ved startmotoren. Etter å ha senket bilen ned igjen gjorde jeg et nytt startforsøk og da startet den på første forsøk. Stoppet og startet flere ganger, men merket at noen ganger slo ikke starteren inn med en gang. Jeg mistenker nå at det er selve starteren det er noe feil med. Starteren er ikke mer enn kanskje 5 år gammel og jeg synes det er rart at den skal være gåen allerede. Den forrige varte jo i 18 år.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Jeg ville vurdert å bytte ut polskoen på batteriet, sjekket polsko og kabel fra batteri til jord og jordingskabel mellom karosseri og motor..

-Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg ville vurdert å bytte ut polskoen på batteriet, sjekket polsko og kabel fra batteri til jord og jordingskabel mellom karosseri og motor..
Alt dette er nettopp skiftet så CXen driver med farlig spill om dagen, men du verden så deilig den er når man svever avgårde i den. Jeg er derfor overbevist om at CXen må være dyppet i kvinnelige hormoner istedenfor sink da den ble satt til verden.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei!

Jeg har stor tro på Ohms lov, logisk tankegang og et voltmeter.... Mulig jeg er litt treg, men er problemet at bilen ikke starter fordi starteren ikke slår inn - eller trekker den spenningen svært lav?

Om starteren ikke slår inn, må du sjekke at solenoiden, magneten som trekker startdrevet inn i startkransen og legger spenning til starteren. Det er, om jeg ikke husker feil, der den lille kabelskjøten kommer inn i bildet. Om du måler null volt på styrespenningen til solenoiden, må du feilsøke kretsen fra tenningsnøkkel og frem til starter. Litt klønete når det er bikkjekalt ute (hunden min nekter å gå ut...), men nødvendig.

Om starteren slår inn og trekker spenningen "i bånn" uten at den drar rundt, må du feilsøke kabelsko og den fete kabelen frem til starteren. Vær obs på at slitte lagere kan gjøre at ankeret tar borti stator slik at den ikke får rotert, men det pleier å være en permanent tilstand og gir gjerne noen ekle lyder forut for at starteren ikke går rundt...

Det ble kommentert at 12,8V er en OK polspenning på et ubelastet batteri. Det er jeg enig i, svært ofte er det noe deromkring en måler, særlig når det er kaldt. Men ved ca 20 grader er cellespenningen 2,2 V, dvs. 13,2 på et 12 V batteri.... Men det er nok mest av akademisk interesse her....

Dette er løsbart, men krever sikkert en del banning.... Og da er CX-en trygg igjen...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

n10516 wrote: Det ble kommentert at 12,8V er en OK polspenning på et ubelastet batteri. Det er jeg enig i, svært ofte er det noe deromkring en måler, særlig når det er kaldt. Men ved ca 20 grader er cellespenningen 2,2 V, dvs. 13,2 på et 12 V batteri.... Men det er nok mest av akademisk interesse her....
De som lager startbatterier forholder seg til 12,72V for et fulladet batteri.

http://www.exide.dk/start/voltmeter.asp

Dersom man skal feilsøke, bør man ikke lete etter feil som ikke er der...
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det stemmer ikke med den teoretiske maksimale cellespenningen, men det er OK for meg, et sted må en sette strek og at batteriprodusentene velger det tar jeg til etterretning. I dette tilfellet gjelder det å finne ut hva denne bilen lider av.... Og heller ikke jeg tror det har noe med akkurat det spørsmålet å gjøre...

Så det ble litt "off topic", ikke så uvanlig på dette forumet - eller andre for den del.... Beklager at jeg tok det opp på nytt.

Det viktige er å finne hva som gjør at denne bilen svikter sin (u)lykkelige eier.....


Med hilsen


vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bytt starter, ikke kast den "gamle" den kan kanskje gjøres noe med. Om den er fem år eller 18 år spiller ingen rolle. Det kan være feil på produkter som ligger i butikken

og om du skulle finne på å selge så vetvi nå at prisen går opp jo flere feil og heft det er med den :? :wink:
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg bestiller ny starter og ser hvordan det går. Jeg må kunne stole på CXen. Har kjørt XM noen dager og det er bra, men fjæringskomforten i CX overgår XM lang vei. Nylig merket jeg et parti ved avkjøringen ved Hvalstad retning drammen på E18. Her er det noen ujevnheter som får XM til å riste, mens med CXen merkes ikke disse ujevnhetene overhodet. En av mine døtre danser ballett og når jeg henter venninnen og henne etter trening synes de det er så deilig å sitte i de mye baksetene i CX, og disse jentene er ellers vant til å sitte bak i XM eller C5 og det er jo ikke akkurat trebenker i de bilene heller. Nei CXen må tas vare på og om et år har CXen og jeg 20-årsjubileum sammen og det skal vi feire sammen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Black Lemon wrote: Alt dette er nettopp skiftet så CXen driver med farlig spill om dagen, men du verden så deilig den er når man svever avgårde i den. Jeg er derfor overbevist om at CXen må være dyppet i kvinnelige hormoner istedenfor sink da den ble satt til verden.
Nå er jeg ikke så veldig inne på slike ting, men mener du med dette å antyde at kvinner ikke er rustfrie? :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

n10516 wrote:Det stemmer ikke med den teoretiske maksimale cellespenningen, men det er OK for meg, et sted må en sette strek og at batteriprodusentene velger det tar jeg til etterretning.
Det kommer nok helt sikkert av at man ikke får kjøpt kommersielle akkumulatorer med rent bly i platene. Rent bly er for svakt mekanisk til at det er brukbart.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det høres logisk ut. Vet du noe mer om hva slags legering som brukes i platene i dag og hvilken teoretiske cellespenning de skal gi (jeg mener litt mer elektrokjemisk forklaring enn å dele på seks...)


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

n10516 wrote:Det høres logisk ut. Vet du noe mer om hva slags legering som brukes i platene i dag og hvilken teoretiske cellespenning de skal gi (jeg mener litt mer elektrokjemisk forklaring enn å dele på seks...)


Vidar
Jeg er ikke kjemiker, så teorien får ligge. :wink:

Det jeg vet, er at det man tidligere omtalte som "blybatteri" er legert med antimon for å få opp mekanisk styrke. I dagens mer moderne utgaver er det kalsium og sølv med i bildet også.

Det er masse lesestoff om startbatterier å finne i "CAR AND DEEP CYCLE BATTERY FAQ 2009" som jeg linket til tidligere.

Dette er avsnittet om spenning i forhold til ladenivå:
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#ocv_soc

Hele:
http://jgdarden.com/batteryfaq/index.htm

Det "skumle" med å måle tomgangsspenningen er jo at en liten spenningsforskjell gir store utslag i ladenivå. Bland inn kjemien (som vi egentlig ikke vet noe om) og temperaturen også, og det er lett å trekke feil konklusjon.

Det er derfor jeg plukket litt på 13,2V. Dersom man forventer at dette er tomgansspenningen for fulladet batteri, mens man måler 12,6V til 12,8V som synes å være mer typisk for de batteriene man får kjøpt, vil man kunne tro at det er ~50% fulladet mens det faktisk er helt OK.

Man må også være klar over at korrekt tomgangspenning, eller korrekt syrevekt, ikke sier særlig mye om batteriet faktisk er i stand til å gi ut nok strøm. Det sier egentlig kun noe om ladetilstand i forhold til hva batteriet faktisk er i stand til å ta opp, og det kan være svært mye mindre enn hva det ble konstruert for.

Derfor er det viktig å gjøre som du har foreslått tidligere: Mål spenningen med relevant belastning. Da får man et mye bedre bilde av batteriets virkelige tilstand.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

Glitrende utledning!

Jeg er helt enig med deg i at belastningstest er en lagt bedre måte å teste batteriets egenskaper i bilen på enn å måle tomgangsspenningen.

Det er mulig at vi bør gå over til å måle syrevekt igjen fremfor å måle tomgangsspenningen. Det sier jo egentlig svært mye om hvor oppladet batteriet er. Jeg har vært litt sløv på det området de siste årene, dvs. siden jeg ødela den siste syrevektmåleren jeg hadde....

Jeg skal studere de linkene du viser til her....


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply