CX lever farlig

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

CX lever farlig

Post by Black Lemon »

Jeg vet at det er en lignende tråd her, men starter en ny da symptomene ikke er helt de samme.

CXen min lever farlig om dagen. I går kveld ved Skansebakken innerst i Sørkedalen etter skitur nektet startmotoren å slå inn. Temperaturen var minus 13 grader og bikkja og jeg var kalde. Jeg hadde selvsagt tørt tøy i CX, men mobiltelefonbatteriet var flatt og jeg fikk kastet bikkja og meg på bussen til Røa der min bedre halvdel plukket meg opp i XM. Inn til Skansebakken igjen og med startkabler startet CXen. Batterriet var nytt i høst da jeg hadde samme problem da. I dag har jeg skiftet jordingskabler og begge polsko, renset og hatt på kobberpasta. Batteriet holder 12,8 volt og med motoren i gang ligger spenningen på mellom 14 g 14,5 volt. To ganger i det siste har jeg kun fått startet med startkabler fra XM.

Jeg var fristet til å kjøpe ny bil i dag, men holdt meg i skinnet og kjøpte meg en booster i stedet som jeg skal ha i CX som sikkerhet.

Startmotoren er kanskje 3-4 år gammel så den kan vel ikke være gååen ennå. Den gamle holdt i 20 år. Hva kan være feilen her?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Batteriet er ikke fulladet på 12,8V om instrumentet ditt leser riktig spennning. Ladespenningen høres OK ut. Jeg ville startet med det innlysende, sjekke strammingen på generatorremmen, lade batteriet med en god hjemmeladet etc.

Deretter ville jeg gjort spenningsmålinger i nettet med høy last på el anlegget. Du må prøve å finne ut om du har spenningsfall ut over det normale. Det kan være en kabelsko, polsko el. Begynn med å måle spenningen på generatorens utg. klemme. Om den er OK, kan du anta at den er i orden. Skjekk så spenningen på batteripolene (mål helst på selve polen, ikke på klemmene) Om denne spenningen også er OK, må du vurdere kjøremønsteret ditt litt.

Mye korte turer? Ofte med alle forbrukre innkoblet? Da vil generatoren neppe klare å holde batteriet fulladet. Dette er, som du helt sikkert vet, en vanlig årsak til at bilen sliter med startproblemer.

Om CX-en brukes lite, må du vurdere "strømtyver", både de som alltid er der og evt. uønskede forårsaket av krypstrømmer, mulige overledninger etc. Du må gjerne måle forbruket med et ampéremeter når tenningen er av. Jeg har ingen typiske verdier å vise til, men avlest verdi må være svært liten.

Noen forbrukere, slik som klokke, backupstrøm til radio, ECU etc. bruker hele tiden"litt" strøm og gjør at batteriet vil gradvis lades ut.

Problemet er løsbart, et voltmeter og logisk tankegang gjør mye her..
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg leste litt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXEL.HTM

og tenkte at det kanskje kan være problemer med tenningsnøkkelen, men er det da sannsynlig at jeg får start med startkabler? Det kan jo også være tilfeldig at den startet de to gangene jeg har brukt startkabler.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

n10516 wrote:Batteriet er ikke fulladet på 12,8V om instrumentet ditt leser riktig spennning.
12,8V er helt fint.

http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#ocv_soc

Spenningsmåling for å fastslå ladetilstand krever mer kontrollerte forhold enn hva man kan få til med en tlilfeldig måling med batteriet i bilen.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Om du oftast kör turer under 2 mil så hinner inte generatorn att ladda batteriet fullt vintertid. Du kommer att tappa lite för varje dag som går men det märks inte förrän det är försent. :cry: Sätt på underhållsladdning någon dag (natt) varje vecka!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Er det en 75A generator?
Den bør klare rundt 900W

Jeg har også mange tunge forbrukere men generatoren leverer både til de og til lading uten problemer og da har jeg 500W bare på fulle lys.
batteriet klarer ikke ta mange A på vedlikeholdslading typisk 3-5 A så det hjelper altså ikke om man har en kjempediger dynamo.

For å finne ut om den leverer nok setter du på alt du har av forbrukere og måler spenningen mens motoren går på turtall litt over tomgang.
Synker spenningen til under 13,2V ville jeg satt fukus på generatorens kapasitet. Ideellt bør den være 14,2 eller deromkring.

Jeg antar at problemet skyldes lekkasje.
At det lekker strøm ett sted når bilen står parkert?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ledningen til innslaget på startmotoren har en skjøt like i nærheten av batteriet. Ved å ta opp denne skjøten og ta den direkte til + pol unngår du spenningsfsllet gjennom tenningslåsen. Har hjulpet meg flere ganger.
Mvh
Last edited by jonsto on Wed 11 Feb, 2009 13:16, edited 1 time in total.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Ledningen til innslaget på startmotoren har en skjøt like i nærheten av batteriet. Ved å ta opp denne skjøten og ta den direkte til jord unngår du spenningsfsllet gjennom tenningslåsen. Har hjulpet meg flere ganger.
Mvh
Dette skjønte jeg ikke jon.
Vil dette si at + er direkte og at inslaget ativeres gjennom minus?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Slkettet.
Last edited by jonsto on Wed 11 Feb, 2009 13:17, edited 1 time in total.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Citroencx wrote:
jonsto wrote:Ledningen til innslaget på startmotoren har en skjøt like i nærheten av batteriet. Ved å ta opp denne skjøten og ta den direkte til jord unngår du spenningsfsllet gjennom tenningslåsen. Har hjulpet meg flere ganger.
Mvh
Dette skjønte jeg ikke jon.
Vil dette si at + er direkte og at inslaget ativeres gjennom minus?
Neida. Den ledningen som kommer (med +) fra tenningslåsen har en skjøt like i nærheten av batteriet. Den kommer som regel ut av den store strømpen som går med hovedstrømkabelen fra batteriet til startmotoren.
Mvh
Jo men hvor kommer jord inn i bildet her?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:oops: :oops: :oops: Uffda! Fingertrøbbel. Har rettet det opp i innlegget og slettet det forrige svaret. :oops: :oops:
Driver med slektsregistreing også, så korekturlesinga ble litt mangelfull. :roll:
Mvh
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Tipset ditt Jonsto har hjulpet meg mang en gang.

Spenningsfallet fra batteri til tenningslås og tilbake til innslagsstyringen på solenoiden på startmotoren er avgjørende når batterispenningen er lav. Husk at tenningen må stå på :D

Jeg hadde en periode i livet mitt som student hvor samværet med med min CX25 Auto var relativt anstrengt. Økonomien var dårlig, og starteren var dårligere. Standardposisjon ved starting av bilen var bøyd over motoren med hammer i venstre hånd ( for å slå på startmotoren), og den tynne ledningen fra startmotoren mot plusspolen i høyre hånd.

-Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Ledningen til innslaget på startmotoren har en skjøt like i nærheten av batteriet. Ved å ta opp denne skjøten og ta den direkte til + pol unngår du spenningsfsllet gjennom tenningslåsen. Har hjulpet meg flere ganger.
Mvh
Aha. Her ligger kanskje hunden begravd. Jeg koblet fra skjøten for å sjekke om det var riktig ledning. Starteren slo ikke inn med denne frakoblet så jeg antar jeg var på rett spor. Kontakten så ikke særlig bra ut. Jeg sprayet med elektrospray og klinte på litt kobberpasta og satte den sammen igjen. Batteriet viste fortsatt 12,8 etter at bilen har stått i ca. 2 døgn. Altså ikke noe spenningsfall av betydning på to døgn tross kaldt vær. Etter å ha koblet sammen kontakten slo starteren inn som den skal og motoren startet lett. Jeg håper denne skjøten er synderen så jeg slipper og fikle med tenningslåsen. Jeg får vel lage en ny skjøt med bedre kontakt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

I dag tidlig var det femten minusgrader og jeg var spent på om starteren ville slå inn. Starteren slo inn med en gang og motoren startet lett. Etter en liten kjøretur til barnehagen med minstemann var jeg spent på om det ville gå like glatt igjen. Det gjorde den ikke, men starteren slo inn på andre forsøk. Det vel fortsatt for dårlig kontakt i skjøten. Jeg skal skifte skjøten og se om det kurerer problemet helt og melde tilbake.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg har loddet på kabelsko på denne og jeg har loddet noen ledninger direkte på den. Rengjort omhyggelig og smurt inn med batteripolfett. Etter det har den ikke gitt meg noen problemer.
Post Reply