Ombygging fra GTI til Turbo 2 (Bensin til diesel)

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jacomed
Posts: 10
Joined: Mon 27 Apr, 2009 23:39

Ombygging fra GTI til Turbo 2 (Bensin til diesel)

Post by jacomed »

Har en alldeles rustfri GTI med defekt gearkasse og en alldeles opprustet Turbo 2 med motor/gear som nytt.
Regner med at det er en smal sak å bygge om teknisk sett men hva med godkjenning og registrering.
Er det noen som har erfaring med myndighetene i tilfelle av ombygging fra bensin til diesel?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vet av folk som har gjort det. Begge veier. Hva som kreves av dokumentasjon vet jeg ikke, men alle modellene levertes jo med alle motorene så det skulle jo ikke være noe problem. Men så var det dette med byråkratiet da. Om ingen andre vet så kan jeg tre støttende til. Teller et par tre bilsakkyndige i min bekjentskapskrets. :wink: :D :roll:
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Jeg har bygd om en Alfa 155 2.0 (4. syl) til 2.5 V6 og fått dette godkjent. Jeg kjenner også en representant for kompetansegruppen for oppbygging og ombygging av kjøretøy på Risløkka i Oslo, og har spurt om å bygge om en bensinbil til diesel. Dette skal ikke være noe anderledes enn operasjonen jeg gjorde med Alfaen.

Det er mye enklere å få dette igjennom om man har en komplett delebil, både teknisk og papirmessig. Du vil bli spurt om det er forskjeller på karosseri, hjuloppheng og bremser, og her kan du referere til delekataloger på din bil og donorbilen. Det som ikke er likt må monteres over fra delebilen.

Det er ett viktig element, som er helt sær-Norsk. Vegvesenet kan ikke justere akselvektene i vognkortet, mens i alle andre land kan kontrollmyndighetene endre på disse om man har nødvendig dokumentasjon. Min Alfa-ombygging ble godkjent med minste margin, for vognkortet til delebilen hadde maks akselvekt som var 40 kg. mer enn bilen jeg skulle godkjenne. Motoren var tyngre, og med to personer i framsetene var bilens vekt på fremaksel akkurat på maks tillate vekt. Det spiller ingen rolle om man setter over alle forstillingsdelene (som i dette tilfelle var forskjellig) fra donorbilen, det er vognkortet fra bilen man skal ha godkjent som teller.

Nå tror jeg ikke det er så vanskelig på en CX, for det er vel ikke så store forskjellene mellom modellene, og vekten på en Turbodiesel er vel ikke så mye høyere enn en 2.5 bensin. Det er likevel greit å sjekke vognkortene før man begynner.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ta kontakt med importør. de lager et skriv på at det ikke er forskjell på bremser/understell på den ene kontra den andre. Dermed er det bare å bygge om og vise på biltilsyn. Jeg har vært med på å bygge om en 20RE til GTI Turbo . Tror ikke det bøy på store problemer. Bileier er forumdeltager her...
har masse Citroèn:-)
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Ombygging bensin-diesel

Post by knut »

Tor Tinholt, Ulefoss har bygd om mange og de er omregistrerte på Notodden så der kjenner de godt til hva som må til får å få bilen godkjent.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Det er riktig som Pål skriver, men dette med akselvekter gjelder fremdeles. Produsents representant i Norge (importør) kan godkjenne endringer av vekter, og noen importører er villig til å gjøre dette.

Det er mye mulig at Citroën importør er villig til å gi slik dokumentasjon, men dette er entusiaster for Italiensk biler ikke bortskjemt med, og da ligger dokumentasjonsansvaret på eier. Vegvesentet er stort sett ikke så vanskelige å ha med å gjøre, bare man har dokumentasjon i en eller annen form.
Post Reply