-91 Gti stv. 68000km!!!

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

JEG
Posts: 21
Joined: Fri 11 Jul, 2008 11:07
Location: Oslo

tgi

Post by JEG »

Hei, takker. Skal prøve å få tatt bilde av setet. Kan jo sende det på mail.

Mvh

Jan-Erik
Xantia 2,0 automat 1995
CX TGI 1991 68000km
Xantia 2,0 16 v Activa 1996 Kun 79 000km
Bilen er strøken, å til salgs(Kun sommerkjørt) Påkostet over 26000 kr teknisk i vinter. Alt gjennomgått, mye nytt. Rustfri.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Flott at bilen endte hos noen i CX-miljøet! :D
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
johanam
Posts: 31
Joined: Sun 07 Oct, 2007 22:30

Post by johanam »

Ja, gratulerer.
Jeg kjøpte selv min 90 (ny 91) 25 TGi med automat for noen år siden da den ar gått ca 128-tusen km og brukte noen månder på å få den i topp stand. Det er en utrolig lettkjørt og smooth CX, beste jeg har hatt.

Min var også vare i utgangspunktet, uten katalysator. På EU er det samme maset hver gang at den mangler katalysator...Det ble innført senere på varebiler.

Men den har el. vindusheiser og original baksete med tre nakkepter og delt siderygg. Interiøret er blåflekket.

Det eneste jeg iriterer meg over er at den mangler en over-drive knapp når man kommer ut på landeveien (automaten har bare 3 gear!). Rett under 3000 omdr i 100 km/t er noe høyt og den blir liggende å ride på omdreiningene og ikke minst brenne masse fuel.

På den andre siden, bensinforbruket er mer stabilt gjennom hele året enn andre CX'er jeg har hatt, ca 1.1 i snitt. Får den avogtil ned mot 1 liter, for det meste ligger den ca på 1.1. Forrige CX22 brukte ofte 1.5 liter om vinteren på korte turer.

Siste 3/4 år har min stått etter at viften gikk løpsk for kona og satte fyr på ledningsnettet og sikringsboksen. Nå er det byttet (....ganske mange ledninger bak dashbordet..! og en virrvarr av plugger..men et system i galskapen bare man tenker seg om) ..nesten alt virker untagen viften, den går bare på full fart... har bytet IC-styrte regulatoren under hanskerummet uten hell. Men kanskje den jeg byttet med også er gåen..hvem vet?

Lykke til med TGi'en din. Det er en super bil, de lages ikke slik lenger!

Mvh, Johan.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

johanam wrote:Ja, gratulerer.
Jeg kjøpte selv min 90 (ny 91) 25 TGi med automat for noen år siden da den ar gått ca 128-tusen km og brukte noen månder på å få den i topp stand. Det er en utrolig lettkjørt og smooth CX, beste jeg har hatt.

Min var også vare i utgangspunktet, uten katalysator. På EU er det samme maset hver gang at den mangler katalysator...Det ble innført senere på varebiler.

Men den har el. vindusheiser og original baksete med tre nakkepter og delt siderygg. Interiøret er blåflekket.

Det eneste jeg iriterer meg over er at den mangler en over-drive knapp når man kommer ut på landeveien (automaten har bare 3 gear!). Rett under 3000 omdr i 100 km/t er noe høyt og den blir liggende å ride på omdreiningene og ikke minst brenne masse fuel.

På den andre siden, bensinforbruket er mer stabilt gjennom hele året enn andre CX'er jeg har hatt, ca 1.1 i snitt. Får den avogtil ned mot 1 liter, for det meste ligger den ca på 1.1. Forrige CX22 brukte ofte 1.5 liter om vinteren på korte turer.

Siste 3/4 år har min stått etter at viften gikk løpsk for kona og satte fyr på ledningsnettet og sikringsboksen. Nå er det byttet (....ganske mange ledninger bak dashbordet..! og en virrvarr av plugger..men et system i galskapen bare man tenker seg om) ..nesten alt virker untagen viften, den går bare på full fart... har bytet IC-styrte regulatoren under hanskerummet uten hell. Men kanskje den jeg byttet med også er gåen..hvem vet?

Lykke til med TGi'en din. Det er en super bil, de lages ikke slik lenger!

Mvh, Johan.
Hm, la meg gjette: Brun Maya, kjøpt i Romsdal? :wink: Jeg siklet også på den, men var for sent ute - så ut som en fin bil. Så det ble diesel i stedet - 0,65 i snittforbruk....
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
JEG
Posts: 21
Joined: Fri 11 Jul, 2008 11:07
Location: Oslo

Post by JEG »

Hei, takk for det. Ikke morro med kortslutning, har selv opplevd det i en Alfa Roemo midt i rush trafikken i Paris. Kastet meg ut av bilen for å hente brann sluknings apparat i bagasjerommet. Gikk greit, så ut som en brann, men viste deg å være et par ledninger som smeltet. Bilen startet å gikk greit etter en halv time. :D

Jeg foretrekker cx med 5 gir, hadde en 84 pallas før, den gikk helt stille i 100- 120 på motorveien. Gti motoren og eksos bråker litt mer. Men med 5 gir, glir du stille av gårde i samme farten, sammenlignet med automat.
Bensin forbruket er noe helt annet. Har ikke fått målt tgi ennå.
84 pallas 2,0, gikk på 0,76-0,77 på langkjøring. En 25 gti fra 1988 lå på ca 0,89- 0,91. Tgi er jo litt tyngre så den vil nok ligge litt høyere.

Mvh
Jan-Erik
Xantia 2,0 automat 1995
CX TGI 1991 68000km
Xantia 2,0 16 v Activa 1996 Kun 79 000km
Bilen er strøken, å til salgs(Kun sommerkjørt) Påkostet over 26000 kr teknisk i vinter. Alt gjennomgått, mye nytt. Rustfri.
johanam
Posts: 31
Joined: Sun 07 Oct, 2007 22:30

Post by johanam »

Nei, den jeg fikk tak i er hvit fra en professor på Nordstrand i Oslo. Noe smått rust, men mest i alle hydrør, måtte bytte absolutt alle rør, rund baut.

Byttet lager i bakhjulsoppheng, gikk over bremser, satte på hengerfeste, ny dynamo, VIP seter fram og voila: Ny bil! Var føst skuffet at den hadde automet, men i bytrafikken i Oslo og fleste norske veier med 80 km, så er automat utrolig deilig. Min går helt uten noe slark eller problem.

Men det er det med bensinforbruket... !

Mvh, Johan.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ikke heng dere for mye opp i bensinforbruket nå da karer. :wink: Se på totalen. Kjøper dere en bil til mange hundre tusen så taper den seg mer i verdi enn det en CX aut. har i merforbruk på bensin. :wink: :D Og i tilegg kjører dere mer behagelig. :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Bensinforbruket er vel et lite problem ja. Men 3000 rpm i 100 km/t er jo en del; du kan vel kanskje lure på 10%-15% større dekk da.. så kommer du deg ned på 2600-2700. :)


-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Dette begynner å bli vel OT, men jeg vil bare påpeke at eksempelvis en DS trives veldig godt på drøyt 3000 omdreininger. :wink: Ifølge instruksjonsboken er de mest økonomiske hastighetene 80 i 3. gir og 120 i 4 - tilsvarer vel ca 3000-3300 omdreininger... Og madammen greier seg med en knapp liter på milen sånn generelt.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
johanam
Posts: 31
Joined: Sun 07 Oct, 2007 22:30

Post by johanam »

Ok, enig at bensinforbruket når man kjører biler straks over vrakpant, men som egentlig er mye finere biler enn elektronikkboksene man kjøper i dag, er forholdsvis uvesentlig.

Dessuten, den gamle XM'en rusler enda og etter at, nå eksen, endelig har fått seg en brukt Toyota (det var mitt forslag...he-he), så har jeg fått igjen min gamle XM td12.... så nå kan jeg ikke klage mer for den går på rundt 0.6 uansett føreforhold... og det har den gjort i de siste 400.000 km'rene. Den er ikke et syn for øyet, men går gjør den og vedlig mykt med store CX kuler fram!!

Mh, Johan
JEG
Posts: 21
Joined: Fri 11 Jul, 2008 11:07
Location: Oslo

bensin forbruk tgi

Post by JEG »

Hei, TGI en har vært på langtur. Med masse bagasje, lå jevt i 5 gir.
Forbruket var da 0,85 pr mil, det synes jeg var bra. :D
Xantia 2,0 automat 1995
CX TGI 1991 68000km
Xantia 2,0 16 v Activa 1996 Kun 79 000km
Bilen er strøken, å til salgs(Kun sommerkjørt) Påkostet over 26000 kr teknisk i vinter. Alt gjennomgått, mye nytt. Rustfri.
Post Reply