BX og Xantia - i CX klubben !!!

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

BX og Xantia - i CX klubben !!!

Post by JJ »

På årsmøtet under Landstreffet i Bergen, ble det vedtatt å etablere egne underavdelinger også for BX- og Xantiamodellene, her i vår eminente CXklubb.. 8)
I den forbindelse søker vi noen ildsjeler i klubben som kan tenke seg å fungere som kontaktpersoner/"avd.ledere" for disse modellene!
Noen som føler seg kallet til å gjøre en liten innsats for disse hittil "hjemløse" modellene og deres eiere..? :)
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Du har pm.
Tommy D.Bugge
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Veldig godt vedtak!
Jeg har nå meldt meg inn i Norsk CX Klubb (herunder opptatt GS(A), BX og Xantia...). Som Citroënist er det til tider litt frustrerende at hver eneste modell skal ha sin egen lille klubb... Jeg begynte en gang med en A-modell (2cv), og gikk over til en annen A-modell (Ami Super) som har mye slektskap med GS. Deretter ble det BX (vraket) og Xantia (solgt) før C15 og nå GC4P.
Det er utrolig godt at i hvertfall én norsk klubb evner å favne videre enn sin egen modell. Håper dette vil føre til en ny vår for CX-klubben! :D
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Ztil
Posts: 54
Joined: Thu 29 May, 2008 10:12

Re: BX og Xantia - i CX klubben !!!

Post by Ztil »

JJ wrote:På årsmøtet under Landstreffet i Bergen, ble det vedtatt å etablere egne underavdelinger også for BX- og Xantiamodellene, her i vår eminente CXklubb.. 8)
Så bra! På tide å få samlet Citroën-entusiasteme! Er jo bare tull at man skal sitte på hver sin haug,,,spesiellt med tanke på at man er relativt få i utgangspunktet.
Mange har jo også flere ulike modeller og har kunnskap, interesse og en bil-historie som kan være til gang for flere.
Da er vel XM-klubben neste?..
XM V6 Excl. s2 Musketier
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Ønsker dette velkomment for min del :D . Har stor tro på at Citroën som entusiastbil vil overleve på denne måten. Tror det er på tide å tenke i litt større baner enn mange små modellklubber innenfor et så lite merke som Citroën. Håper også det kan la seg gjøre å innlemme BX og Xantia på forumet. Om Xantia passer best på XM forum kan man saktens diskutere, men det er viktig at disse unike mellomklassebilene også får en klubbparaply å verne seg under. Når det gjelder å slå sammen veletablerte klubber som f.eks XM klubben, tror jeg det kan by på større utfordringer enn å innlemme klubbløse modeller, men intet er umulig.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Jeg er vel av den oppfatning at både BX og Xantia har vel så mye teknisk til felles med XM som med CX. Men jeg så ikke noen grunn til å problematisere dette da vedtaksforslaget kom opp på årsmøtet, for dette er første gang på lenge at noen tar et initiativ for å se utover sin egen pansersnute. :wink: Og for øyeblikket er vel de få BX-entusiastene mest aktive på dette forumet. Xantia får vel i dag en viss support inne på XM-forum, men what the.. 8) Så ros for initiativet, og håper dette blir bra for klubben! :D

Vær dog obs på risikoen for "voksesmerter" - å evt. skulle gape over XM-klubben er mer spenstig kjeftbruk enn selv en Boa Constrictor ville prøve seg på, når det er bare såvidt man kan påberope seg å ha et helt styre. :wink:

Men om noen år gjetter jeg på at flere av klubbene er under en felles paraply, på ett eller annet vis - med mulige synergieffekter for nett-drift, lager, styrevirksomhet m.m.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Og da var det kanskje på tide at CX-klubben meldte seg inn i LMK?
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

RolandM wrote: Vær dog obs på risikoen for "voksesmerter" - å evt. skulle gape over XM-klubben er mer spenstig kjeftbruk enn selv en Boa Constrictor ville prøve seg på, når det er bare såvidt man kan påberope seg å ha et helt styre. :wink:
.
XM klubben og CX klubben drives vel på ganske så forskjellige vis, så det er mye som må diskuteres for at klubbene kan forenes. XM klubben har f.eks ikke utgifter til et delelager, og auksjonerer ut et lite antall deler som klubben har kjøpt/fått fra delelager rundt om kring. De har et lukket forum som i dag kun er åpent for medlemmer. De arr sine egen treff bruker gjerne midlene sine på dette. Dessuten har de mange avtaler om rabbatter og billigere drift av forum og hjemmeside. Så det spørs om de av økonomiske årsaker vil være noe skeptiske til å bli svelget sånn helt uten videre :roll: . En paraplyorg tror jeg ikke de er fremmed for.

LMK er vel ikke så aktuellt for en bruksbilklubb, der mesteparten av medlemsmassen har biler som er et godt stykke unna veteran.
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Ad LMK: Mange av CXene og særlig GSene (kanskje ikke så mange av disse totalt :( ) begynner jo å få veteranstatus.

Prisene på gode S1-biler vil vel etter hvert reflektere at disse ikke lenger er i bruksbil-kategorien, men sommerbiler som luftes i godt vær.

Jeg tror det kan være bra for CX-klubben å tilknytte seg LMK slik at de som har disse bilene blir værende i klubben og at bilene blir tatt bedre vare på.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Nå har også LMK revidert forsikringsordningen sin slik at den skal bli enklere å benytte seg av og flere skal kunne komme inn under kravene de setter. Det kommer til å stå noe om det i neste Citrophile...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Alx wrote:Nå har også LMK revidert forsikringsordningen sin slik at den skal bli enklere å benytte seg av og flere skal kunne komme inn under kravene de setter. Det kommer til å stå noe om det i neste Citrophile...
Det er riktig. De har bla. kommet med en kategori for "blivende klassiker". Dette er biler som ikke er 30 år enda, men som kommer til å få klassiker status. Gode kandidater er CX Turbo 2 og Prestige, og muligens GTI og Pallas. Kravet for å få en slik supergunstig forsikring er bla. at du har en annen bil som allerede er veteran fullforsikret i LMK, og at vognen står i garasje.

Se her: http://lmk.no/page.php?26
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

De viktigste endringene på LMK-forsikring står vel her:
http://lmk.no/news.php?item.123.2
lmk.no wrote: * Det er åpnet for mer tidstypiske endringer og bruks-slitasje/patina fra kjøretøyets driftsperiode kan godkjennes. Det lempes også noe på krav vedrørende dekk og felg ved at kravets utgangspunkt nå er at felg- og dekkdimensjon skal være i harmoni med kjøretøyets konstruksjon og historie.
Dette gjør at jeg kanskje kan få LMK-forsikring på alle mine veteraner :)

Forøvrig fint å få BX-entusiaster (hvor mange finnes det mon tro?) og Xantia-entusiaster med i klubben.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Hazard
Posts: 97
Joined: Thu 27 Sep, 2007 22:27
Location: Trysil

Post by Hazard »

Artig at flere som meg kan samles her og være enige om Xantians fortreffeligheter :roll: . Hittil har det vært på akuten man tør å spørre om råd for slike "nymotens" biler. Håper på flere modeller etterhvert, jeg er hvertfall ikke snever når det gjelder interesse for citroen, drømmer om Prestige en dag og Visa en annen. Ikke at noen her er sneversynte, ikke misforstå :oops:
-83 Cx pallas delebil
-99 Xantia 2.0 Hdi
-85 Opel Monza 2,5i
-00 Opel Omega 2,2dti
+ Triumph, Mazda, Opel og Tempolett i varierende forfallent skikk
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

gopp wrote:
Alx wrote:Nå har også LMK revidert forsikringsordningen sin slik at den skal bli enklere å benytte seg av og flere skal kunne komme inn under kravene de setter. Det kommer til å stå noe om det i neste Citrophile...
Det er riktig. De har bla. kommet med en kategori for "blivende klassiker". Dette er biler som ikke er 30 år enda, men som kommer til å få klassiker status. Gode kandidater er CX Turbo 2 og Prestige, og muligens GTI og Pallas. Kravet for å få en slik supergunstig forsikring er bla. at du har en annen bil som allerede er veteran fullforsikret i LMK, og at vognen står i garasje.

Se her: http://lmk.no/page.php?26
For ordens skyld: LMK har hatt "blivende klassiker"-forsikring tidligere også, det er ikke noe nytt.
I tillegg kan man tilby lagringsforsikring, som dekker brann/tyveri osv for biler som venter på restaurering, og restaureringsforsikring for biler som er under arbeid (og er de registrert, dekker denne forsikringen også kjøring mellom "restaureringssteder", f.eks. fra verksted til lakkering).

Den nye LMK-forsikringen er både billig og meget god og kan sterkt anbefales (dagens reklame). Trenger noen ytterligere opplysninger kan jeg gjerne hjelpe med det (send meg en PM).
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
André
Posts: 102
Joined: Sun 22 May, 2005 19:58
Location: Bergen

Post by André »

Artig at flere som meg kan samles her og være enige om Xantians fortreffeligheter
Jeg har Xantia som bruksbil...og er kjempefornøyd!! Nå da det faktisk begynner å minke av også disse "vanlige"bilene så vokser designet :D

Når så bilen er mere komfortabel enn sine konkurenter og kvaliteten er meget bra så er jeg enig om Xantiaens fortreffelighet ..

Har også tro på en slags paraply organisasjon i framtiden...
Xantia 1,8 16V + 2CV6 Special
Post Reply