Møte i Tascosa

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Møte i Tascosa

Post by Black Lemon »

På vei til langtur på ski i verdens beste ski-bil i formiddag, måtte vi gjøre et aldri så lite avbrekk for å møte til duell:

Image

Litt morsomt poeng med comfort-skiltet i bakgrunnen.

(Ja, den dingsen som står helt til venstre er altså gjeldende modell av en Ford. Tro det den som vil)
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Møte i Tascosa

Post by gopp »

Black Lemon wrote:På vei til langtur på ski i verdens beste ski-bil i formiddag, måtte vi gjøre et aldri så lite avbrekk for å møte til duell:

Image

Litt morsomt poeng med comfort-skiltet i bakgrunnen.

(Ja, den dingsen som står helt til venstre er altså gjeldende modell av en Ford. Tro det den som vil)
Morsomt med bilder fra nabolaget Lemon :)
Jeg har også handlet der, og selv om de har et godt utvalg der, er det lagt fra komfortabelt å dra kortet etter et besøk. Jeg håper de ikke lurte deg for alt for mye.
Gopp
-----------------
Har no' CX
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Møte i Tascosa

Post by knut »

"Dingsen" til venstre minner også om siste utgave av C5.
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Møte i Tascosa

Post by Adelsøn »

Bortsett fra at de begge har fire hjul og bakluke, ser jeg ikke den store likheten mellom dingsen lengst til venstre og en C5 :)
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Møte i Tascosa

Post by Black Lemon »

Morsomt med bilder fra nabolaget Lemon
Jeg har også handlet der, og selv om de har et godt utvalg der, er det lagt fra komfortabelt å dra kortet etter et besøk. Jeg håper de ikke lurte deg for alt for mye.
Nei jeg skulle ikke handle der. Jeg bare stoppet for å ta bilde av C6en. Altså pengene spart.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Møte i Tascosa

Post by Robert »

Vogna til venstre ser jo berre meiningslaus ut.
Herleg å sjå C6 og CX!
Har lyst på begge!
Skal vi gjette på når prisnivået kryssar? C6 fell under CX meiner eg.. Skal vi seie eit par-tre år? :D
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Møte i Tascosa

Post by Black Lemon »

Robert wrote:Vogna til venstre ser jo berre meiningslaus ut.
Herleg å sjå C6 og CX!
Har lyst på begge!
Skal vi gjette på når prisnivået kryssar? C6 fell under CX meiner eg.. Skal vi seie eit par-tre år? :D
Oj! Tror du det går så raskt? Ja, kanskje. Et av problemene med C6 i vårt klima skal vistnok være de rammeløse dørene som fryser fast. Dette var faktisk noe av det jeg var skeptisk til første gang jeg så C6 live. Hva med hvis (når) batteriet blir flatt. Får man da opp døren? På C6 går nemlig vinduet ørlite grann ned i det man åpner døren. Dett er for at vinduet sitter fastklemt under en list når døren er lukket. Elegant, men dessverre nok en kilde til trøbbel.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Møte i Tascosa

Post by gopp »

Black Lemon wrote:
Robert wrote:Vogna til venstre ser jo berre meiningslaus ut.
Herleg å sjå C6 og CX!
Har lyst på begge!
Skal vi gjette på når prisnivået kryssar? C6 fell under CX meiner eg.. Skal vi seie eit par-tre år? :D
Oj! Tror du det går så raskt? Ja, kanskje. Et av problemene med C6 i vårt klima skal vistnok være de rammeløse dørene som fryser fast. Dette var faktisk noe av det jeg var skeptisk til første gang jeg så C6 live. Hva med hvis (når) batteriet blir flatt. Får man da opp døren? På C6 går nemlig vinduet ørlite grann ned i det man åpner døren. Dett er for at vinduet sitter fastklemt under en list når døren er lukket. Elegant, men dessverre nok en kilde til trøbbel.
Dette bør de ha funnet en løsning på. Første gang jeg så en slik løsning var på BMW 850 og 3-serie coupé, og de kom for på markedet for ca. 20 år siden.
Det er da solgt mange 3-serie coupé i Norge og Sverige, så ulempen i vinterhalvåret kan da ikke være større enn at det er til å leve med.

Hvis det ikke fungere på C6 er det kanskje Citroën det er noe galt med, og ikke selve patentet.
Gopp
-----------------
Har no' CX
asn
Posts: 43
Joined: Sun 26 Nov, 2006 15:28

Re: Møte i Tascosa

Post by asn »

gopp wrote:
Black Lemon wrote:
Robert wrote:Vogna til venstre ser jo berre meiningslaus ut.
Herleg å sjå C6 og CX!
Har lyst på begge!
Skal vi gjette på når prisnivået kryssar? C6 fell under CX meiner eg.. Skal vi seie eit par-tre år? :D
Oj! Tror du det går så raskt? Ja, kanskje. Et av problemene med C6 i vårt klima skal vistnok være de rammeløse dørene som fryser fast. Dette var faktisk noe av det jeg var skeptisk til første gang jeg så C6 live. Hva med hvis (når) batteriet blir flatt. Får man da opp døren? På C6 går nemlig vinduet ørlite grann ned i det man åpner døren. Dett er for at vinduet sitter fastklemt under en list når døren er lukket. Elegant, men dessverre nok en kilde til trøbbel.
Dette bør de ha funnet en løsning på. Første gang jeg så en slik løsning var på BMW 850 og 3-serie coupé, og de kom for på markedet for ca. 20 år siden.
Det er da solgt mange 3-serie coupé i Norge og Sverige, så ulempen i vinterhalvåret kan da ikke være større enn at det er til å leve med.

Hvis det ikke fungere på C6 er det kanskje Citroën det er noe galt med, og ikke selve patentet.

Nei, nei - skulle det vise seg og være ett problem settes det resolutt på kontoen for sjarm / sjel.
Selv folket sør for alpene har fått patenten til og fungere, rører man dørhåndtaket går ruten ned en cm. for så og gå opp og tette når man lukker døren.
Er bilen uten strøm går det likefullt smertefritt og åpne/lukke så på en såpass utviklingsmessig påkostet bil som C6 skal dt nok gå greit :D
C6 til CX pris i løpet av ett par år ? Det lukter import og alternativ beregning , en lukt jeg kan like :lol:
love is a delicate spirit that loses its essence under scrutiny - i don´t really care -
http://autoshite.com
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Møte i Tascosa

Post by jonsto »

asn wrote: Det lukter import og alternativ beregning , en lukt jeg kan like :lol:
Personelig håper jeg prisnivået på CX stiger raskere enn C6 faller. :wink: Når de krysser håper jeg noen vil bytte likt. :wink: :) :)
Mvh
asn
Posts: 43
Joined: Sun 26 Nov, 2006 15:28

Re: Møte i Tascosa

Post by asn »

jonsto wrote:
asn wrote: Det lukter import og alternativ beregning , en lukt jeg kan like :lol:
Personelig håper jeg prisnivået på CX stiger raskere enn C6 faller. :wink: Når de krysser håper jeg noen vil bytte likt. :wink: :) :)
Mvh

Akurat det har jeg ingen problem med og finne forståelse for :wink:
C6 går jo for prisen av ett godt fjernsynsapperat i UK om dagen, om det er noe og dømme utifra :|
love is a delicate spirit that loses its essence under scrutiny - i don´t really care -
http://autoshite.com
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Møte i Tascosa

Post by Black Lemon »

gopp wrote:
Black Lemon wrote:
Robert wrote:Vogna til venstre ser jo berre meiningslaus ut.
Herleg å sjå C6 og CX!
Har lyst på begge!
Skal vi gjette på når prisnivået kryssar? C6 fell under CX meiner eg.. Skal vi seie eit par-tre år? :D
Oj! Tror du det går så raskt? Ja, kanskje. Et av problemene med C6 i vårt klima skal vistnok være de rammeløse dørene som fryser fast. Dette var faktisk noe av det jeg var skeptisk til første gang jeg så C6 live. Hva med hvis (når) batteriet blir flatt. Får man da opp døren? På C6 går nemlig vinduet ørlite grann ned i det man åpner døren. Dett er for at vinduet sitter fastklemt under en list når døren er lukket. Elegant, men dessverre nok en kilde til trøbbel.
Dette bør de ha funnet en løsning på. Første gang jeg så en slik løsning var på BMW 850 og 3-serie coupé, og de kom for på markedet for ca. 20 år siden.
Det er da solgt mange 3-serie coupé i Norge og Sverige, så ulempen i vinterhalvåret kan da ikke være større enn at det er til å leve med.

Hvis det ikke fungere på C6 er det kanskje Citroën det er noe galt med, og ikke selve patentet.
Jeg leste at Subaru som i årevis har hatt rammeløse (må ikke forveksles med Ramlösa som er en svensk "Farris"-variant) dører på Legacy/Outback, men siste versjon av disse har nå fått rammer. Det hevdes jo også at rammeløse dører er en kilde til vindstøy, men C6 sies jo å være meget tyst. Amerikanerne hadde jo massevis av rammeløse dører på 70-tallet, men her var man nok ikke like opptatt av tettingen som man er i dag. Dessuten skulle man jo høre V8eren.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Møte i Tascosa

Post by dagmatti »

Hoi,

men hva er egentlig poenget med rammeløse vinduer? Spare 2kg stål? :lol:


-m
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Møte i Tascosa

Post by Robert »

Både DS og SM har rammeløse dørvinduer - sånn sett er det jo i god tradisjon. SM med elektrisk betjening og vindstøy var visst ikke et problem når pakningene var nye. Pakningene er ikke akkurat metervare - det er formstøpte saker - i likhet med C6 vil jeg tro.
Post Reply