Fjærbeinslagre?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

Vært på søndagstur i dag, og kommet frem til at CXen føles mye stivere enn den den skal (selv om jeg ikke har kjørt noen annen CX og ikke har så mye å sammenligne med..) Kommer også et tydelig knirk fra venstre bakhjul (tror jeg) i litt skarpe dumper..
Har også merket at bilen er voldsomt stiv i høy og lav stilling, det føles ikke bra å kjøre mer enn noen få meter på høy/lav.. (Er det forresten vanlig å kjøre med bilen senket til laveste nivå på f.eks motorvei? Hvis ikke - hva bruker man det til?)
Bilen reiser og senker seg greit, om enn litt ujevnt (gjerne framme først - dette er kanskje normalt?)
Står veldig lenge (ganske mange timer) før den synker ned etter at motor er slått av, så trykket er vel bra?

Frykter at det er fjærbeinslagrene som er rustet eller trege - bilen hadde jo stått en del før jeg kjøpte den.
Ser man på hjulene bakfra med bilen på øverste nivå, ser det ut som om spesielt venstre bakhjul står skjevt med toppen lenende innover. Legger ved bilde (tatt ganske nært bilen med mobilkamera, litt vidvinkel, men inntrykket er at det ser nesten like ille ut i virkeligheten..)
Attachments
DSC00093.JPG
DSC00093.JPG (121.77 KiB) Viewed 3019 times
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Kjære deg, man kjøre ikke i andres tillinger enn normal. Høyest og lavest er kun for service/rep . Nest høyeste brukes over korte distanser i ulendt tereng.
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fjærbeinslagre?

Post by givretto »

Ut ifra bildet ser det ut som om begge fjærbeinslagrene er ferdige.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Knirkelyder bak kan likegjerne være tørre/rustne glideblokker på stabstaget. Selvfølgelig kan det være noe i det at lagrene er trege, men om lagrene er dårlige tror jeg du snart vil oppdage mer foruroligende oppførsel enn stiv fjøring (les slalom). Sjekk heller gasstrykk på kuler. Med bilen stående på tomgang, i normal høyde. dytter du bilen ned som på alle andre biler for å sjekke støtdempere. Om du ikke er fornøyd med bevegelsen i bilen men føler deg usikker, få en kjenner til å prøve bilen. Han kan nok fortelle deg mye om hvordan dette skal være :-)
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

pål wrote:Kjære deg, man kjøre ikke i andres tillinger enn normal. Høyest og lavest er kun for service/rep . Nest høyeste brukes over korte distanser i ulendt tereng.
Hadde en mistanke. Har ikke kjørt på noe annet enn normalt, utenom når brøytekanter, parkeringshusutkjørsler o.l skal forseres.
Hadde bare litt problemer med å skjønne nytten av laveste stilling i forbindelse med service/rep. og lurte derfor på om det var meningen å kjøre med denne..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Oiii! NÅ så jeg nedover på bildet, herremin!!! Detta må da være helt jæ__i å kjøre med!!!!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Laveste stilling er nok bare en følge av at alt trykket er borte ifbm serv :-)
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

pål wrote:Oiii! NÅ så jeg nedover på bildet, herremin!!! Detta må da være helt jæ__i å kjøre med!!!!
Ikke helt ille så lenge asfalten er helt flat :-)
Har jo kjørt lite med bilen etter jeg kjøpte den - har ikke fått gitt den så mye omsorg, og dessuten mye salt på veiene så jeg planen har vært å spare den til våren..
Men i dag har jeg vært på søndagstur Oslo-Enebakk-Strømmen-Oslo på litt dårlig vei, og blitt enig med meg sjøl om at noe helt klart er galt..

Noen råd? Eller er det bare å dra opp på Bøhm og betale det det koster?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Tja, for folk flest er det vel et versted som blir løsningen. Med mindre man har over gjennomsnittet utstyrt garasje, og eller en kompis som skrur.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by jonsto »

Her finnes det garantert ikke ruller igjen i lagrene. Selve arma er nok også skadet. Det lureste er nok å få tak i to andre armer, overhale disse og så skifte.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Her finnes det garantert ikke ruller igjen i lagrene. Selve arma er nok også skadet. Det lureste er nok å få tak i to andre armer, overhale disse og så skifte.
Mvh
Ok.. Takk for tipset. Noen som har lyst på et betalt mekkeoppdrag? :D :)
Eventuelt har tips til hvordan få tak i et par armer, samt verksted som ikke har noe imot å montere brukte deler?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjærbeinslagre?

Post by rundgren »

* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Tror ikke verkstedet har noe imot å bruke brukte deler. De klarer sannsynligvis ikke å skaffe nye armer i det hele tatt :roll:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fjærbeinslagre?

Post by pål »

Hvor i verden holder du til da?
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Fjærbeinslagre?

Post by givretto »

rundgren wrote:Altså slike jeg trenger?

http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... cts_id=348
Det ser ut til at fjærbeina kommer komplett med lager og alt klart for montering (bortsett fra shimsing?), bare å handle inn...
Eller du kan jo høre om Classicparts har noen liggende. De hjalp meg for noen år siden, betalte kr 500 for et monteringsklart fjærbein. Ok, lagerne var selvfølgelig ikke splitter nye, men de var bra nok, syntes jeg. Der var også en smørenippel, så jeg mente det var bra nok... Og med nye gasskuler, ble bilen en helt annen... :D
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply