Horn serie 1

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Horn serie 1

Post by Sturla »

Slik jeg forstår skal det egentlig være to toner i hornet, et svakere ved lett trykk på knappen, og så begge lurene og sterk lyd når vi trykker knappen helt inn.
Men på min 78 mod er det kun helt inn og full tut som gjelder. Er det slik de ble levert i Norge? Var det ikke lov med to toner, så det er bare full tut? Eller kan jeg koble om et sted?
og
Alle lys virker, men ikke lyshornet - er det kun knappen som er mistenkt? Eller regulerer knappen et rele som ikke reagerer?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by ingkogni2 »

Tror det er slik at det er et vanlig horn på trinn 1 og kompressor på trinn 2... Er slik på min i allefall mener jeg...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by jonsto »

Og hvordan skal dette være koblet da? Et uttak fra kompresoren til to horn kan da vel bare gi en type lyd? Eller hva?
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Horn serie 1

Post by gopp »

jonsto wrote:Og hvordan skal dette være koblet da? Et uttak fra kompresoren til to horn kan da vel bare gi en type lyd? Eller hva?
Mvh
Det kan da ikke gå? Det må være slik som IngKogni2 skriver, og slik hadde jeg det på min 70-talls Alfa også. Der var det en knapp på dashboardet som vekslet mellom fullt horn (kompressor) til bruk på landeveien, og et vanlig horn til bruk i byen. Italenerene er jo glade i å bruke hornet, så det var sikkert ikke så dumt.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Horn serie 1

Post by Göran W »

jonsto wrote:Og hvordan skal dette være koblet da? Et uttak fra kompresoren til to horn kan da vel bare gi en type lyd? Eller hva?
Mvh
"Steg 1" är INTE kopplat till kompressorn utan ett vanligt elektriskt horn! Om det sedan är två verkliga steg på knappen eller om det bara är att det elektriska reagerar snabbare (behöver inte bygga tryck) ska jag låta vara osagt!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by jonsto »

Göran W wrote:"Steg 1" är INTE kopplat till kompressorn utan ett vanligt elektriskt horn! Om det sedan är två verkliga steg på knappen eller om det bara är att det elektriska reagerar snabbare (behöver inte bygga tryck) ska jag låta vara osagt!
:? Javel. Når sluttet de med dette da? Eller er det vanelige hornet fjærnet på min -85 turbo? Har hverken hørt eller sett noe vanelig horn på den. De andre serie 1 bilene jeg har brukt har ikke hatt kompr. horn. :shock:
Men jeg har flere serie2 biler der kompressorhornet er fjærnet og erstattet med 2 elektriske. Men disse har også vært koblet paralellt.
Skal ha dette i tankene. :wink:
Mvh
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: Horn serie 1

Post by Børre »

jonsto wrote:
Göran W wrote:"Steg 1" är INTE kopplat till kompressorn utan ett vanligt elektriskt horn! Om det sedan är två verkliga steg på knappen eller om det bara är att det elektriska reagerar snabbare (behöver inte bygga tryck) ska jag låta vara osagt!
:? Javel. Når sluttet de med dette da? Eller er det vanelige hornet fjærnet på min -85 turbo? Har hverken hørt eller sett noe vanelig horn på den. De andre serie 1 bilene jeg har brukt har ikke hatt kompr. horn. :shock:
Men jeg har flere serie2 biler der kompressorhornet er fjærnet og erstattet med 2 elektriske. Men disse har også vært koblet paralellt.
Skal ha dette i tankene. :wink:
Mvh
Har dobbelt på min Ur. :D Halvveis inn = elektrisk, helt inn = elektrisk + kompressor 8) Unga elsker det!!!! Men det har vel ikke falt deg inn, Jon, at det går ann å trykke "tuteknappen" bare halvveis inn.... :wink:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Horn serie 1

Post by Göran W »

Minns det väldigt väl från en -83 Cx20 som fanns i familjen för ca 10 år sedan......
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by jonsto »

Børre wrote:Har dobbelt på min Ur. :D Halvveis inn = elektrisk, helt inn = elektrisk + kompressor 8) Unga elsker det!!!! Men det har vel ikke falt deg inn, Jon, at det går ann å trykke "tuteknappen" bare halvveis inn.... :wink:
Tror du jeg er dum eller? :wink: :D :D
Joda, men for å få til det må det være et elektrisk horn en plass, og det har jeg ikke funnt. :roll: :wink:
Mvh
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Horn serie 1

Post by Prestige1 »

Min Prestige fra 83 har ett elektrisk horn og ett totone kompressor. Men jeg har ikke prøvd om de virker sammen på trinn to.

Tor Erik
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by jonsto »

Prestige1 wrote:Min Prestige fra 83 har ett elektrisk horn og ett totone kompressor. Men jeg har ikke prøvd om de virker sammen på trinn to.

Tor Erik
Javel, får vel kjøpe meg nye briller og godt lys da. :D
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Re: Horn serie 1

Post by Børre »

jonsto wrote:
Børre wrote:Har dobbelt på min Ur. :D Halvveis inn = elektrisk, helt inn = elektrisk + kompressor 8) Unga elsker det!!!! Men det har vel ikke falt deg inn, Jon, at det går ann å trykke "tuteknappen" bare halvveis inn.... :wink:
Tror du jeg er dum eller? :wink: :D :D
Joda, men for å få til det må det være et elektrisk horn en plass, og det har jeg ikke funnt. :roll: :wink:
Mvh
Hehe, absolutt ikke! Regna bare med at når du først tuter så er det ikke noe som heter halv stilling på hornet....;-) :lol:
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by Sturla »

Ok, takk for oppklaring. Så et dumt spørsmål - hvor er det elektriske hornet plassert? :oops:

Og lyshornet, når det ikke virker, er det et eget rele til det, eller er det trolig at knappen spøker?

8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by jonsto »

Det første spørsmålet er også jeg MEGET spent på. :roll:
Det er vel ellers ikke særlig flust med releer på 78 modellen. Jeg ville mistenkt bryteren eller printplata til bryterne. Er mange muligheter til feil der. Har du ikke hatt den ute er det sikkert på tide med litt rengjøring. Men ikke stokk alle ledningene som er koblet på den. :wink: :) ( Går ut fra at den er lik med 83 mod.).
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Horn serie 1

Post by mads »

Du godeste... Børre er den eneste som nærmer seg poeng her :?

Fra 1934 (tidligere vet jeg ikke noe om) til 1985 hadde Citroën (og jeg vil tro også andre franske og italienske biler) to trinn på horn til bruk hhv i og utenfor tettbygd strøk, eller hva det nå heter i lovverket deres. En bryter (samme fra 34 til CX i 74, vel?) med to trinn. Noen må ha lagt merke til hornene (ja, to stykk) på B11/15 og en bokstav i gitteret på dem for å vite om det er stor eller liten lyd.

At stor tute ikke finnes på alle biler vil jeg tro kommer av at liten er lov å bruke over alt, men vil man flotte seg med stor tute må man ha en løsning for tettbygd strøk også.

CX'ene pre 1985 jeg har snust på har hatt Fiam-horn der alle ser dem og el-horn foran radiator, men koblinger, releér, etc spiller nå og da et puss. Fiam via rele, el-tute rett i bryter på venstre hånds peke- og langfinger. I 1986 gikk mye galt, man kan da vel ikke peke med viskeren hvilken vei man skal svinge? Makan :shock:
Post Reply