shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Her kan du finne potensielle kjøpere for delene dine?

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by Sturla »

Altså, jeg ser etter en brukt slik støvkappe/shims, den skal være til innsiden på bærearmen bak, -78 berline. Min brakk en bit av kragen da jeg var for uforsiktig ved montering. :oops:

Noen som har en liggende? Jeg kn godt betale forskudd, send info og kontonummer med PM.

S
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Nå husker jeg ikke helt om det er utsiden eller innsiden som er en fast verdi?? 9komma noe mm. men om du skal få det riktig må du vite hvilken tykkelse du skal ha, det er to desimaler :9 altså micrometer får å få det riktig.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Jeg mener å ha etpar liggende, så kan hende vi kan få til noe :wink:
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by Sturla »

9,34 mm :D
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Skal se etter :)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by jonsto »

Og får du ikke tak i så få dreiet nye og shims opp med bladmetall. :wink:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Ja for det er sååålettvint med bladmetall inni der :roll: :roll: , Og ja, jeg vet at enkelte modeller ble levert med slike løse shims. Drittløsning!! :wink:
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by Sturla »

Takk for svar.
Det er trangt nok med bare støvkappe i begge ender, det var ingen løse shims på fra før heller. Det blir jo ofte litt knepent med nye lager på, de gamle er jo ofte klemt litt sammen og armen nærmest detter ut, og så er det trangt når den renoverte armen skal på igjen. men jeg har klart å unngå å knekke en flis av støvkappen helt til nå :(
Jeg har noen støvkapper som er nye, men de er for brede, jeg tror de må være til en helt annen modell, eller øvre arm foran, er det bredere støvkapper på dem? Står ingen betegnelse på posen. I nødsfall kan jeg kanskje få tilpasset en av dem.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by jonsto »

Vet ikke om jeg har skrevet om dette før, men i en av de gammle "Gasskula" sto det beskrevet hvordan skifting av lager skulle gjøres. Skal prøve å beskrive det uten bilder.
Jeg har laget meg ei gjengestang som er litt lenger enn bolten som fester arma. Denne setter jeg inn i festehullene i ramma med 2 muttere og skiver på. Så skrur jeg ut mutterene og presser ramma litt fra hverandre. En millimeter eller to er nok. Da blir det mye enklere å få arma tilbake på plass. Når arma skrues fast så er allting tilbake på plass.
Og det er altså ikke mellom arma og ramma at det eventuelt skal shimmses. Shimmsene er for å få riktig trykk på lageret. De skal altså ligge mellom den originale shimmsen, eller simmeringholderen som jeg ville kalt det, og innerskåla på lageret. Dette må gjøres før arma settes inn i ramma.
Ble dette forståelig? Hvis ikke så ta og ring meg.
Og, disse shimmsene eller støvkappene som du kaller dem, er like forran og bak på Berline. De du har som er for store er sikkert fra en Break.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Klart det blir lettere om man gjemmer løs-shimsen inni der, men om man har riktig orginalshims av den 9+mm typen vil jeg likevel si at det er minst like enkelt :D Skjønner ikke hvorfor de skulle ha to løsninger på dette.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by jonsto »

Det er ikke snakk om at Citroën hadde to løsninger. Det jeg skrev i mitt første innlegg var at om han ikke fikk tak i originalshims så kunne han få laget shims. Saken er at det har jeg gjort, men i stedet for å lage fire forskjellige tykkelser så fikk jeg laget en neve med en tykkelse tilnærmet de tynneste. Disse kan jeg da bruke på alle. :D Jeg slo meg ut shimms i bladmetall med hullpiper. Originalene er ikke å få tak i, og da må en velge en annen løsning. Men dette er nå min idè, og jeg tvinger ingen til å bruke den. :wink: :mrgreen:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Tja-jo jeg mener å ha lest ett sted at det er brukt begge deler orginalt med ett årstall som skille
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by Sturla »

Da bestilte jeg både lager og støvkapper fra cx basis, jeg tror lagrene jeg har satt i var til break også, de bygger litt for mye på hver side. Det er nok derfor jeg knakk av en bit etc. etc :oops:
Tror nok armen glir rett inn med riktige lager.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by pål »

Aahh, denne hadde jeg glemt, beklager beklager :oops: . Men du har tydeligvis klart å skaffe på egenhånd :)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: shims? Støvkappe innside bærearmslager bak

Post by jonsto »

Sturla wrote:Da bestilte jeg både lager og støvkapper fra cx basis, jeg tror lagrene jeg har satt i var til break også, de bygger litt for mye på hver side. Det er nok derfor jeg knakk av en bit etc. etc :oops:
Tror nok armen glir rett inn med riktige lager.
Du får ikke lagrene fra Break inn i armen fra Berline! Ytterskålen er vesentlig større. Og har du skiftet lager uten å skifte ytterskålen har du gjort noe skikkelig dumt. :wink:
Jeg har kikket raskt igjennom innleggene, og sitter igjen med en følelse av at det antaes at disse shimsene er for å justere avstanden i innfestingen. Altså hvor trang arma blir når den skal settes inn. DETTE ER FEIL!! Det den justerer er trykket mot lageret! Derfor må det settes i en bolt og trekkes til med arma på benken. Dette for å kjenne at lageret blir tilsatt riktig. Det skal gå passe lett. :wink: Dette MÅ kontroleres når du skifter lager. Det er ikke sikkert de shimsene som sitter der er riktige etter lagerskifte.
Mvh
Post Reply