Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by rundgren »

Hei

Etter å ha smågrua meg til EU-kontrollen, slo dessverre mine bange anelser til: Det viser seg at deler av bakramma er rustet i stykker..
Heldigvis er jeg tidlig ute, så har vel helt til september med å få den fiksa.
Men spørsmålet er i hvilken grad det er mulig å få til innen en noenlunde fornuftig prisramme... Nå hadde jeg jo avtalt at Citroen-mannen i Telemark skulle bytte bærearmer, rør og kuler bak uansett. Så da er vel spørsmålet om han er villig til å sveise eller bytte bakramme til en levelig pris i samme slengen.. Men jeg lurer jo litt på hvor mye penger det er fornuftig å bruke på denne bilen...
For min del vil det vel føles greit å bruke femten-tjue tusen på bilen i sommer, hvis det betyr at jeg da kan klare meg et par år med forsiktig bruk uten flere større utlegg (men sånt er jo voldsomt vanskelig å spå..)

En annen ting som er litt urovekkende er at bilen lekker olje fra motor, og det også har dukket opp flekker bak - håper bare at det er fra et av røra det uansett var planer om å bytte.
Ellers så fikk jeg 2'er feil på foring bærearm fremme, men dette regner jeg med er kurant/rimelig å få fikset i forhold til det andre..
dagmatti
Moderator
Posts: 1704
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by dagmatti »

Hei,

har du bilde av rusta? :)



-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hei,

har du bilde av rusta? :)

-m
Skal få tatt det snart, satser på i morra.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by jonsto »

Hvordan du skal angripe dette problemet kommer jo an på hvor mye rust det er og hvor det er. Men når du allikevel skal ut med armene (da er det også like greit å ta med løftecylindrene ut) så er det nok like greit å skifte ramma. Jeg er jo i gang med hugging, og i løpet av de 30 bilene jeg må ta så må det da finnes ei brukbar ramme. Problemet blir vel heller å få den ned til deg. Men den veier jo ikke mer enn rundt 70 kg. da.
Jeg kan sikkert også tilby deg ei galvanisert ramme.
Skifter du alle rørene bakover, ramma og setter i bærearmer med grease nippler så vil dette leve lengst på bilen. :wink: :D
Når det gjelder foringa i bærearma fram så er det nok kurant å finne ei arm med brukbare foringer. Går ut fra at det er nedre bærearma siden du skriver foring. Den øvre har jo lager. Foringene kan muligens fremdeles skaffes, men tviler.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by jonsto »

Husker jeg ikke feil er det en TRS du har. Har enda til gode og se en Dovrin motor som ikke lekker litt olje. Det er helst en av to plasser. Bunnpannepakninga og bensinpumpa. I enkelte tilfeller oljetrykksgiveren.
Ring meg gjerne.
Mvh
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by marcuss »

Beklager å blande meg inn i diskusjonen, men har selv en 20-motor som er litt inkontinent :D Har lokalisert det til bensinpumpen. Er det bare å skru av og lage en ny pakning?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by jonsto »

Ja, men det er nok ikke pakningen på innfestingen som har det. Er en pakning rundt akslingen i selve pumpen. Da kommer det olje ut av et hull i "stammen" mellom pumpen og motoren.
Mvh
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by marcuss »

Så hva er løsningen?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by Göran W »

Ny pump!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by marcuss »

Göran W wrote:Ny pump!
kjedelig løsning :) liker å plukke ting fra hverandre. Er det ikke en pakning som kan skiftes?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hei,

har du bilde av rusta? :)

Her kommer bilde...
Attachments
IMG_6740.jpg
IMG_6740.jpg (55.89 KiB) Viewed 3023 times
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by rundgren »

jonsto wrote:Hvordan du skal angripe dette problemet kommer jo an på hvor mye rust det er og hvor det er. Men når du allikevel skal ut med armene (da er det også like greit å ta med løftecylindrene ut) så er det nok like greit å skifte ramma. Jeg er jo i gang med hugging, og i løpet av de 30 bilene jeg må ta så må det da finnes ei brukbar ramme. Problemet blir vel heller å få den ned til deg. Men den veier jo ikke mer enn rundt 70 kg. da.
Jeg kan sikkert også tilby deg ei galvanisert ramme.
Det hadde jo vært glimrende. Takk for tilbudet! Har sett med beundring på den flotte ramma til Asle her inne...
Skifter du alle rørene bakover, ramma og setter i bærearmer med grease nippler så vil dette leve lengst på bilen. :wink: :D
Når det gjelder foringa i bærearma fram så er det nok kurant å finne ei arm med brukbare foringer. Går ut fra at det er nedre bærearma siden du skriver foring. Den øvre har jo lager. Foringene kan muligens fremdeles skaffes, men tviler.
Mener det var denne jeg fikk feil på ja, han pekte såvidt for meg og det så ut som om det var nedre..
Det er ikke tilfeldigvis denne? http://cx-basis.de/eshop/product_info.p ... ts_id=1014

Var forøvrig en hyggelig og Citroen-kyndig mann på NAF Hasle/Økern. Han hadde jobba på Citroenverksted på 80-tallet og sjøl kjøpt ny TRS i 86 ("den kosta 202.000 såvidt jeg husker.") Virka som om han så på meg som en blanding av entusiast-helt med for mye penger og stein sprute gal som vurderte noe annet enn å skrote CXen..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by rundgren »

En annen ting jeg ikke likte helt å se når jeg var under der, var at tverrbjelken framme ser ut til å være bøyd oppover. Bunnpanna på motoren stakk nedenfor.. Er dette noe å bekymre seg for?
IMG_6738.jpg
IMG_6738.jpg (58.71 KiB) Viewed 3022 times
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by mads »

rundgren wrote:tverrbjelken framme ser ut til å være bøyd oppover. Bunnpanna på motoren stakk nedenfor.. Er dette noe å bekymre seg for?
..mnjæ, ikke mer enn resten av konstruksjonen :) De ble laga slik, ingen fare. Bue er mer stabil ell rett pinne
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rust/sprekk i bakramme - what to do?

Post by jonsto »

mads wrote:
rundgren wrote:tverrbjelken framme ser ut til å være bøyd oppover. Bunnpanna på motoren stakk nedenfor.. Er dette noe å bekymre seg for?
..mnjæ, ikke mer enn resten av konstruksjonen :) De ble laga slik, ingen fare. Bue er mer stabil ell rett pinne
Denne er nok opptrykkt i tilegg. Har vært satt jekk under. Jeg legger på en 60 cm lang 2" 4", da slipper du dette.
For å utbedre det setter jeg på et spett og trykker mot bunnpanna så mye som jeg tør. ;-) Har du en krok i gulvet kan du sette ramma fast der og heve bilen. :-)
Ellers er det ikke noe farlig om den er slik. Bare den ikke tar i eksosanlegget.
mvh
Post Reply