Endelig CX igjen!

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Endelig CX igjen!

Post by Thomazo »

Godt å være tilbake! Slo til på lavmileren fra Lillehammer.
Blå 1985-registrert (1986 modell) CX 20 RE Break. EU-godkjent med servicehefte og 100.000 km på telleren.
Overraskede lite rust, men dessverre en del riper og skrammer.

Starter med det kosmetiske + full service / teknisk gjennomgang. Veeeeldig lenge siden den hadde siste service, på 80.000 km.

Har allerede fått tips rundt reg.reim skifte i annen tråd (takk til tronde og marcuss) - og kommer garantert tilbake med flere spørsmål og forhåpentligvis egne erfaringer etterhvert som prosjektet går fremover.

Jada, skal legge ut bilder :wink:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by dagmatti »

Gratulerer! Vi hadde en 82 reflex stasjonsvogn, og den var fantastisk god å kjøre; vår hadde 4 gir, men var helt super i norske hastigheter. :) Det er nok tilnermet samme motoren i den du har tenker jeg. Vår gikk 350kkm uten større problemer, men da gikk syncen på 3. giret...


-m
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Endelig CX igjen!

Post by Thomazo »

Og her er gliset :D
Image

Hmmm.... ser ikke ut som bildet kom frem... prøver igjen
Image

Fremdeles ikke? det ligger her:
http://cx.zapto.org/gallery/Thomazo?page=2
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by jonsto »

Image

Sånn, nå er den her. :D :D

Mvh
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Endelig CX igjen!

Post by Thomazo »

Takk, Jon :mrgreen:
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Endelig CX igjen!

Post by Thomazo »

Enkelt sommerprosjekt - 1986 CX 20 RE Break:

Kosmetisk
Da er alle skrammene i dører pusset ned, vasket med lynol og grunnet med zink. Sparkling og lakkering neste.
Blir nok bare spraylakkering på de feltene som er sparklet, spennende å se hvor bra det blir. Siden dørene er rustfrie syns jeg det blir for dumt å forsøke å få tak i nye.
Resten av bilen er rubbet, polert og vokset - med overraskende bra resultat.
Generell innvendig shining - ble bra det også.
Den hadde forresten kledd et par pene originale hjulkapsler (å få tak i TRX er uaktuelt).

Teknisk
Clutchwire justert.
Servicedeler bestilt (Mekonomen og Classic Parts): regissterreim + reim til hydraulikkpumpe og dynamo, olje og oljefilter, luftfilter, bensinfilter, akkumulatorkule (den "klikker" litt for ofte nå).
Så hvis delene er i havn innen fredag blir det kosejobbing i helgen :mrgreen:
Neste etappe: Bytte av LHM (og en runde Hydroflush), tennplugger, fordelerlokk, rotor, stifter. + stramme opp et ganske slapt håndbrekk :o

Forhåpentligvis blir den klar (og representativ nok) til ferietur i sommer.
Hadde vært gøy å overføre "den glade 80-talls-følelsen i CX" til barna 8)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Endelig CX igjen!

Post by RolandM »

Flotte greier! Med unntak av de skrammene som du nå tar, ser hun da meget presentabel ut. :D

Er det fire- eller femtrinns kasse?

Jeg burde egentlig pelle meg ut i garasjen og gjøre noe med min egen 20RE, men det har vært hovedsakelig oppussing (og litt BX) i vår. Men man blir jo inspirert når man ser hvordan du har gått i gang her, på kort tid. Hvor var det nå jeg satte polishen? 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Re: Endelig CX igjen!

Post by Thomazo »

RolandM wrote:Flotte greier! Med unntak av de skrammene som du nå tar, ser hun da meget presentabel ut. :D

Er det fire- eller femtrinns kasse?

Jeg burde egentlig pelle meg ut i garasjen og gjøre noe med min egen 20RE, men det har vært hovedsakelig oppussing (og litt BX) i vår. Men man blir jo inspirert når man ser hvordan du har gått i gang her, på kort tid. Hvor var det nå jeg satte polishen? 8)
Takk!
Den har (dessverre) 4-trins kasse.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by jonsto »

Men fem trinns kasser finnes det flust av. :wink: :D
Men, Pål, du som er gearkasse ekspert. Kan en ta bare femtetrinnet fra en fem trinns og sette på ei firetrinnskasse?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by dagmatti »

Hei,

for å ta det positive, med bare 4 gir beveger du i det minste girspaken mindre. :D



-m
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by pål »

Nå ble jeg usikker. Jeg har vært borti en 4trinner, men husker ikke hvordan den ser ut.... de har to "nedre motorfester" de?

Nei du kan ikke bar putte inn ett femtegir ; vil vel tro at begge akslingenene er for korte, derimot er det godt mulig at du kan clutchhuset bli igjen og ta ut allt annet og erstatte med akslinger, drev og hus ; Gjort på en tre, timer ca
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by ingkogni2 »

pål wrote:Nå ble jeg usikker. Jeg har vært borti en 4trinner, men husker ikke hvordan den ser ut.... de har to "nedre motorfester" de?

Nei du kan ikke bar putte inn ett femtegir ; vil vel tro at begge akslingenene er for korte, derimot er det godt mulig at du kan clutchhuset bli igjen og ta ut allt annet og erstatte med akslinger, drev og hus ; Gjort på en tre, timer ca
Hadde ikke kommet til å funka å satt på 5-giret uttapå uansett, for på 4 trinns kassa er reversen der 5. giret er vanlighvis... Skummelt om du har dårlig tid og ikke tenker 4.trinnskasse... Jeg har 4 gir + rev på den grønne Athena'n min :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Endelig CX igjen!

Post by tdbugge »

Thomazo wrote:Enkelt sommerprosjekt - 1986 CX 20 RE Break:

Kosmetisk
Da er alle skrammene i dører pusset ned, vasket med lynol og grunnet med zink. Sparkling og lakkering neste.
Blir nok bare spraylakkering på de feltene som er sparklet, spennende å se hvor bra det blir. Siden dørene er rustfrie syns jeg det blir for dumt å forsøke å få tak i nye.
Resten av bilen er rubbet, polert og vokset - med overraskende bra resultat.
Generell innvendig shining - ble bra det også.
Den hadde forresten kledd et par pene originale hjulkapsler (å få tak i TRX er uaktuelt).

Teknisk
Clutchwire justert.
Servicedeler bestilt (Mekonomen og Classic Parts): regissterreim + reim til hydraulikkpumpe og dynamo, olje og oljefilter, luftfilter, bensinfilter, akkumulatorkule (den "klikker" litt for ofte nå).
Så hvis delene er i havn innen fredag blir det kosejobbing i helgen :mrgreen:
Neste etappe: Bytte av LHM (og en runde Hydroflush), tennplugger, fordelerlokk, rotor, stifter. + stramme opp et ganske slapt håndbrekk :o

Forhåpentligvis blir den klar (og representativ nok) til ferietur i sommer.
Hadde vært gøy å overføre "den glade 80-talls-følelsen i CX" til barna 8)
Hydroflush er det noe fornuft i det hele tatt?Er det ikke bedre å rengjøre høydekorruktørene i staden?
Tommy D.Bugge
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Endelig CX igjen!

Post by Adelsøn »

Hydroflush kan spare deg for en del arbeid... Har gode erfaringer med stoffet, særlig på CX'er. Sist fant jeg ut hva som er dårlig på BX'en, noe så enkelt som akkumulatoren. Slapp å pelle fra hverandre høydekorrektører, bremser ++ siden det blir renset innvendig av Hydroflushen.
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply