Stakkars CX-ister

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Stakkars CX-ister

Post by Black Lemon »

Det slår meg når jeg setter meg inn i CXen og tenker at denne bilen ble lansert i 1974 (!!) at noe har gått skikkelig galt på veien. Hvis man kjører CX - slik mange av oss i CX-klubben gjør - hva i all verden skal vi kjøpe om vi ønsker å kjøpe en ny bil? Citroën driver jo stort sett bare med Fe-sjå om dagen - DS3 hva i all verden er det for slags påfunn? Jeg må rett slett innrømme at om jeg skulle være gal nok til å brenne av masse friske penger på en ny bil, vet jeg neimen ikke om Citroën vil være det riktige og sånn burde det jo ikke være. Jeg synes rett og slett at de gamle Citroën-modellene overgår dagens. Hadde jeg derimot vært en tro Audi eller BMW-eier hadde jeg sikkert følt det motsatt. Dette er jo ikke bra.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Stakkars CX-ister

Post by gopp »

Nå har ikke jeg kjørt C6, og det kan være svaret, men du har utvilsomt et poeng. Svaret er trolig at man må ta godt vare på sin CX, og nyte den i mange år fremover. BMW og Audi entusiastene har utvilsomt en enklere hverdag, og fremtid, men likevel så stakkarslig.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Stakkars CX-ister

Post by pål »

Problemet er vel at CX'en har ett såpass avansert understell (å da tenker jeg ikke på hydraulikken) og var ellers så millevis foran alt annet den gang, at å følge med og videreutvikle den med dagens bilpriser er en tilnærmet umulig oppgave.
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Stakkars CX-ister

Post by Black Lemon »

Problemet er vel at CX'en har ett såpass avansert understell (å da tenker jeg ikke på hydraulikken) og var ellers så millevis foran alt annet den gang, at å følge med og videreutvikle den med dagens bilpriser er en tilnærmet umulig oppgave.
Du har naturligvis rett i dette. CX ble laget med hjerte og slikt har man ikke råd til lenger. Det fantastiske med CXen var også at den var helt ujålete. I dag synes jeg alt for mange biler som egentlig er rene bruksbiler er alt for jålete. Et eksempel Opel laget en utmerket og praktisk bil som het Vectra. Siste generasjon var en stor stasjonsvogn, men den solgte dårlig. Derfor laget man Insignia som "ser bedre ut", men som jeg er sikker på at både mer upraktisk og vanskelig å se ut av (se på de små vinduene) enn det gamle Vectraen. Verden vil bedras.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Stakkars CX-ister

Post by RolandM »

CX ble ikke kun laget med hjertet; man valgte for eksempel bort enkelte fordyrende elementer som de svingbare lyktene på DS og SM, man "downsizet" vesentlig fra DS pga endrede behov i markedet, og selv om Wankel-motor var den opprinnelig planlagte motoriseringen gikk man altså til slutt for den rimeligste og enkleste motor-løsningen fordi hjerteløsningen ikke fungerte godt nok. Å relativt tidlig putte inn en drøyt 60 hesters diesel er vel heller ikke et utslag av hjertet, men av hjernen (og lurt var det!). Derimot sagt at ikke CX er laget og fremfor alt designet med hjertet, men det var et ikke ubetydelig element av rasjonell kalkyle der også. :wink:

Sett i det lyset fremstår C6 her i gården, etter lengre tids overveielse, som den naturlige erstatning for en CX. Så jeg er vel enig med gopp. Det er nok igjen av hjertet i designet (paradoksalt nok "bevist" gjennom dårlig salg og enda dårligere oppfølging fra Citroen Norge; da må det jo være en god bil!) til at den realistisk sett er en verdig arvtager - en "doldis". Jeg glemmer ikke XM'en; den har vært en (nesten) trofast dagligbil de siste årene, men hvis spørsmålet var "hvor finner jeg en ny bil som kan erstatte CX'en?" er det eneste svaret C6. C5 kan umulig erstatte en CX, for den er da vel tysk, har jeg forstått? :lol: C6 importeres jo riktignok ikke til Norge for tiden, men nesten ny får man den.

Og med det tilbudet som begynner å bli på bruktmarkedet nå av C6, her i Norge til og med, begynner den også å bli noe mer overkommelig kostnadsmessig. Sûrement, ce voiture côute tout de méme assez chére - men har man penger nok til en nesten ny BMW 5-serie med kraftig dieselmotor og alt utstyr, har man også penger til en C6. "Røverkjøpet" så langt er jo den 2,7 HDI'en som sto til salgs hos forhandler i Molde i knapt ett døgn -til 399 000! Kjørt kun 27 000 eller der om kring, og alt relevant utstyr inkl. skinn. "Priced to sell", er det ikke det det heter? 8) De to tilsvarende 2006-modellene til knapt 500', og som er gått rundt 50', har derimot ligget ute lenge. De skal nok ned noen titalls tusen før de forsvinner fra Finn.

Så hva angår konsept, "hjerte-andel", design, og til en viss grad også hjuloppheng, tror jeg C6 dekker det realistiske erstatterbehovet. Jeg har nesten til og med vent meg til bakpartiet nå... :)

Så var det å begynne å spare....
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Stakkars CX-ister

Post by IngolfC6 »

Etter at jeg på midten av 90-tallet kjøpte min første Citroën, en CX serie 1, har jeg stilt meg det spørsmålet mange ganger. Det er lett å bli godt vant når man kjører en så behagelig bil som CX. Men, dessverre går tiden, og med den kommer man til et punkt der en CX blir uforholdsmessig dyr å holde i daglig drift. En annen side er jo hvorvidt ikke de relativt få bilene som er bevart fortjener en langt bedre skjebne enn å være bruksbil her i dette klimaet.
Etter noen år, kom dagen jeg hadde gruet meg til, CX`en ble besluttet pensjonert etter lang og tro tjeneste, og endte sine dager som dodnorbil i CX-klibbens spede barndom.
Etter et sidesprang til en, i dette foum, ikke nevnbar pastamobil, gikk jeg tilbake til Citroën. C5 var en grei bruksbil, men vekket aldri den samme lidenskapen. Det synes jeg i så fall C4 Grand Picasso har klart i langt større grad. Men, det var først etter å ha anskaffet en C6 at godfølelsen igjen er på plass. Og hvilken følelse! For meg er det ikke tvil, den ultimate erstatter for CX slik markedet ser ut i dag, er definitivt C6.

Ingolf
C6 2,7HDi Exclusive
C4 Grand Picasso Exclusive
ex CX 20 serie 1
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Stakkars CX-ister

Post by Black Lemon »

Jeg ser poenget ditt. C4 Picasso og C6 er jo basert på samme designlinje om man kan bruke et slikt uttrykk. Nyeste C5 bryter helt med dette regime og det samme gjør nye C4. Sikkert utmerkete biler, men for konvensjonelle for min smak. Jeg syklet forbi en C6 for et par uker siden i høljende regn og måtte gå av sykkelen for å ta bilder. C6 er så nydelig å se live og bildene yter den ikke rettferdighet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Stakkars CX-ister

Post by IngolfC6 »

Den C5`en som jeg hadde selv, var av den aller første utgaven, fra 2003. Har kjørt den nye varianten ved en anledning, og må si at jeg var positivt overrasket. Så det er ingen tvil om at C5 er et greit alternativ om man skal ha en moderne Citroën til hverdagsbruk. Men ja, jeg er så hjertens enig med deg, C6 er og blir noe helt spesielt uansett hvordan man snur og vender på det. Kjørte min C4 Picasso her om dagen, etter kun å ha kjørt C6 den siste måneden, og det føltes som å kjøre traktor i forhold. Merkelig hvor fort man venner seg til opplevelsen med en rendyrket stor Citroën.

Etter å ha lest en del her på forumet, virker det til at flere CX-fantaster drømmer om C6. Til dere vil jeg absolutt anbefale å lete opp gode eksemplar utenlands. Prosessen med egen-import, er ingen uovervinnelig utfordring, man trenger bare litt forberedelser. Jeg deler mer enn gjerne av mine egne erfaringer, etter 3 egenimporterte kjøretøy siste 10 år.
Da jeg kom over min C6 i Tyskland, var den bare gått utrolige 4.800 km siden ny, pga eierens sykdom. Så det var et tilbud altfor godt til å la gå fra seg. Selv etter 4 år, fremstår bilen som om den kommer rett fra fabrikken.
Post Reply