89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei!
I vår overtok jeg en 89 CX GTi, burgunder med burgunder/mørk rødt skinninteriør, for de som fikk med seg det. Overtok den fordi den var så spesiell med dette interiøret bl.a. og eieren måtte ha den bort.. Gått kun 151000km

Fikk aldri sjekket så mye med rusten, men har nå fått litt oversikt:

-Panser har mye rust i front
-Begge fordører har mye rust
-Bakluke har mye rust
-Rundt soltaket er det veldig, veldig mye rustet
-Rundt frontruten er det mye rust
-Bakrammen er ganske dårlig og må nok skiftes ut
-Jekkfestene bak falt rett og slett av da jeg begynte å banke på de og etterlot seg et svææære krater av noen rusthull.
-Ene slepekroken bak har vært forsøkt trekt i, med resultat at deler av rammen under bagasjeromsgulvet har revnet av pga rust
-Kanalene har rust i kantene, det "sprenger" seg ut mellom platene
-Batterikassen har rust
-Ellers er det rusthull her og der, tanklokk, trekantplatene, og mange tidligere sveiser som må taes opp igjen, bla gulvet foran, begge sider.
-Under sideruten bak er det hull bortover
-De aller fleste hydr.rør har rust her og der
-Frontlyktene er ødelagt av korroderte reflektorer

Dilemmaet mitt er nå om det faktisk er verdt å fikse opp dette her?
Utenom interiøret er jo bilen helt standard Gti. Jeg sveiser og alt selv, men det blir jo fryktelig mye arbeid.
Det andre alternativet er å plukke den for alt av gode deler + interiøret, og skrote resten. Det er flere deler jeg får bruk for til å fikse opp min egen Turbo 2 som har ventet lenge på ledig tid. Og det kunne blitt tøft med skinninteriør i Turbo'n :)

Det er veldig vanskelig å bestemme seg for hva som er best, men fornuften sier vel delebil.
Eller er det skammelig å hugge en slik bil til tross for alle disse problemene? Vet ikke hvor spesiell den er? Ellers må jo bremser og alt også overhales da bilen har stått i flere år.. Og det er alltid mer rust enn det man først ser.

Noen som har noen fornuftige innspill om hva jeg bør gjøre?


Hilsen Ørjan
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: 89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Post by gopp »

Hei Ørjan,

Jeg er en skikkelig skrotnisse, og mener at alt i utgangspunktet må reddes. Men med det utgangspunktet du beskriver her, er jeg ikke i tvil. Dette er en delebil, så legg heller din arbeidsinnsats i en bil som det er håp for. Du bør heller omformulere ditt spørsmål, og spørre "hva er det jeg bør ta vare på?" Skinninteriøret er jo en selvfølge, men det er mange andre biter som kan være lurt å ta vare på. Om du ender med å ta vare på hjulopphenget, kan du enkelt snekre deg en "tralle" i 2" x 6" med hjul fra Biltema, så er bilen flyttbar opp på en henger. Om du ikke gidder dette, er det mange kranbilsjåfører som tar vrakpanten for å hente vrak, også de uten hjul, hjemme hos deg.

Om du trenger objekter som er rustne, men det er håp for, kan du snakke med Storløkken. Han har mange vogner stående enda, og noen er i reddbar forfatning, etter det jeg forstår. Jeg har også en -86 GTI, som jeg muligens kan kvitte meg med, og den er slett ikke ille for rust, men er likevel et prosjekt.
Gopp
-----------------
Har no' CX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Post by dagmatti »

Enig med gopp!


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Post by jonsto »

Ørjan, de fleste jeg har stående er faktisk bedre enn det du beskriver. Så til og med jeg vender tommelen ned for denne. Om du vil bygge deg en GTi så har jeg flere brukbare TRSer stående.
Mvh
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: 89 GTi - Fikse opp eller delebil dilemma...

Post by Ørjan Nagelsen »

Takker for gode innspill! Det gjør det mye lettere å bestemme seg når flere CX kjennere er enig! Og når også du, Jon, vender tommelen ned, blir jeg ganske sikker på at jeg skal gjøre det samme .. Da blir det ribbing og alt av brukbare deler blir tatt vare på :)
Ja, det er nok best å bruke energien på å få Turboen (som jeg har hatt i over 8 år) skikkelig fin. Og den er et mye bedre utgangspunkt, selv om også den har stått i ro noen år siden den var i drift sist..

Hilsen Ørjan
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Post Reply