Ombygging til 6 hjul

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by jonsto »

Hvorfor nøye seg med 6? Hvorfor ikke 8? :D
Hvor mye kan du laste på denne tro?

Image

Verdens mest behagelige kombibil? (Stasjonsvogn/varebil/lastebil). :wink: :D

Mvh
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by Primajor »

jonsto wrote:Hvorfor nøye seg med 6? Hvorfor ikke 8? :D
Hvor mye kan du laste på denne tro?

Image

Verdens mest behagelige kombibil? (Stasjonsvogn/varebil/lastebil). :wink: :D

Mvh
Og spennede og oppsiktsvekkende bil " Bare fra Citroen "... :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by jonsto »

Var og snakket med en meget god kjenning som jobber i biltilsynet. Han er en av de få som har sansen for ombygging/modifiseringer. Han nevnte at det hadde vært en søknad til myndighetene om en samenlignbar ombygging. Han skulle se om han fant svaret fra departementet. Her er det:

Regelverket for en eldre Golf registrert før 1995 finner vi i "Krav til kjøretøy" (KTK). En endring som å forlenge en Golf til limousin vil komme inn under kap. 4, punkt 7 i KTK - som sier at en slik omfattende ombygging kreves dokumentert av kjøretøyfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium. For en selvbygd Golf Limousin kan det være vanskelig å få slik dokumentasjon.

KTK kap. 4 punkt 7:

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av trafikkstasjonen.

I tillegg til dokumentasjon på ombyggingen kan det også bli problem med tillatte vekter. En Golf limousin vil være noe tyngre enn en vanlig Golf og vi vil anta det kan bli nødvendig med nye vektoppgaver . Det er kun fabrikant som kan utstede nye vektoppgaver på et kjøretøy.


Så det ser ikke så lyst ut all den stund jeg tror Tissier fabrikken er nedlagt.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Så det ser ikke så lyst ut all den stund jeg tror Tissier fabrikken er nedlagt.
Mvh


Hva med å feste sin lit til et "kompetent uavhengig laboratorium" som de referer til i teksten? Sintef kanskje? eller noe lignende?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by gopp »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:Så det ser ikke så lyst ut all den stund jeg tror Tissier fabrikken er nedlagt.
Mvh


Hva med å feste sin lit til et "kompetent uavhengig laboratorium" som de referer til i teksten? Sintef kanskje? eller noe lignende?
De bruker ofte SFRO som rådgivende organ, men kan også bruke Tüv. Som dere ser, kommenteres akselvekter, som kun produsent kan endre. Dette er et sær-Norsk fenomen, som ofte stopper ombygging av kjøretøy. Her skal man evt. legge til en aksel, så det er lite trolig at man trenger å øke maks vekt pr. aksel, men det kan godt tenkes at dette uasett kommer under samme kategori endring.

Som nevnt tidligere i denne tråden, dersom noen seriøst ønsker å gjøre dette, kan jeg sette vedkommende i kontakt med en som kan hjelpe til med godkjenningsprosesssen (ikke er han dyr heller).
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by citro1cx »

gopp wrote: De bruker ofte SFRO som rådgivende organ, men kan også bruke Tüv.
da er det dette du sikter til? http://www.sfro.com/
Litt over middels interessert i Citroën cx!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by gopp »

citro1cx wrote:
gopp wrote: De bruker ofte SFRO som rådgivende organ, men kan også bruke Tüv.
da er det dette du sikter til? http://www.sfro.com/
Ja. Boken de har gitt ut er veldig bra, og anbefales. Omtrent alt som gjelder "ombygd kjøretøy" gjelder også her til lands, men kategorien "amatørbygged kjøretøy" har vi ikke i Norge (selv om enkelte "kit cars" blir godkjent).
Gopp
-----------------
Har no' CX
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by tronde »

Hvordan stiller det seg med import av ombygd bil som er registrert på svenske skilt?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by gopp »

tronde wrote:Hvordan stiller det seg med import av ombygd bil som er registrert på svenske skilt?
Det hadde jeg hørt med min venn om, hvis det er noe du vurderer. Trolig er det en enklere vei til mål enn å bygge en bil selv, i alle fall dersom den er godkjent av SFRO som "ombygget kjøretøy".

Noe konkret i tankene?
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by citro1cx »

i teorien kan altså Jonsto få realisert drømmen sin ved å bygge 3 akslingen i Surnadalen, og så få den SFRO godkjent i Østersund, for så å ta den inn til Norge som import?

Slik som jeg leser SFRO sine sider får bilene en helt ny identitet, med eget navn og nytt ramme nr. Det er altså snakk om å bygge opp et helt nytt "fordon" fra bunnen av. Vil det ikke da være håpløst å få det typegodkjent i Norge siden det i prinsippet blir en helt ny bilmodell?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by tronde »

gopp wrote:
tronde wrote:Hvordan stiller det seg med import av ombygd bil som er registrert på svenske skilt?
Det hadde jeg hørt med min venn om, hvis det er noe du vurderer. Trolig er det en enklere vei til mål enn å bygge en bil selv, i alle fall dersom den er godkjent av SFRO som "ombygget kjøretøy".

Noe konkret i tankene?
Nei, jeg har ikke noe konkret. Kun nysgjerrig. I utgangspunktet er det vel slik at en bil som er godkjent i et europeisk land også skal kunne brukes i andre. Men, det er sikkert noen små bokstaver ute og går her.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by gopp »

citro1cx wrote:i teorien kan altså Jonsto få realisert drømmen sin ved å bygge 3 akslingen i Surnadalen, og så få den SFRO godkjent i Østersund, for så å ta den inn til Norge som import?
Det er slett ikke nødvendig å eksportere og importere bilen igjen. Mang en norsk bil er godkjent av SFRO, for så å skli gjennom nåløyet til Biltilsynet.
Slik som jeg leser SFRO sine sider får bilene en helt ny identitet, med eget navn og nytt ramme nr. Det er altså snakk om å bygge opp et helt nytt "fordon" fra bunnen av. Vil det ikke da være håpløst å få det typegodkjent i Norge siden det i prinsippet blir en helt ny bilmodell?
Dersom slike 6-hjulinger er i kategori "amatørbygget fordon", vil man slite med en godkjennelse her til lands. Vi har "ombygde kjøretøy", og da ligger produsentens godkjenninger i bunnen for godkjenningen. Ved "amatørbygget fordon" er det personen som bygger bilen som står som "produsent", og det gjelder en rekke begrensinger (bla. maks effekt pr. kg.).

Jeg vet at det er populært å lage biltransportere av f.eks. Volvo 850 og SAAB 9000 (og andre biler med forhjulstrekk), hvor bakdelen av bilen er en vanlig biltransporthenger. Disse bilene blir godkjent som "amatørbygget fordon", og jeg tror man sliter med å få en slik godkjent i Norge.

Jon, du er kunnskapsrik, og har også evnen til å bygge noe slikt. Det er slett ikke umulig å få til, men det er viktig å starte i riktig ende, og ikke minst, snakke med de riktige menneskene først. Setter man i gang, og så får stopp et sted, er det vanskelig å få noen til å overprøve andre i samme etat. I Sverige er det helt anderledes, hvor det er stor vilje til å opplære og veilede de som ønsker å bygge noe. Regelene er strenge, kanske strengere enn i Norge på mange områder, men kunnskapen i kontrollerende etat mye større. Det er faktisk folk som sier "denne konstruksjonen er god nok, for den følger de kraene vi har definert". I Norge er ikke kravene klare, og veldig mange i etaten uten riktig kunnskap. Noen har også vært litt vel liberale tidligere, og har blitt irettesatt av en byråkrat uten sans for annet en EU-direktiver.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by jonsto »

Mja, det er ikke først og fremst denne 4 akslingen jeg er interesert i. Det er hellr en 3 aksling av typen "forlenget stasjonsvogn". (En slik som jeg hadde bilde av fremst i tråden). De synes jeg ser steikende stilig ut. En slik er jo under restaurering i Sverige. Får se om jeg kan ta meg en tur dit og se på hvordan samenføyingen av akslingene er. Fikk et foredrag av han kjenningen min, og det hørtes ut som om at hvis jeg kunne klare å skaffe arbeidstegninger og dokumentasjon, eventuelt Tüv papirer så ville det bli noe enklere. En av ankepunktene er at de blir vanskelig å svinge. Men det er jo faktisk bygd en biltransport bil på 10,5 meter også. :D Men det norske byråkratiet er jo noe for seg selv. Vi har jo årelang erfaring i bilproduksjon her til lands. :mrgreen: :mrgreen: Så det er jo bare natturlig at vi vet best. :roll: :P
Ser forresten på bildene fra denne fireakslingen at de har satt på bakdelen av to stasjonsvogner. Så alle tre bakakslingene sitter i originale fester. Men selve bakrammene må også henge sammen.
Har satt en kar i Tyskland på saken med å finne ut om denne fabrikken http://www.rammstahl.de fremdeles eksisterer. Gjør den det så kan det forenkle prosessen.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by jonsto »

Da har min kontakt i Tyskland vært i kontakt med firmaet. De er høyst oppegående. :D De tilbyr også produksjon av karosserideler. Kanskje det er på tide med en Tysklandstur.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ombygging til 6 hjul

Post by citro1cx »

her er en ultra skjelden mulighet til å kjøpe en:
siden den er en 77 modell, er den veteran og koster ingen ting i engangsavgift. Å få den registert er vel en helt annen historie.

http://www.leboncoin.fr/voitures/164597681.htm?ca=5_s

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply