Norsk CX Klubb på Facebook

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by jonsto »

pigland wrote:Sjekk disse argumentene fra en oppegående teknologiker hvis du vil holde deg unna FB-konto:
http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 997786.ece

Og selv om Jonsto overdriver en smule med spøkelser og direktiver, så er det ikke bare tull.

Skriver noen på FB at "Jeg kjørte i 190 med min CX Turbo 2 ved Gardermoen", så er det ikke utenkelig at man kan havne i klammeri med loven. I grovere sammenheng så bruker politiet facebook: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=568072

Men kos dere på FB da :)
For å ta det siste først. Dette har jeg faktisk sett skrevet på bilforum. Så en trenger ikke være på FB for å være tullebukk. :mrgreen:
Så til det første.
Jeg overdriver ikke. Disse forslagene er en realitet. Det som mangler er at de blir vedtatt. Alle de opplysningene som du er nødt til å oppgi for å opprette en Facebook konto finner du mange andre plasser. Bare foreta et Google søk så ser du. Jeg har også slektsforkning som hobby, og kan som regel finne de opplysningene jeg ønsker om en person. Så for å opprette en verdensomspennende persondatabase trenger en ikke Facebook. Så vil man gjøre seg usynelig er det nok best å skifte navn og øyeblikkelig emmigrere til Indre Mongolia. :wink: :mrgreen:
Jeg holder kontakten med ca. 60 av mine amerikanske slektninger på Facebook. Noe jeg ikke hadde hatt muligheten til uten den. Og oppdager stadig flere. Men for all del de som ikke vil være der må få slippe, men vi som vil være der trenger ikke å bli stemplet av den grunn.
Men det var kanskje ikke det denne diskusjonen dreide seg om. :shock: :? :D
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by givretto »

Gjorde Facebooksiden "åpen" for ei uke siden, på Trondes oppfordring, og du verden å det har rast inn med medlemmer...! :wink: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by givretto »

2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by n10516 »

Man kan, berettiget, stille spørsmål om nytten av grupper på Facebook for all verdens rare formål, herunder også CX. Jeg har likevel, under tvil, registrert meg i denne gruppen, men jeg ser ikke behovet for å opprette nok et forum på denne måten. Det er greit nok at Facebook er et sosialt medium, men la det være det - et sosialt medium mellom mennesker! Ikke et sted hvor "all verden" også skal være, og hvor du er helt "ut" hvis du ikke er med. At alt fra "Herreavdelingen" på NRK til "Elkjøp" skal ha grupper der (jeg vet ikke om Elkøp er der...) er en utvikling som tar fokus vekk fra det "Face" skal, og bør være. Dette er en utviking som muligens de som driver facebook, de skal tjene penger, synes er helt OK - men som jeg vet at f. eks. husets tenåring synes er ødeleggende.

Jeg ser helt klart behovet for å "spread the word" om klubben og arbeidet for å ta vare på gamle Citroën modeller, uansett om vi snakker om Traction, DS, CX eller andre nye modeller. Men jo flere fora det blir desto vanskeligere blir det å samle kunnskap. Og nettopp det å samle kunnskap er kanskje det vi trenger mest. Slik sett gjør denne gruppen det vanskeligere for oss alle å finne løsninger for å ta vare på bilene våre!

Jeg så et eller annet sted i denne lange tråden at administrator skrøt av at han hadde fått så mange medlemmer. Ja vel, det er lett å melde seg inn i slike grupper på facebook, men det sier intet om interessen for temaet. Jeg vil derfor oppfordre administrator til å være bevisst at det er til forumene, klubbene etc. man skal styre folk ikke til, unnskyld meg, en dustete gruppe på "Face".

Og til oversikten over aktuelle sider: Hvorfor i all verden mangler f. eks "akuten", det trolig viktigste forumet i skandinavia? Det er en lang rekke andre, svært viktige sider som er utelatt, noe som er svært uheldig.

Egentlig mener jeg at det en klubbsak å drive en CX gruppe på Facebook, IKKE et "privat" initiativ... Jeg kommer til å følge med på hva som måtte dukke opp, men kommer ikke til å poste noe der - og jeg håper faktisk, brutalt sagt, at ingen andre gjør det heller.


Med ytterst skeptisk hilsen fra

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by givretto »

Vidar, du burde lese alle innleggene og beskrivelsen av siden nøye før du uttaler deg... :wink:
Citroënakuten har jeg glemt å legge til, fordi jeg aldri bruker den siden, men det er fritt frem for hvem som helst å legge inn tips om Citroënsider på Facebooksiden.
Og, som nevnt i beskrivelsen av siden, en henvisning til CX-forumet for tekniske spørsmål. Der står også formålet til Facebooksiden.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by n10516 »

Jeg har lest ALLE innleggene i denne tråden. Mine kommentarer er generelle, gjennomarbeidede og basert på det jeg har lest og min personsonlige meninger. Om du ikke liker dem, er det opp til deg å slette meg fra denne facebook gruppen. Om du gjør det, beviser du at jeg har rett....

Jeg kommer likevel ikke til å bruke den til annet enn å følge med i hva som skjer der - og håper egentlig at den enten overtas av klubben eller legges ned. Det har vært hevdet fra flere at opprettelsen av en slik gruppe er noe som er en klubbsak, det er jeg enig i. At du har rettet deg etter det ved å endre navnet på gruppen er bra, men endrer ikke innholdet i saken.

For meg er det meningsløst å fortsette en diskusjon rundt min oppfatning av dette i denne tråden. Jeg ber derfor om at du tar mitt innlegg til etteretning, intet annet. Det er helt andre ting en skal bruke krefter på!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by jonsto »

Det må jo være opp til hver enkelt om han vil delta med postinger eller ikke. Hvis noen missliker opplegget er det jo bare å la være og engasjere seg.
Når det gjelder at klubben skal overta så er vel det jevngodt med dødsdom. Den klarer jo knapt nok å drive seg selv. (Sier jeg som sitter i styret).
Hadde vi ikke hatt en vellvillig sjel med en privat server så hadde vi vel ikke hatt dette forumet heller. Så til dere som kritiserer, engasjer dere heller i klubbarbeidet og prøv å få klubben til å bli så oppegående at den kan drifte de foskjellige deler av såkalte sosiale medier. Og hvorfor skulle det ikke være noe om CX på Facebook når nesten alle politikkere er der? Vi har vel stort sett mer å fare med enn de fleste av dem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by givretto »

Vidar, kunne kanskje tatt dine meninger til etterretning, hvis jeg hadde skjønt hva du prater om. Merkelig å melde seg inn i en side, for så å forkynne hvor utrolig feil og dum den er...? Har sett på din Facebook-profil, og du er jo medlem av utallige sider og grupper. De må vel være minst like teite som min? Hvem er dummest, tosken eller tosken som følger ham...? Du skriver at man må bruke kreftene på helt andre ting enn diskusjon om denne Facebookside, så hvorfor bebynte du da i det hele tatt? :roll: :wink: :mrgreen: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by BEO »

Etter å ha lest gjennom denne diskusjonen må jeg si at jeg lurer på om denne Vidar (som jeg ikke kjenner) er redd for konkurranse? :shock:
Facebooksiden er hyggelig og underholdende og vi får se mange fine bilder. :D
De som ikke liker Facebooksiden kan jo bare la være å "like" den, så kan vi som liker den få ha den i fred og slippe for sure oppstøt både der og her på CX-klubbens forum.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by n10516 »

Jaha, da har jeg i det minste skapt litt rabalder... Jeg tar Jonsto sitt argument om at klubben har mer enn nok med å styre seg selv. :? Jeg tar også argumentet om at en bør engasjere seg fremfor å være surmaget. Min mening er ikke å være surmaget, men å få i gang en diskusjon og kanskje en ny driv.

Jeg mener fortsatt det jeg har skrevet, men om det engasjementet som ser ut som er på Facebook akkurat nå, kan smitte over på ny driv i klubben, er jo intet bedre.



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by citro1cx »

Facebook vil nok aldri konkurere ut dette forumet, rett og slett fordi facebook ikke er egnet til det vi bruker forumet til. Oppbyggingen av forumet er relativt strengt, med faste kategoerier/tema/undertema. Det egner seg godt til et teknisk forum. Forumet har også ganske strenge lover og regler, og noen som hele tiden passer på hva som blir skrevet. Forumet er oversiktilig og har gode funksjoner for å søke. folk bruker forumet for å lese hva folk skrur på og hvordan probleme blir løst, eventuelt få hjelp til å løse sine egne tekniske problemer med CX.

Facebook er ikke et teknisk bilforum, men en eneste lang tråd med folks mer eller mindre subjektive meninger om alt mulig kommer fram. Om jeg hadde søkt meg fram til et innlegg om f.eks "høydekorrektor" ville jeg sannsynlig ikke finne noe på facebook, og dermed ikke blitt hjulpen. Det er heller ikke det som er poenget med facebook. Facebook er et først og fremst et sosialt forum hvor folk rett og slett skriver det de har på hjertet. På nevnte facebookside finner vi mennesker som har et kjærlighetsforhold til Citroën cx, og som ønsker å stå frem med det.

Jeg synes vi skal fortsette å ha det slik. La forumet og facebook utfylle hverandre på den måten det gjør i dag. Forumet løser det tekniske og facebook sprer det glade budskap og får folk til å trykke på "liker" knappen.

Det er likevel viktig å skille forum og facebooksiden på navnet. Som Jon sier, bør ikke Citroën cx klubb blande seg bort i facebooksiden. "giveretto" greier utmerket godt å drive denne siden uten hjelp fra cx klubben. Klubben skal drive det tekniske forumet, arrangere treff, sende ut medlemsblad og drive delelager. Derfor bør heller ikke facebooksiden ha samme navn som klubben.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by n10516 »

Du får satt tingene på plass, Citro1cx, du har nok helt rett i din vurdering der. Facebook vil ikke kunne utkonkurrere forumet og bare i liten grad spre teknisk kompetanse.

Og til syvende og sist er det akkurat det som er viktig for meg. Kan det bidra til å bygge opp rundt interessen for CX ved å være et sosialt møtested kan det fylle et behov. :D


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by jonsto »

Jeg oppfordrer alle som har deltatt i denne diskusjonen om å stille i Trondheim fredagskvelden på grillaften. Så kan vi fortsette diskusjonen i vennlige former over en saftig ferdiggrillet kotelett!
Snakkes. :wink: :D
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by Helge S »

Ja velkommen till grillkveld :)
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Norsk CX Klubb på Facebook

Post by citro1cx »

Sure I'll be there! 8) :mrgreen:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply