Citroen ZX

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Hei, jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med følgende spørsmål:
Jeg lurer på å kjøpe en ZX og fått beskjed at varsellampen med "motorblokk" som symbol lyser av og til og da fusker bilen. Dette kan vare fra noen få sek til maks 15-20 sek. Dette er vel en felles alarm lampe? Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva den er felleslampe for(hvilke alarmer som den varsler) og om dere ser på dette som en "farlig" feil som kan være vanskelig og utbedre?
Jeg skal avgjøre om jeg kjøper bilen idag(onsdag)
Jeg vet at dette er urimelig kort tid, men fikk ikke til å logge meg inn som ny bruker før idag tidlig pga fikk ikke den automatiske tilbakemeldingen på mail som jeg trengte for å logge meg inn som nytt medlem ;-)

Ha en god dag.

Mvh
Einar Bauger
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroen ZX

Post by rundgren »

Hei

Kan dessverre ikke noe om denne bilen, men det finnes en link til reparasjonsmanual her:
http://cx.podolsk.ru/xm/docum/haynes_zx/zx-00.pdf
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Citroen ZX

Post by citro1cx »

Muligheten for at noen her på forumet skal kunne hjelpe deg, blir nok større om du skriver hvilken ZX det er eller hvilken årsmodell og motoralternativ den har.

Generelt kan man si at bil med motorfeil bør man være skeptisk til. Det kan selvfølgelig være små feil som jordingsfeil eller en dårlig sensor som feiler denne bilen. Om eieren ikke kan gjøre rede for hva som feiler bilen, kan det vel kanskje være lurt å se seg om etter en annen bil?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Citroen ZX

Post by gopp »

Mor hadde en ZX 1.4 Reflex som hun kjøpte ny (eller demo-brukt). Den stoppet sporadisk, men startet igjen like etterpå. Kjedelig når man sto i lyskryss og slikt. Bilen var inne på et meget serviceinnstilt verksted mange ganger for å finne ut av det, og "alt" ble byttet. Det endte med at hun fikk en kjempegunstig pris på en ny bil, og Citroën Norge endte opp med bilen til bruk i undervisning. Skikkelig mandagsbil det der :roll:
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen ZX

Post by RolandM »

Ikke kjøp denne bilen uten at eier har fått avlest feilkoder på Citroenverksted, og at du får oppgitt hva feilkodeavlesingen viser. Det koster ham/henne noen få hundrelapper, og du kan hilse og si at han får uansett ikke solgt bilen til noen andre heller uten at det er gjort.

Det TRENGER ikke være noe alvorlig som gjør at motorblokklampen lyser (det har den gjort fra tid til annen på min XM TCT også), men det kan for eksempel være noe med innsprøytningen.

Stikk evt. opp på nærmeste Biltema, finn Haynes-manualen for ZX der, og smugkikk i den for å se hva som står om hvilke symptomer lampen kan indikere. Det skal for øvrig også stå nevnt i instruksjonsboken, men kanskje ikke i særlig detalj.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Re: Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Hei, jeg takker dere alle for de svarene/innleggene dere har kommet med :)
Men det ble ikke den bilen. Dette var et bilfirma litt syd for Trondheim hvor de hadde 3 selgere og alle hadde solgt bilen. Han som fikk den var han som hadde frått kontonr og ført over penger, selv om jeg var den første som sa jeg skulle ha den. Jeg som nesten hadde bestilt flybillett og alt.
Livet er visst tydelig full av merkelige hendelser :shock:
Det ble en 3 dørs ZX 1,4i 97 mod og 130.000km istedet. Jeg reiste til Sarpsborg og hentet den og fikk den for kr.5.000,- Det er noe småplukk jeg må få skikk på før dattera mi fyller 18 om noen dager, men tror det går greit.
God helg til dere alle :D

Einar
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen ZX

Post by RolandM »

Gratulerer til din datter med bil i hvert fall! :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Re: Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Hehe, går tydeligvis på en del utfordringer og jobb som jeg ikke var forberett på :shock:
De som har eid den før meg, faktisk et ungt par, har ikke forstått at det er forskjell på de forskjellige lokkene i motorrommet. Det har stort sett fylt motorolje på det meste, men det som ga mest jobb til nå er at de også har fylt det på kjølevannet. Skjønte ikke hva det svarte som velvet opp av påfyllingstussen var da jeg skulle sjekke nivået. Det hadde blitt som tykk grøt/greas og var vanskelig og få fjernet. De har også fylt motor olje på servo beholderen, så servoen går litt rykkvis, men håper det blir bedre etter vært. Der de hadde glemt å fylle motor olje, var der det burde ha vært fylt på pga for lite olje :?
Ha en god søndag og helg alle sammen som er innom idag :D

Einar
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Citroen ZX

Post by givretto »

Trist å høre at det finnes folk som er så hinsides håpløse... :roll: 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen ZX

Post by pål »

Eller at det faktisk er gåen topp-pakning.....
har masse Citroèn:-)
Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Re: Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Det tviler jeg på og håper i allefall ikke det. Vi snakker ikke om litt olje i vannet, men tykk graut.
Motoren går fint og ingen hørbare ulyder og heller ingen bobling i kjølevannet med motoren igang.
Men vi får se fremover, for jeg må vel bytte kjølevannet i allefall en gang til.

Einar
Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Re: Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Mulig du hadde rett med topp pakningen lell. Jeg har i allefall bestemt meg for å bytte registerreim, toppakning, vannpumpe og ei reim til, så håper jeg det blir en bra bil ut av det og dattera blir fornøyd. Servo styringen gikk litt rykkvis og trodde det var fordi de hadde helt motorolje på servo tanken, men nå er problemet løst :D
Det var krysset, det bevegelige leddet på rattstammen, som på ZX ligger i motorrommet som vår tørt og gikk tråttrykkvis. Smurt det opp med WD-40 og funker nå helt bra.

Einar
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen ZX

Post by pål »

Høres ut som du har fått kontroll på situasjonen :)
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Citroen ZX

Post by tronde »

Einar Bauger wrote:Smurt det opp med WD-40 og funker nå helt bra.
Bruk noe mer solid nå som det virker. Hvis ikke finner du snart ut hvordan det skal skiftes... Typisk feil på mange nyere Citroën.
Einar Bauger
Posts: 8
Joined: Wed 20 Oct, 2010 03:04

Re: Citroen ZX

Post by Einar Bauger »

Det skal jeg gjøre. Skaffet meg litt jobb med diverse ting, men litt gøy også :D
Nå driver jeg litt med førerdøra og det den inneholder og da spesielt el-vindu og regulering av speil. El-motor til vindu virker, men noe med vaiertrekket som ikke er som det skal. Det er vanskelig å få skikkelig overblikk på hvordan det er mekanisk koblet opp. Desverre har ikke Biltema verkstedhåndbok. Noen her på forumet som har og ikke trenger den lenger eller vet hvor man får tak i en? Eller om det mulig å formidle et form for bilde hvordan leamikken vises der man ikke får sett. Det virker som den ene viren trekker vindu ned langs en vertikal skinne mitt på døra/vindu og den andre(som har røket tvert av) vet jeg ikke hvor skal være, men virker som den går fremover og opp?
God helg Einar
PS. Håper ikke jeg maser og spørr for mye her? :o Men jeg setter veldig pris på de svarene jeg får. Jeg jobber på sikt å få tilslagt på en CX turbo2 97 mod, men forløbig er svaret at den står godt der den står. Det har vært drømmen i mange år :P
Post Reply