Termostat - gjorde jeg en liten bommert?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
elto
Posts: 8
Joined: Thu 28 Oct, 2010 15:47

Termostat - gjorde jeg en liten bommert?

Post by elto »

Det som "skjedde" var at jeg puttet den nye termostaten rett inn i termostathuset (selvsagt med ny pakning og riktig vei) i stedet for å montere den inn i dekslet/lokket man skrur av. Den gamle termostaten som fulgte med dekslet ut når jeg demonterte, måtte plukkes/lirkes ut av sporet, og som sagt kanskje jeg burde trykt den nye på plass samme sted?

Jeg har ingen lekkasjer og alt ser ut til å "virke" men det som plager meg er at kanskje termostaten "ligger løst" inne i huset og at den kanskje slipper forbi litt vann når den ikke skal (lukket)

Hva mener dere?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Termostat - gjorde jeg en liten bommert?

Post by dagmatti »

Hei,

kjenner du at radiator/slange blir gradvis varm når du starter fra kald, lekker den. :)


-m
elto
Posts: 8
Joined: Thu 28 Oct, 2010 15:47

Re: Termostat - gjorde jeg en liten bommert?

Post by elto »

Jau, det slo meg etterhvert også at jeg kan sjekke på den måten, men er det for lite som lekker så kjennes det kanskje knapt?

Anyway, det heller mot at jeg tar jobben på nytt og demonterer. For skal vel mye til at termostaten har lagt seg så godt til rette i lokket som hvis jeg hadde trykt den inn der i utgangspunktet? :roll:

Forøvrig var dette (ny termostat) noe jeg likså godt skiftet siden jeg foretok "full sjau" med flushing av radiator & motor og påfylling av ny kjølevæske. (nettopp fått bilen)

Sånn sett var jeg godt forberedt og lest meg opp på Haynes, da det er litt spesiellt med ZX siden radiator ligger lavere enn motor/varmeapparat. Så var rigget til med hjemmelaget påfyllingstank (1 1/2 colaflaske opp/ned med avskåret bunn og en gummipakning på kraven nedenfor tuten) slik at væskenivået var høyere, og vi fikk ut all luft gjennom lufteskruene på henholdsvis termostathus og slangen inn til varmeapparat under påfyllings-seansen. Var dessuten en tur hos den lokale Citroen-forhandleren og kjøpte to nye pakninger; en stor O-ring til den spesielle slangetilkoblingen nederst radiator, og en liten rund kobberpakning som skal på lufteskruen/termostathuset. Så den biten ble iallefall gjort etter boka :)
elto
Posts: 8
Joined: Thu 28 Oct, 2010 15:47

Re: Termostat - gjorde jeg en liten bommert?

Post by elto »

Vel, nå har jeg snakket med broderen (var han som "fysisk" monterte termostaten) og han mener at jeg husker feil. Det er ikke noe utfreset spor til termostat/pakning i dekslet, den (gamle) satt der ifølge ham rett og slett fordi den i løpet av tidens tann "gror fast" der. Jeg for min del hadde minnesbilde av at pakningen lå plant med godset i dekslet, men han sier hele pakningstykkeslen lå oppe på. Men jeg får vel gi meg på den, jeg var ikke 100% oppmerksom hele tiden siden jeg puslet med litt annet rundt der også :)

Så da blir det spart både lørdags-arbeide & kjølevæske.

p.s. Hvis noen med mye erfaring har synspunkt på konklusjonen, så rop ut :mrgreen:
Post Reply