C6 og kontrabass

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

C6 og kontrabass

Post by Micsat »

Min bedre halvdel har forelsket seg i C6 og jeg har vel forsåvidt ikke så mye imot det, men det blir å vente til 3.0 HDi er ca. 3 år gammel. Spørsmålet er egentlig om det er mulig å få plass til en kontrabass i en C6 siden jeg må ha med meg det på øvelse med bandet. Hva tror dere?
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: C6 og kontrabass

Post by RolandM »

Da må du nesten si hvor lang en kontrabass er. Resten greier vi. :)

Jeg mener bestemt at man på de fleste C6 kan legge ned baksetene, muligens ikke med Pack Lounge. Man skulle da få en lastelengde som er minst på nivå med XM Berline, altså ca 140-150 cm. Det er mulig du får noe større lengde på en C6, for bagasjerommet er bittelitt større i lengderetningen. Diagonalt har du jo mer å gå på.

Når jeg tenker meg om, tror jeg at en kontrabass og en C6 vil kle hverandre. :-)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: C6 og kontrabass

Post by Black Lemon »

God idé med kontrabass og C6. Som det blir sagt her, kan du ikke legge ned setene dersom C6en har pack lounge. Imidlertid har jeg hørt fra en C6-eier på XM-klubbens forum (de har en egen seksjon om C6) at han ikke kunne legge ned bakseteryggene på sin C6 Exclusive som ikke hadde pack lounge så her bør man nok undersøke grundig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: C6 og kontrabass

Post by Micsat »

Bassen er ca. 1,8m lang , 40cm dyp og 60cm bred, den går akkurat inn på diagonalen på min Xantia Break med setene lagt ned. En ting en er lengden på diagonalen, men man må også få tredd den inn. Spørsmålet er om man får kroppen inn over kanten bak etter å ha stukket halsen inn uten at man får problemer med høyden opp under bakruten. Det er litt i overkant å dra den med seg til Tyskland for å prøve, hvis ikke noen med C6 har lyst til å ta seg en tur til Snertingdal, da :-)

PS: Nå også med '84 CX 25 Tri, låvelagret med kun 99'km på telleren
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C6 og kontrabass

Post by rundgren »

Broren min spiller kontrabass og har kjørt Fiat Uno og Bravo i mange år, det har gått fint å få den med seg i forsetet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: C6 og kontrabass

Post by jonsto »

rundgren wrote:Broren min spiller kontrabass og har kjørt Fiat Uno og Bravo i mange år, det har gått fint å få den med seg i forsetet.
:-) Synes å huske en vits fra gammle dager: Hvordan får en 5 elefanter inn i en VW? :mrgreen:
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C6 og kontrabass

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Broren min spiller kontrabass og har kjørt Fiat Uno og Bravo i mange år, det har gått fint å få den med seg i forsetet.
:-) Synes å huske en vits fra gammle dager: Hvordan får en 5 elefanter inn i en VW? :mrgreen:
Ja, fikk litt sånn klovnebil-følelse når det velta ut en jazztrio med instrumenter inkludert kontrabass og trommesett fra Unoen. Men det gikk!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C6 og kontrabass

Post by rundgren »

rundgren wrote:
jonsto wrote:
rundgren wrote:Broren min spiller kontrabass og har kjørt Fiat Uno og Bravo i mange år, det har gått fint å få den med seg i forsetet.
:-) Synes å huske en vits fra gammle dager: Hvordan får en 5 elefanter inn i en VW? :mrgreen:
Ja, fikk litt sånn klovnebil-følelse når det velta ut en jazztrio med instrumenter inkludert kontrabass og trommesett fra Unoen. Men det gikk!
For å være spesifikk så gjelder det vel å bruke softbag, dra passasjersetet til bakerste posisjon, og legge bassen på siden.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: C6 og kontrabass

Post by jonsto »

rundgren wrote:
jonsto wrote:
rundgren wrote:Broren min spiller kontrabass og har kjørt Fiat Uno og Bravo i mange år, det har gått fint å få den med seg i forsetet.
:-) Synes å huske en vits fra gammle dager: Hvordan får en 5 elefanter inn i en VW? :mrgreen:
Ja, fikk litt sånn klovnebil-følelse når det velta ut en jazztrio med instrumenter inkludert kontrabass og trommesett fra Unoen. Men det gikk!
Måtte ha vært et fantastisk skue. Skulle vært filmet. :D
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: C6 og kontrabass

Post by Lars A »

Jeg har spilt kontrabass selv i mange år, og hatt den med i Sunbeam stv. (inn bak), Fiat 128 (ned med forseteryggen og inn der), Opel Ascona 2-dørs (ned med forseteryggen og inn), Golf I (prøvde både forfra og gjennom bakluka, det enkleste var fordøra og ligge i forsetet), Daihatsu Charade (ned med bakseteryggen og inn gjennom VENSTRE bakdør...) og en Vespa scooter der bassen hang i ei reim over førerens skulder langsetter skyssen (det var før jeg fikk førerkort, og vi var mindre bortskjemt med å bli kjørt hit og dit i tide og utide). Sykkel gikk greit til øving, men dårlig hjem da det var noen h... lange oppoverbakker. Prøv å stå og tråkke mens man holder styr på en kontrabass...

I ditt tilfelle (og i mitt med CX Berline): Legg ned forseteryggen så langt det går, legg bassen på siden og spenn sikkerhetsbeltet over så hun ikke får bot :)

Digresjon: En kjent solobassist tok alltid bassen med i eget sete på fly, siden han ikke stolte på bagasjefolka. De hadde en gang knust en bass til noen hundre tusen og det ville han nødig gjenta. Han forlangte derfor alltid to billetter, en til ham selv og en til bassen. Dette medførte at bassen måtte ha et navn (Klara etter Heidi fra fjellenes lamme venninne), siden du ikke får kjøpt billetter uten navn. Dette funket fint i mange år, helt til han kom til et nå nedlagt flyselskap vi ikke skal nevne navn på, men det var fra et land kjent for banker, sjokolade og gjøkur... Der gikk det fint helt til de kom med maten. Beskjeden var klar: Klara fikk værsågod ta sin porsjon, for den var det betalt for. Det hjalp ikke hvor mye han forklarte, maten ble stående foran bassen og stewardessen nektet plent å ta den vekk. For å unngå de helt store pinlighetene ventet han til damen hadde ryggen til, byttet sitt tomme brett med bassens fulle og hev i seg nok en diger porsjon. Litt etter kommer flyvertinnen for å fjerne tomme brett, og gir til beste et klassisk "der ser du, tomt brett, jeg har rett"-blikk før hun fornøyd fjerner brettene foran både ham og bassen og går videre som den naturligste ting av verden...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: C6 og kontrabass

Post by Citrusen »

Det er da noe du kan kjøpe i tillegg :D

http://blogautomobile.fr/wp-content/upl ... doo_03.jpg
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C6 og kontrabass

Post by rundgren »

Lars A wrote:Jeg har spilt kontrabass selv i mange år, og hatt den med i Sunbeam stv. (inn bak), Fiat 128 (ned med forseteryggen og inn der), Opel Ascona 2-dørs (ned med forseteryggen og inn), Golf I (prøvde både forfra og gjennom bakluka, det enkleste var fordøra og ligge i forsetet), Daihatsu Charade (ned med bakseteryggen og inn gjennom VENSTRE bakdør...) og en Vespa scooter der bassen hang i ei reim over førerens skulder langsetter skyssen (det var før jeg fikk førerkort, og vi var mindre bortskjemt med å bli kjørt hit og dit i tide og utide). Sykkel gikk greit til øving, men dårlig hjem da det var noen h... lange oppoverbakker. Prøv å stå og tråkke mens man holder styr på en kontrabass...

I ditt tilfelle (og i mitt med CX Berline): Legg ned forseteryggen så langt det går, legg bassen på siden og spenn sikkerhetsbeltet over så hun ikke får bot :)

Digresjon: En kjent solobassist tok alltid bassen med i eget sete på fly, siden han ikke stolte på bagasjefolka. De hadde en gang knust en bass til noen hundre tusen og det ville han nødig gjenta. Han forlangte derfor alltid to billetter, en til ham selv og en til bassen. Dette medførte at bassen måtte ha et navn (Klara etter Heidi fra fjellenes lamme venninne), siden du ikke får kjøpt billetter uten navn. Dette funket fint i mange år, helt til han kom til et nå nedlagt flyselskap vi ikke skal nevne navn på, men det var fra et land kjent for banker, sjokolade og gjøkur... Der gikk det fint helt til de kom med maten. Beskjeden var klar: Klara fikk værsågod ta sin porsjon, for den var det betalt for. Det hjalp ikke hvor mye han forklarte, maten ble stående foran bassen og stewardessen nektet plent å ta den vekk. For å unngå de helt store pinlighetene ventet han til damen hadde ryggen til, byttet sitt tomme brett med bassens fulle og hev i seg nok en diger porsjon. Litt etter kommer flyvertinnen for å fjerne tomme brett, og gir til beste et klassisk "der ser du, tomt brett, jeg har rett"-blikk før hun fornøyd fjerner brettene foran både ham og bassen og går videre som den naturligste ting av verden...
Herlig historie. Og vi kan i hvert fall konkludere med at det ikke er noe å si på kontrabasstransporteringskompetansen i Citroën-miljøet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply