Fransk bildag 2011

Mere eller mindre planlagte treff, turer eller arrangementer

Moderator: moderator

JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Fransk bildag 2011

Post by JJ »

Norsk Peugeot klubb har gleden av å invitere alle venner av franske biler til
FRANSK BILDAG 2011
søndag 22. mai fra kl 11.00 til 15.00
i praktfulle omgivelser på Karljohansvern, Marinens gamle hovedstasjon i Horten
Foruten den tradisjonelle bilutstillingen, opplev:
Marinemuseet – verdens eldste i sitt slag, med bl.a. over 200 skipsmodeller, gallionsfigurer, våpen og utrustning: www.mil.no/felles/mmu/start
Preus museum – det nasjonale museum for fotografi i Norge, fra fotografiets barndom til dagens digitale verden: www.preusmuseum.no
Lokalhistorisk senter – lokalhistorisk museumsutstilling, med Kafe Breda i underetasjen: www.lhs.no
Kjørebeskrivelse:
Fra E18 til Rv310 Horten. Følg skilting til Karljohansvern.
Ferge mellom Moss og Horten går hvert 30 minutt. Fra fergen: Ta til høyre ut fra kaia, følg skilting til Karljohansvern.
Velkommen!
:mrgreen:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fransk bildag 2011

Post by Helge S »

Det er ikke noe viktig sak for meg dette... men er ikke 22.mai tidlig mht FBD? Jeg har blitt fortalt at FBD "normalt" skal være tidlig i juni? Det har vel som oftest vært første søndag i juni og en eller to ganger(?) 2.søndag i juni.

Nå er det stort felles landstreff i Trondheim 1.søndag i juni i år, men som unntaksvis tidligere kunne kanske 2.søndag i juni vært benyttet?
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Re: Fransk bildag 2011

Post by JJ »

Joda, men det som er problemet med andre søndag i juni er at den er i pinsehelgen -
og da er det ganske mange som er på hytta med familien, etter gammel tradisjon.
I pinsen er det dessuten Nordisk 2CV-grensetreff i Arendal.
Dermed ville resultatet blitt mange frustrerte :evil: Franskbildagdeltagere som ikke hadde fått blitt med på moroa...
Og siste søndagen i mai (29.) har 2CV-folket sitt årlige Tullingtreff, så dermed er også den søndagen utelukket.
Til laks åt alle (evt ørret :wink:) kan ingen gjera.
Vi håper på bra og godt, varmt vær i mai istedet, både den 17. og den 22.! 8)
Last edited by JJ on Tue 15 Mar, 2011 14:55, edited 1 time in total.
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fransk bildag 2011

Post by rundgren »

JJ wrote:Joda, men det som er problemet med andre søndag i juni er at den er i pinsehelgen -
og da er det ganske mange som er på hytta med familien, etter gammel tradisjon.
Dermed ville resultatet blitt mange frustrerte :evil: Franskbildagdeltagere som ikke hadde fått blitt med på moroa...
Og siste søndagen i mai (29.) har 2CV-folket sitt årlige Tullingtreff, så dermed er også den søndagen utelukket.
Til laks åt alle (evt ørret :wink:) kan ingen gjera.
Nei, men det virker for meg som "alt" skal legges til mai og første halvdel av juni... Jeg skal på ferie tre siste ukene i mai, og går nå glipp av både FBD og landstreff.
Er det noe galt med å arrangere ting også i juni, august eller september? Når alt hoper seg opp i en kort periode på våren så blir det fort mange helger på rad, pluss at det fungerer dårlig for oss om ikke følger Norsk Standard for Ferie&Fritidsavvikling, med hytte i påske og pinse + tre uker ferie i juli og fri i romjula. Tror vi er flere enn det som vanligvis antas....
Dette problemet gjelder ikke bare Citroën-klubbene, det fremstår som om det er en voldsom flokkmentalitet i forhold til å følge oppleste&vedtatte normer for når ting kan, og ikke kan, arrangeres. Og når alle klubber og foreninger man er med i, pluss alle festivaler man er interessert i, går i samme flokk blir det beinharde prioriteringer og man går glipp av masse morro som man savner i høsthelgene der ingenting skjer..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Fransk bildag 2011

Post by tronde »

rundgren wrote:Tror vi er flere enn det som vanligvis antas....

Hvorfor ikke fremme forslag om egnede treffdatoer før kjente treff skal holdes?

I år er det f.eks. et stort treff i Trondheim første helga i juni, så det er da noe som legges dit også. Andre helga er som nevnt pinse, tredje helgen er det mange som har skoleavslutning, og fjerde helgen er Sankt Hans.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fransk bildag 2011

Post by Helge S »

JJ wrote:Til laks åt alle (evt ørret :wink:) kan ingen gjera.
Som JJ skriver vil det nok alltid være noen som ikke kan uansett når man plasserer slike arrangement i tid. Når man forsøker å samle så mange vil det alltid være noen som har andre viktige ting i sin kalender.

Selv er jeg ikke begeistret for bruken av helgen etter "himmelspretten" til det store felles landstreffet som er lagt til Trondheim i år. I min familie har denne "langhelgen" i alle år jeg kan huske vært brukt til å få litt ekstra tid på hytta så jeg ville ønsket en vanlig helg til treff. Men smaken er som baken, delt og andre synes akkurat den helgen er den beste til treffet. Så da må bare jeg finne ut hvilke år jeg vil prioritere å delta på treffet den helgen... for hvert år blir det garantert ikke.

Mht FBD la jeg bare merke til at det vel er historisk tidlig i år(?) da det som regel har vært 1.søndag i juni og bare en eller to ganger 2.søndag i juni.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fransk bildag 2011

Post by rundgren »

tronde wrote:
rundgren wrote:Tror vi er flere enn det som vanligvis antas....

Hvorfor ikke fremme forslag om egnede treffdatoer før kjente treff skal holdes?

I år er det f.eks. et stort treff i Trondheim første helga i juni, så det er da noe som legges dit også. Andre helga er som nevnt pinse, tredje helgen er det mange som har skoleavslutning, og fjerde helgen er Sankt Hans.
OK, jeg foreslår de tre siste helgene i august og første helg i september.
Ser for øvrig ikke noen grunn til å arrangere treff Sankt Hans, og skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan dra på treff en helg selv om ungene har siste skoledag fredagen?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fransk bildag 2011

Post by rundgren »

Helge S wrote:
JJ wrote:Til laks åt alle (evt ørret :wink:) kan ingen gjera.
Som JJ skriver vil det nok alltid være noen som ikke kan uansett når man plasserer slike arrangement i tid. Når man forsøker å samle så mange vil det alltid være noen som har andre viktige ting i sin kalender.
Ingen illusjon om at det er mulig å finne datoer som er noe i nærheten av å passe for alle, jeg bare kritiserte tilsynelatende gruppetenking når det gjelder hvilke perioder man kan ha arrangementer. Rett meg gjerne hvis jeg sitter med feil inntrykk her, men det virker som om det hoper seg opp med arrangementer i en kort periode på våren, mellom påske og skoleferie.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Fransk bildag 2011

Post by pigland »

Rundgren, vi bor i feil land. Sommerhalvåret er altfor kort.. Arrangementer hoper seg uansett opp sommerhalvåret, med mindre det er vintersport man snakker om.

Forøvrig synes jeg 22.mai for FBD er et godt kompromiss når det kommer to slike langhelger på rad tidlig i juni. Regner med FBD er tilbake 1.søndag i juni noen år fremover nå uten at jeg har finlest kalenderen. Men strengt tatt er det jo opp til arrangøren å velge uansett hvor mye vi er enige eller kritiserer her. Er man veldig uenig, så får man heller hjelpe til med å arrangere slik at man har en mulighet til å få det som man vil :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fransk bildag 2011

Post by Helge S »

pigland wrote:Regner med FBD er tilbake 1.søndag i juni noen år fremover nå uten at jeg har finlest kalenderen. Men strengt tatt er det jo opp til arrangøren å velge uansett hvor mye vi er enige eller kritiserer her.
Jeg for min del mente ikke å kritisere, bare påpeke en historisk tidlig FBD og så var jeg vel kanskje litt nysgjerrig på hvorfor ikke 2.søndag i juni og 29.mai var valgt som alternativ. CX, SM, DS/ID (og nå XM) har jo i flere år brukt "Kristi-himmelfart-helga" så pinsehelga trenger vel i den settingen ikke være værre? Ellers fikk styret i Norsk XM Klubb for noen få år siden en VELDIG KLAR melding fra det årets arr.klubb at FBD SKULLE være på 1.søndag i juni.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fransk bildag 2011

Post by rundgren »

pigland wrote:Rundgren, vi bor i feil land. Sommerhalvåret er altfor kort.. Arrangementer hoper seg uansett opp sommerhalvåret, med mindre det er vintersport man snakker om.

Forøvrig synes jeg 22.mai for FBD er et godt kompromiss når det kommer to slike langhelger på rad tidlig i juni. Regner med FBD er tilbake 1.søndag i juni noen år fremover nå uten at jeg har finlest kalenderen. Men strengt tatt er det jo opp til arrangøren å velge uansett hvor mye vi er enige eller kritiserer her. Er man veldig uenig, så får man heller hjelpe til med å arrangere slik at man har en mulighet til å få det som man vil :)
Ja, sesongen er kort. Og bare for å presisere: Dette er først og fremst generell frustrasjon over at jeg går glipp av mye, enn egentlig direkte kritikk mot nåværende arrangørerer av FBD og Landstreff.
Hovedpoenget mitt er at arrangører generelt i Norge av og til virker å ha glemt at det kan være like bra vær i august-september som i april-mai. Når vi i tillegg tydeligvis skal styre unna skogen av helligdager og langhelger som norsk arbeidsliv er velsignet med, og vinteren vi er forbannet med, så blir det et ganske lite vindu igjen.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Re: Fransk bildag 2011

Post by JJ »

Som et apropos kan jeg jo nevne at det klubbuavhengige LHM-Fellestreffet er siste helg i august, tradisjonen tro... :wink: - i år i flotte omgivelser på Rjukan.
Norsk 2CV-klubb har jo sitt faste Geilotreff midt i september hvert år.
Forøvrig pleier Norsk Peugeotklubb også å ha sitt treff i slutten av august eller begynnelsen av september - og Renault+Peugeotfolket har jo sitt Brandbutreff i slutten av september eller begynnelsen av oktober.
Så det er da noen som liker seg om høsten også... :mrgreen:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fransk bildag 2011

Post by BEO »

Strålende!
For en gangs skyld en Fransk Bildag i passende dagsturavstand fra heimen (Kristiansand). Dette må vi forsøke å få til!

Så kommer spørsmålet: Hva skal jeg kjøre med? Ny eller veteran?

Alternativene er 1972 Renault 16 TL og 2011 Citroën C5 2,0 HDI sedan (som jeg får levert i uke 12, endelig!)
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Fransk bildag 2011

Post by pigland »

Ta Renaulten! Lenge siden jeg har sett en slik. En C5 kan man jo se hos forhandler om man vil :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Fransk bildag 2011

Post by RolandM »

rundgren wrote: Ja, sesongen er kort. Og bare for å presisere: Dette er først og fremst generell frustrasjon over at jeg går glipp av mye, enn egentlig direkte kritikk mot nåværende arrangørerer av FBD og Landstreff.
Hovedpoenget mitt er at arrangører generelt i Norge av og til virker å ha glemt at det kan være like bra vær i august-september som i april-mai. Når vi i tillegg tydeligvis skal styre unna skogen av helligdager og langhelger som norsk arbeidsliv er velsignet med, og vinteren vi er forbannet med, så blir det et ganske lite vindu igjen.
Rundgren; min sympati for at du mister både FBD og landstreffet, men "alt" du oppnår er å skape masse ekstra PR for et treff som du ikke har anledning til å dra på, ved å stadig vekk "bumpe" temaet her inne. Kan du ikke også klage litt på landstreffet i Trondheim, så oppmerksomheten blir fordelt likelig? :wink: Innenfor kategorien "things I'm missing out on" burde det rangeres ganske høyt, mener nuh jei... 8)

Ellers har jeg forståelse for at det kan bli "mye i mai for mange" (quelle alliteration!). Det går kanskje ikke på ferie for de fleste, men det er en måned med konfirmasjoner, bryllup, hyttehelger, og middels grad av kaos på jobb for i hvert fall en del av oss som arbeider i det offentlige. Men det er vanskelig å holde treffene tilbake til august/september når man har ventet en hel vinter på å få bilen ut av garasjen... Og for landstreffet er det jo slik at det stort sett sammenfaller med årsmøtene for klubbene, og det er litt vel sent å ha årsmøte i september. Det er komplett umulig å få til noe som fungerer for alle, og jeg håper FBD blir et vellykket arrangement med så stor oppslutning som mulig (og ditto for landstreffet, noe påmeldingen så langt absolutt tyder på!).

Til BEO: Kan det være noen tvil? Renault 16, selvsagt!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply