"Lettmekket" bil

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

"Lettmekket" bil

Post by gopp »

Jeg hadde en fin økt i garasjen i dag, lenge siden sist jeg har mekket bil. Når jeg gikk inn etter tre timer i garasjen slo det meg at CX jammen er en enkel bil å skru på. Litt andreledes enn mye annet, men likevel enkel.
På denne lille tiden rakk jeg å bytte hovedakkumulator, bremseakkumulator, alle fire kulene ved hjulene, justert clutch, og montert fettnippel på en svingarm bak og fettet opp denne. Nå gjenstår det å lufte bremser og stramme til kulene bak etter at systemet er trykksatt, noe som trolig ikke tar med en 30 min. Prisen på delene er jo heller ikke all verden, ti liter LHM og alle seks kulene kom på kr. 2.600,- ferdig med frakt.

Det er greit å være CX-eier :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by rundgren »

Betyr dette at garasjen er ferdig? I så fall gratulerer. Imponerende og misunnelsesverdig.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by Black Lemon »

Imponerende arbeid på tre timer synes jeg. Jeg blir misunnelig. Tanken slo meg her i dag da jeg tenkte på hvor gamle dagens biler kommer til å bli. De vil jo være umulige å mekke på grunnet all elektronikken og må skrotes tidlig. Dette burde jo være med i ressurs-regnestykket.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

Vel, det er mulig jeg nå må dementere mitt utsagn. Riktig nok er bilen enkel å reparere, men det er jo en fordel om reparasjonen holder i mer en 5 minutter.

Jeg monterte sammen bilen i dag, og gjorde den sedvanlige "citrobatikken" ved å heise bilen opp og ned noen ganger. Alt vel så langt, og bremser og styring fungerte også fint. En liten tur over de lokale fartsdumpene avslørte at de nye kulene hadde en stor effekt, eller at noen hadde fjernet fartsdumpene. Borte på det lokale kjøpesenteret skulle jeg justere sentreringen av Diravi, som jeg tidligere hadde tuklet litt med. Den ble ganske bra på første forsøk, men når jeg skulle gjøre den siste finjusteringen sank bilen sammen. Trykket var i orden, og jeg testet også å åpne "12 mm." på regulatoren og stengte den igjen. Det tok 3 sekunder å bygge opp trykk, bremser og styring hadde fin funksjon, men bilen lå helt nede både foran og bak, uansett innstilling på bryteren for høyden. Det klikket i reléene når jeg justerte høyden, men jeg kunne ikke høre motoren som drar i stagene til korrektørene. Det ble å luske hjem på lav stilling, og nå var plutselig fartsdumpene veldig tilstede igjen. Ikke fikk jeg bilen på løftebukken heller, så i morgen må jeg løfte den med trucken, slik at jeg får labbene til bukken innunder.

En telefonsamtale med Formannen var nyttig, og vi eliminerte en rekke feilkilder. Fordi bilen er like lav foran og bak, og all hydraulikk ellers fungerer fint, må det være forbundet med den elektriske høydejusteringen. Det er flere årsaker til at denne kan ha feilet, og det skal jeg sjekke ut i morgen.

Dersom noen andre har tips er jeg veldig takknemlig for dem. De tre minuttene med CX Turbo som hadde kuler som var i orden ga mersmak, og jeg har lyst til å komme ut på veien igjen. Jeg anser fremdeles at bilen er lettmekket, feilen er tross alt ikke i en IC på ett eller annet gjemt kretskort, for dersom det er en elektrisk feil, er den i verste fall i et relé.

Oppdatering følger :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

rundgren wrote:Betyr dette at garasjen er ferdig? I så fall gratulerer. Imponerende og misunnelsesverdig.
Nei, ikke ferdig, men isolert, gipset og sparklet. Mangler maling og montering av lysarmatur. Jeg brøt mitt løfte om å gjøre garasjen helt ferdig før jeg mekket bil igjen, men suget etter å mekke bil ble for stort (evt. trangen til å male for liten).
Gopp
-----------------
Har no' CX
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: "Lettmekket" bil

Post by ingkogni2 »

Du kan "overstyre" elektronikken ved å legge deg ned på høyre side av bilen, stikke armen inn under bilen ca midt under bakdøra. Let så på måfå til du finner staget til høydejusteringen bak. Kan være greit å finne motoren først, og så jobbe deg bakover langs staget til ca 30-50 cm fra motoren. Riv staget ut av klipsene det er festa i (pass på at det ER staget og ikke bremserør eller lignende). Dra i staget (rett ned og utover). Da skal bakenden på bilen komme opp... Prøv det samme forran.

Om du har en medhjelper, så kan du kjenne på høydemotoren om den virker mens noen andre flytter velgeren. Du kan også prøve å hjelpe motoren å rotere ved å vri på akslingen på motoren. Alt dette må gjøres i blinde med en arm under bilen.

Lykke til :mrgreen:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

Takk for tips IngKogni2

Jeg skal gjøre dette i kveld, men satser på å få bilen opp i høyden ved hjelp av løftebukken så jeg slipper å kave i blinde.

Det som er litt pussig, er at bryteren sto i vanlig kjørestilling, og så sank den ned. Det tyder på at enten armen på den elektriske motoren som drar i stagene har falt av motoren (fordi begge stagene virker samkjørt i lav stilling), eller at noe har trigget motoren til å regulere seg i nederste stilling. Hadde den sunket kun foran eller bak ville jeg sjekket høydekorrektør eller stag til denne.

Mer info følger i kveld eller i morgen.

ingkogni2 wrote:Du kan "overstyre" elektronikken ved å legge deg ned på høyre side av bilen, stikke armen inn under bilen ca midt under bakdøra. Let så på måfå til du finner staget til høydejusteringen bak. Kan være greit å finne motoren først, og så jobbe deg bakover langs staget til ca 30-50 cm fra motoren. Riv staget ut av klipsene det er festa i (pass på at det ER staget og ikke bremserør eller lignende). Dra i staget (rett ned og utover). Da skal bakenden på bilen komme opp... Prøv det samme forran.

Om du har en medhjelper, så kan du kjenne på høydemotoren om den virker mens noen andre flytter velgeren. Du kan også prøve å hjelpe motoren å rotere ved å vri på akslingen på motoren. Alt dette må gjøres i blinde med en arm under bilen.

Lykke til :mrgreen:

IngKogni2
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by rundgren »

Opplevde dette én gang med Turoboen rett etter jeg fikk den i fjor sommer: Under sakte kjøring på dårlig vei i høy kjørestilling la den seg plutselig helt ned. Bremser og styring funka fint... Jeg fikla litt med bryteren og den kom seg opp igjen, og har oppført seg eksemplarisk siden. Antok at det var en elektrisk gremlin eller mekanikk mellom motor/arm/stag som hadde hengt seg opp.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: "Lettmekket" bil

Post by jonsto »

rundgren wrote:Opplevde dette én gang med Turoboen rett etter jeg fikk den i fjor sommer: Under sakte kjøring på dårlig vei i høy kjørestilling la den seg plutselig helt ned. Bremser og styring funka fint... Jeg fikla litt med bryteren og den kom seg opp igjen, og har oppført seg eksemplarisk siden. Antok at det var en elektrisk gremlin eller mekanikk mellom motor/arm/stag som hadde hengt seg opp.
Disse høydekorrrektørene er noen luringer, men det forklarer ikke at bilen til gopp sank ned både forran og bak.
Men siden han ikke fikk den opp igjen og heller ikke hørte motoren gå så er jo eltrøbbel en mulig årsak. Så, gopp, når du får den på bukk ville jeg ha ordnet meg med en hjelpemann som kan opperere bryteren mens du står under og ser.
Er spent på om du finner årsaken. Du får i så fall komme med en forklaring her, slikt er bestandig god lærdom.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

Takker for svar her.

Jeg kom akkurat fra jobb, men stakk innom garasjen for å prøve en tin på vei inn til familien.

El-motoren for høydereguleringen går, men det virker som den bare går og går rundt i ring. Jeg hører den drar i stagene, men det kan være at noe har hoppet av. Kommer tilbake til problemet etter at kone og barn er lagt.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: "Lettmekket" bil

Post by RolandM »

gopp wrote:Jeg hadde en fin økt i garasjen i dag, lenge siden sist jeg har mekket bil. Når jeg gikk inn etter tre timer i garasjen slo det meg at CX jammen er en enkel bil å skru på. Litt andreledes enn mye annet, men likevel enkel.
På denne lille tiden rakk jeg å bytte hovedakkumulator, bremseakkumulator, alle fire kulene ved hjulene, justert clutch, og montert fettnippel på en svingarm bak og fettet opp denne. Nå gjenstår det å lufte bremser og stramme til kulene bak etter at systemet er trykksatt, noe som trolig ikke tar med en 30 min. Prisen på delene er jo heller ikke all verden, ti liter LHM og alle seks kulene kom på kr. 2.600,- ferdig med frakt.

Det er greit å være CX-eier :-)

Dette stemmer ikke HELT med inntrykket jeg har når jeg leser verkstedregninger... :? Det stemmer enda mindre med min egen skruing på CX (for å si det mildt!), men jeg antar det har noe med sånn der nåv-havv å gjøre. :lol: Medfører arbeidet mer enn to skiftenøkler hos Haynes er det bare å glemme, og selv den andre av de to sitter langt inne. Men kjøpe bil, ja, det kan jeg.... :D
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

RolandM wrote: Dette stemmer ikke HELT med inntrykket jeg har når jeg leser verkstedregninger... :? Det stemmer enda mindre med min egen skruing på CX (for å si det mildt!), men jeg antar det har noe med sånn der nåv-havv å gjøre. :lol: Medfører arbeidet mer enn to skiftenøkler hos Haynes er det bare å glemme, og selv den andre av de to sitter langt inne. Men kjøpe bil, ja, det kan jeg.... :D
Vel verksteder i dag er så mangt, noen er meget flinke og har effektive folk, men mange har det ikke. CX-ekspertene blir det stadig lengre i mellom, så det er ikke tvil om at man må gjøre ting selv, eller få kontakt med noen av de få som kan faget. Enhver fagmann som kan CX ville kunnet ha gjort det jeg gjorde på tre timer, og sikkert mere til.

Jeg fikk bilen opp i lufta igjen, men uten en truck ville det blitt keitete. En CX som ligger nede er ikke så enkel å få opp på en bukk som har labber på jekkfestene, så jeg måtte løfte bilen 80 cm. i fronten før jeg fikk labbene bak innunder. Vel oppe i været var det enkelt å se at noe ikke var som det skulle, med tenningen på, gikk stagene for begge høydekorrektørenen frem og tilbake uten stans. Jeg sjekket om alt gikk fritt og greit, og bortsett fra at dekselet til bensinpumpe og filter (ja, jeg har en av de få CX som fremdeles har dette) klemte lett på staget var alt helt OK også her. Jeg tok bilen ned, og stilte bryteren for høyden fra laveste posisjon til høyeste, og da stoppet jammen elmotoren for høydejusteringen etter 1 sek. En start av bilen avslørte at den nå heiste seg opp med en gang. Kanskje feilen var i bryteren? Rakk ikke å feilsøke dette før kona kom hjem fra jobb kl. 22:00, så jeg får pelle den fra hverandre i morgen.

Tipper det blir CX-kjøring i morgen :-) Jeg har handlet to Fiat Multipla som skal hentes i morgen, og da er det kjekt å ha bil med hengerfeste.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: "Lettmekket" bil

Post by jonsto »

gopp wrote: Tipper det blir CX-kjøring i morgen :-) Jeg har handlet to Fiat Multipla som skal hentes i morgen, og da er det kjekt å ha bil med hengerfeste.
Har du små unger siden du har kjøpt Fiat barnevogner? (FY. Det var stygt sagt!)
Men fra spøk til Kragh Jørgensen, det må være noe muffens på det elektriske siden motoren ikke stopper. Det er innslaget av releene som bestemmer hvor motoren skal stoppe. Mest sannsynelig bryteren eller fukt i motoren. Slik at den ikke bryter strømmen når den kommer dit den skal stoppe. Er ikke 100% sikker på hvordan konstruksjonen er, men noe i likhet med pussermotor tror jeg. Og det hender jo at de heller ikke stopper.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by Black Lemon »

Tipper det blir CX-kjøring i morgen Jeg har handlet to Fiat Multipla som skal hentes i morgen, og da er det kjekt å ha bil med hengerfeste.
Multipla er jo genial. Jeg har en venn som har fire barn og han kjøpte Multipla da den kom på markedet. Dermed kunne han ha med hele familien pluss bagasjen uten å kjøre en bil som er like lang som en buss.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

Black Lemon wrote:
Tipper det blir CX-kjøring i morgen Jeg har handlet to Fiat Multipla som skal hentes i morgen, og da er det kjekt å ha bil med hengerfeste.
Multipla er jo genial. Jeg har en venn som har fire barn og han kjøpte Multipla da den kom på markedet. Dermed kunne han ha med hele familien pluss bagasjen uten å kjøre en bil som er like lang som en buss.
Det ble CX-kjøring i dag - og Multipla-kjøring.

Etter at jeg fiklet med bryteren i garasjen i går, så alt ut til å ha fikset seg selv. Jeg fiklet selvfølgelig med bryteren når bilen lå nede også, men da var det ingen hjelp. Kanskje det var noe fukt eller kosmisk stråling som gjorde at den kranglet litt, men nå er i alle fall alt i orden igjen. Deilig å kjøre CX med nye kuler.

Ang. Multipla, så er dette faktisk en helt genial bil. Jeg har hatt en slik som bruksbil i nesten tre år, og den ble virkelig et medlem av familien. Både kone og barn var lei seg når den ble solgt, og nå som det dukket opp en mulighet til å få en slik bil igjen ble det unormalt mye bilsnakk ved middagsbordet. At denne Fiaten er praktisk er nå en ting, men utseende er jo også en fullstendig genistrek. Ingen kan gå forbi en slik uten å mene noe om den, og at ca. 50% synes den er stygg som nøkken bryr jeg meg lite om. Selv er jeg (og familien) blant den andre halvparten, så det ender nok med at vi beholder den ene av de to jeg kjøpte i dag. Det er likevel tre ting som jeg virkelig kommer til å savne i forhold til CX Turbo, fjæringen, bremsene, og motorytelsen. Det er uaktuelt å selge Turboen, så da blir det nok en bil på låven.

Derfor - tre stk. CX skal selges denne sommeren. Vi får se hvor mye jeg rekker å gjøre med hver enkelt, for jeg ligger litt etter skjema.

-86 CX Turbo (reg. i -85) Sølv met., kjøpt av Fredrik, bra teknisk, med bla. ny clutch, ganske pen utvendig, men litt rust under (ikke så ille, og vi får se hva jeg rekker før den annonseres).

-84 TRI (reg. -85). Meget lite rust, matt i lakken, strøket interiør (ikke ofte en S1 har det), def. clutch. (trolig blir denne strukket opp før salg).

-75 2000 CX. Landets eldste CX som er solgt ny her i Norge. Meget bra mekanisk, og usedvanlig lite rust. Helt forferdelig lakk, og litt sprukket interiør. Denne skal strekkes opp og selges til noen som vil ta vare på klenodiet. Jeg har et strøkent interiør til bilen, og jeg reparerer den lille rusten og gir den en hellakkering. Det har denne bilen fortjent, og det vil da bli lettere å avhende den til rette vedkommende. Bilen står fremdeles med de tykke alu. skiltene som den hadde som ny, noe som i seg selv er sjeldent for en 1975 modell.

S1 Prestige og S2 Turbo skal jeg beholde, sammen med 6 italienske biler.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply