DS5

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS5

Post by RolandM »

Det er riktig, DS5 er bygget på en ikke-hydraulisk platform - man har ekspandert C4/308/altmuligannetfranskisammeklassesomGolf-plattformen.

Det kan jo være derfor både BilNorge og Din side klager over at styring og oppsett ikke egentlig gir sportslige egenskaper - bilen hadde kanskje fortjent en mer raust dimensjonert plattform. Men på den annen side klager alltid norske biljournalister over at bilene ikke er sportslige nok . Vi må formode at de spenner sine barn fast med firepunktsseler og hjelm og sikrer REMA1000-posene på tilsvarende vis, der de kjører på to hjul rundt svingene på vei hjem fra barnehage til lunkne kjøttkaker med saus fra Toro.

Ellers begynner jeg å venne meg til DS5-designet nå, og det er jo et sunt tegn at det ikke lot seg gjøre uten videre. Det betyr nok et statusmessig løft for Citroën at de får til en slik bil og skaper masse oppmerksomhet. Men den fjæringen....!!!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Det kan jo være derfor både BilNorge og Din side klager over at styring og oppsett ikke egentlig gir sportslige egenskaper - bilen hadde kanskje fortjent en mer raust dimensjonert plattform. Men på den annen side klager alltid norske biljournalister over at bilene ikke er sportslige nok . Vi må formode at de spenner sine barn fast med firepunktsseler og hjelm og sikrer REMA1000-posene på tilsvarende vis, der de kjører på to hjul rundt svingene på vei hjem fra barnehage til lunkne kjøttkaker med saus fra Toro.
Godt sagt. Jeg ser jo stadig familiebiler som er senket og ruller rundt på 235/35 R 19 dekk. Stakkars barn som vokser opp i noe slikt. Jeg har jo fra tid til annen barn i bilen som ikke har sittet i en CX før og deres første kommentar i det de setter seg inn: "Oj. dette var myke seter"

DS5 ser ganske lekker ut, men jeg sitter med en litt gnagende følelse av at Citroën har lagt mer vekt på designmessig "styling" enn god ingeniørkunst med skikkelig hjuloppheng, styring og gearkasser.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: DS5

Post by pigland »

RolandM wrote:Men på den annen side klager alltid norske biljournalister over at bilene ikke er sportslige nok . Vi må formode at de spenner sine barn fast med firepunktsseler og hjelm og sikrer REMA1000-posene på tilsvarende vis, der de kjører på to hjul rundt svingene på vei hjem fra barnehage til lunkne kjøttkaker med saus fra Toro.
:lol:

Dette var jo så godt formulert at jeg tror jeg må tipse en kjenning av meg - redaktøren av Bil. Men han tror jeg har sitt alibi i behold, han vurderte for noen år siden en CX som bruksbil. Det ble aldri noe av det, om det var fordi det gode objektet ikke dukket opp eller om det var mine ord som frarådet ham å ha det vet jeg ikke, men ymse merker har vært innom hans gårdsplass. Hvis han vil ha det igjen som entusiastbil skal jeg ikke være negativ ;)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS5

Post by RolandM »

Er det Jon W-S du mener? Åpenbart en sann Citroënvenn - og venn av det meste annet som har litt mer flair enn Gjespwagen.

Det burde da være en fin BIL-reportasje - kan en CX benyttes som bruksbil? Prøveprosjekt over et halv år (sommerhalvåret!). Evt. reportasjen jeg har ønsket å gjøre lenge til Citrophile - sammenligningstest mellom DS, CX, XM og C5 (egentlig skulle det vært C5, men ut fra dimensjonene er det naturlig å ta C5 for å vise hvor mye bil man får til på ca 4,7-4,8 meter).

Ellers er jeg litt redd for noe av det samme som Black Lemon: Citroën kan mistenkes for å ha tenkt "la oss lage ettellerannetsomergrisekultogharmyekrom, mer enn å ta utgangspunkt i en designfilosofi, en bilmessig utfordring som skal løses, og så finne designet ut fra det. En CX har forholdsvis lite krom (jeg er dog ikke for glad i blingtendensene som dukket opp på Prestige på slutten av 70-tallet, med billige greier selv rundt frontlyktene), men den har en klar designmessig profil og ikke minst en hovedform som gjør at den alltid vil være enestående. Det er mulig min måte å forstå bil på er noe antikvarisk, men jeg skjønner meg ikke på at noen kule åpninger i grillen eller et par ekstra linjer i siden eller kromutsmykning skal "gjøre" en bil. Det er en betydelig dynamikk i DS5-designet; såpass forstår til og med lille meg, men at man må drepe en elefant for å få støttenner til å lime på panseret, det fremstår som et noe unødvendig offer på designets alter.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: DS5

Post by pigland »

RolandM wrote:Er det Jon W-S du mener? Åpenbart en sann Citroënvenn - og venn av det meste annet som har litt mer flair enn Gjespwagen.
Skulle gjerne kjent han, han har ført mange artige betraktninger under pennen, men det er nåværende redaktør jeg kjenner litt til.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Ja Jon W-S er jo en legende i denne bransjen. Jeg begynte jo å abonnere på Bil da bladet kom ut på 1970-tallet. Bil var jo et friskt pust den gangen og noe ganske annet enn kjedelige Motor som NAF ga ut.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: DS5

Post by knut »

Legg merke til overgangen instrumentbord - midtkomsoll. Synes å ane inspirasjon fra CX serie 2.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

knut wrote:Legg merke til overgangen instrumentbord - midtkomsoll. Synes å ane inspirasjon fra CX serie 2.
Ja jeg syntes absolutt at interiøret har noe for seg. Litt cockpitfølelse som man også får i CX. XM derimot (jeg har XM serie II) er jo følelsen helt anderledes, ikke dårligere, men anderledes. Der har man følelsen av at bilen er enorm, og det er jo særlig XM Break da. Setene er vide som lenestoler og det er jo noe såkalte biljournalister alltid klager over da de påpeker manglende sidestøtte - akkurat som man kjører gocart når man reiser langt. DS5 virker derimot trang og da blir nok cockpitfølelsen fremtredende. Det hevdes også at DS5 er langt lekrere i virkeligheten enn på bilder. Det samme har vi erfart med C6 som gjorde stort inntrykk på meg da jeg første gang så den live på Gardermoen. Jeg har også merket meg at DS4 faktisk kan forveksles med nye Porsche Cayenne bakfra og det er jo ganske morsomt. Det blir som noen sa om DS5; "Den ser ut som en million".
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Re: DS5

Post by Frank V »

Jeg kaster meg inn i denne diskusjonen, dog noe off- topic kanskje og ikke fordi jeg har gjort meg opp noen mening av DS5 foreløpig. Jon WS derimot - for en mann! Ingen bilmann i Norge har vel mer kontakter innen verdens bilindustri og ingen har vel opplevd mer og har mer kunnskap om alt og ingenting. Som Oddbjørn så passende sier det - en legende!

Når det gjelder BIL - jeg har samtlige utgaver fra nr. 1/75 frem til i dag. I mindt condition selvsagt. Det er en ut-av-deg-sjæl-opplevelse de få gangene jeg tar frem samlingen og setter meg ned for å lese :D

DS5 ja - vetsj :wink:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Frank V wrote:Jeg kaster meg inn i denne diskusjonen, dog noe off- topic kanskje og ikke fordi jeg har gjort meg opp noen mening av DS5 foreløpig. Jon WS derimot - for en mann! Ingen bilmann i Norge har vel mer kontakter innen verdens bilindustri og ingen har vel opplevd mer og har mer kunnskap om alt og ingenting. Som Oddbjørn så passende sier det - en legende!

Når det gjelder BIL - jeg har samtlige utgaver fra nr. 1/75 frem til i dag. I mindt condition selvsagt. Det er en ut-av-deg-sjæl-opplevelse de få gangene jeg tar frem samlingen og setter meg ned for å lese :D

DS5 ja - vetsj :wink:
Det er jo fantastisk! Jeg tok i mange år vare på både BIL og Auto Motor und Sport og det er mulig jeg fortsatt har noen igjen. Jeg får ta en opptelling i barndomshjemmet der min mor fortsatt bor.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Jeg ser på www.citroen.fr at DS5 med 200 THP bensin har et Co2 utslipp på 155 g/km mens HDi 160 har 133, begge med 6 trinns manuelt gir. Dette viser jo hvor bra de moderne bensinmotorene er i ferd meg å bli. En DS5 med 200 THP seiler opp til å bli en reservebil når CXen trenger stell.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: DS5

Post by ThomasWH »

DS5 er utvilsomt en lekker og sprek bil, og jeg ville heller ha kjøpt den enn en hvilken som helst Audi, BWM eller Mercedes, biler som "ALLE" har... (Les: KJEDELIG når alle er like - Janteloven hersker i Norge fortsatt!!!)

Men jeg kommer aldri til å kjøpe en Citroen uten hydraulikk! Det er jeg ganske sikker på! Det er jo nettop det som ER Citroen!

Alle, absolutt alle som sitter på i Type 1 C5'en min kommenterer på komforten, som er svært god. Men ja da, jeg vet at hadde jeg hatt en CX, hadde de sagt at komforten var enda bedre pga. setene som selvsagt er uslåelige i en CX! :)


Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Jeg er spent på prisene på DS5 og da særlig hybriden som avgiftsmessig bør komme gunstig ut. Den ser sikkert enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder og spesielt interiøret er noe av det absolutt tøffeste jeg har sett fra Citroën siden CXens dager.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: DS5

Post by fido »

Her sitter man godt ja. Litt trangt preg på førerplassen, men det skal jo være litt "cockpit". Fancy med headup-display som styres med tøffe brytere som er montert i taket. Morsomt med tre glasstak, blir litt targa-preg egentlig. Jeg er jo ganske lang, men satt veldig "riktig", ettersom det går an å trekke ut seteputa slik at den støtter låret helt fram til knærne. Rattet kan justeres _langt_ i lengderetningen også.

Nå hadde jeg nettopp kjørt 180 mil med Grand C4 Picasso da jeg satt meg inn i DS5, så det kan hende det var derfor alt føltes litt lavt, men dette er nok helt uten tvil en skikkelig langturscruiser.

Spennende med prisene, og virkelig spennende skal det bli å se om det er dieselskrekken eller hybridfryden som trekker det lengste strået når totalen skal regnes ut. Med alt snakket som har vært om kjøreforbud på vinterdager og sånn frister det ikke så veldig å kjøpe dieselhybrid før jeg har sett hvordan det spørsmålet blir vurdert her til lands..
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Artig at du allerede har stittet i DS5. Den morsomste versjonen blir nok 200THP bensinmotoren og jeg har også lest at det skal komme en 270 hester også. Det kan vel ikke bli fra den samme 1,6 blokka, men kanskje en av BMWs 2-litere?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply