Vinterdekk GS/GSA

Her kan du finne potensielle kjøpere for delene dine?

Moderator: moderator

Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Vinterdekk GS/GSA

Post by Pollux »

Hei,

Jeg trenger 4 vinterdekk i dimensionen 145-80r15 eller 155-80r15 til min GS Break, helst på felg.
Jeg bor i Oslo.

Mvh,

Pol
pigland
Posts: 794
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by pigland »

Har du planer om å kjøre rundt i Oslos saltsuppe med en GS Break? Da holder den ikke mer enn en vinter eller to..

Jeg kjenner til en i Oslo som er på utkikk etter en god GS Break, så hvis den du har er fin så selg den heller for en fin sum, og bruk penger på en bil som det ikke er så nøye med saltmessig...

PS, har et par piggfrie vinterdekk på GS-felg som jeg har som reservehjul. Men vil høre mer om bruken av din bil før jeg evt ville solgt de..
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by Pollux »

Nei, jeg har ikke planlagt å ødelegge min GS. Jeg bruker bilen bare til turer. Men jeg vil også gjerne bruke bil, fordi GSen er veldig fint vinterbil! Jeg skal spyle salt etter hver tur.

Jeg kommer fra Nederland, og jeg har restaurert min GS, enn GS 1220 Club Break fra oktober 1974, i farge Bleu Petrel, selv. Jeg har også sveiset litt, og behandlet hele bilen mot rust, med en spesiell olje, Tenco Anti-Rust Compound, til båt.

Hvis du vil, kan jeg sende du bilder av restaurasjonen.
pigland
Posts: 794
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by pigland »

Godt å høre, Pollux. GS er helt klart en super vinterbil med tanke på kjøreegenskaper.

Bilder tror jeg mange gjerne vil se, det finnes veldig få Break på veien i Norge. Kanskje det til og med kunne skrives noe om bilen i medlemsbladet Citrophile?

Skal undersøke om mine to piggfrie vinterhjul er gode nok, de er jo fort 3-4 år gamle.

Er det piggdekk eller piggfrie du helst vil ha?

Hilsen
Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by mads »

GS er et eventyr på vintervei, intet mindre. Problemet er at det er ikke vintervei der det saltes.

I 1980 tok vi over en GS club med ~4000 km på telleren. Bilen var tectyl-behandlet da den var ny, før den ble tatt i bruk. Dette var i Danmark og salting den gang var moderat i forhold til nå. Bilen flytta med oss til Espedalen, 8-9 mil nord for Lillehammer, langt unna veisalt og fukt. Noen turer t/r Danmark, kanskje 3-4 på saltet E6 mens vi hadde den frem til 1982. Solgt etter hvert til Vågå og etter få år forsvant bunnen i alle fire dører, kjeks opp til lista. Ingen i Vågå hadde sett lignende eller veisalt før.

Mye kan gjøres med renhold, behandling, etc, men biler som kjøres i marinaden til veivesenet blir borte. Så kan de selvfølgelig lappes sammen igjen, det blir en vurdering av nivå på vedlikehold.

Egentlig helt enig med deg her; Biler bør brukes og egenskapene på vinterføre er noe av det jeg setter høyest ved GS og CX. Søla på veiene her om vinteren er imidlertid så j...lig at jeg heller tar buss eller tog og bilkjøring blir med stor motvilje. Og det ergrer meg, forbikjøring med CX på plundrete vinterføre er en av mine favorittøvelser. Skrekk og vantro lyser ut av vinduene på vinglebilene rundt. Savner det :)
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by Pollux »

Anti-rustbehandling med olje er bedre enn med tectyl, fordi tectyl tørker ut, og sprekker. Jeg tror det viktigste er å gjenta alle anti-rustbehandlinger hvert eller annethvert år.

Min far hadde for eksempel en kollega på 80tallet i Normandie -veldig fuktig område-, som kjørte med en GS fra 1975, kanskje mest rustende årgang. Bilen sto alltid ute, og han vasket bilen bare 1 gang hvert år. Men han behandlet sin GS hvert år med gammel motorolje, også i alle hulrom. GSen hans ble skrapt i 1990 etter en ulykke, men rust var ikke et problem.

Noen bilder av GSen min:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=QPACKJFG
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=QPACKJFG

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=QPACKJFG
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=QPACKJFG

Jeg vil helst ha piggfrie dekk. Jeg bidra også gjerne med noe til en artikkel i Citrophile.

Hilsen,

Pol
Last edited by Pollux on Wed 26 Oct, 2011 22:33, edited 2 times in total.
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by Pollux »

Bilder funksjoner ikke. Hva må jeg gjøre om å vise de?
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by givretto »

Jeg får da sett bildene ved å klikke på linkene jeg, ihvertfall... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by tronde »

Pollux wrote:Bilder funksjoner ikke. Hva må jeg gjøre om å vise de?
Fin bil :D

Image

Image

Image

Image
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by fido »

Image
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
pigland
Posts: 794
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by pigland »

Absolutt noe å sikle av denne ja..
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by tronde »

Pollux wrote:Hva må jeg gjøre om å vise de?
Jeg åpnet hver av linkene dine, og høyreklikket på bildet. Da kan man velge "Egenskaper for bilde", eller noe som likner.

For det første bildet fant jeg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NLM6TKSS.jpg

Denne kopierte jeg.

Når du skriver innlegg på forumet, er det en liten knapperad over det feltet du skriver i. Der er det en knapp som er merket "Img"

Først så kopierer du inn bildeadressen til bildet inn i innlegget, så markerer du hele adressen. Deretter trykker du på "Img"-knappen. Da settes det inn tagger for bilde før og etter bildeadressen slik at bildet vises direkte.

Alternativt kan du skrive [img]

før bildeadressen og

[/img]

etter.

Hakeparentesene skal være med. Jeg måtte dele opp teksten slik at nettleseren din ikke misforstår kodingen og leter etter et bilde som ikke er der.
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by fido »

Man kan for øvrig bruke "

Code: Select all

" (uten mellomrom før ]) til å demonstrere [img];

[code][img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NLM6TKSS.jpg[/img]
blir da

Image

Som Trond skriver må det altså være selve .jpg-bildefila (eller andre bildeformater som .png eller .gif) som står mellom [img]-taggene, ellers virker det ikke.

Fantastisk med disse data-greiene :)
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by rundgren »

Pollux wrote:
Jeg vil helst ha piggfrie dekk. Jeg bidra også gjerne med noe til en artikkel i Citrophile.
Det blir jeg glad for å lese! Tar kontakt med deg på privat melding. Perfekt med en historie om deg og bilen din i Citrophile!
Resten av gjengen her inne er selvfølgelig også mer enn velkomne til å bidra.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: Vinterdekk GS/GSA

Post by Pollux »

Post Reply